Bron foto: Shutterstock
Droom je van een eigen onderneming? Loop je al weken, maanden of jaren op een idee te broeden? Weet je niet hoe en waar te beginnen? Eerste ondernemersregel: ondernemen is niet horen, zien en zwijgen. Integendeel. Goed ondernemen is luisteren, kijken en praten. Hieronder 10 tips over ondernemen voor starters.
1. Informeer jezelf
Dompel je onder in alle informatie die je vindt online en offline. Lees en herlees. Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid informatie die op je afkomt, maar breng structuur aan. Maak notities in een apart schrift of in een online document, met de datum wanneer je wat noteert en waarom. Doe dit niet op losse vellen of in aparte doc’s, die vind je achteraf niet meer terug. Je gebundelde notities zijn bijzonder nuttig bij het opstellen van je businessplan, zie tip 5.
2. Kijk naar een ander
Praat met en luister naar andere ondernemers, zowel ervaren ondernemers als starters als jij. Je merkt dat jullie wederzijds enthousiasme aanstekelijk werkt en dat je elkaars passie om te ondernemen onmiddellijk herkent. Dit geeft je tonnen energie, zeker als de twijfel even toeslaat.
3. Durf twijfelen
Durf vooral te twijfelen, zonder je erin te verliezen. Laat voor jezelf per dag een “twijfelkwartiertje” toe. Of doe iets totaal anders, zie tip 6. Daarna krijg je zin om er weer helemaal in te vliegen.
Bron foto: Shutterstock
4. Sla aan het netwerken
Ga netwerken (op een Bloovi-event bijvoorbeeld), neem deel aan interessante cursussen, praat met je familie, vrienden en kennissen over je plannen. Hun kritische vragen stemmen je tot nadenken over hoe je je business en activiteiten verwoordt en verder uitwerkt. Ervaar deze vragen niet als afbouwende kritiek, maar als een opportuniteit om eruit te leren. Als zij het niet snappen, dan doen je toekomstige klanten dit ook niet. Waardeer eerlijkheid. Van “naar de mond praterij” leer je niets.
5. Verlies de financiële kant niet uit het oog
Schrijf absoluut een businessplan, met voldoende aandacht voor het financiële luik. Je vindt verschillende modellen via internet, literatuur, enz. Kies het model dat jou het meest ligt. Het business canvas model van Osterwalder is een korte en krachtige tool, maar sommigen voelen zich beter bij het voluit neer schrijven van hun plannen, omdat ze zo hun ideeën beter kunnen verwoorden, zoals het Startkompas. Voor het financiële plan is Excel een prima tool.
6. Verzet je gedachten
Doe iedere dag iets totaal anders: ga een uurtje sporten, begin een breiwerkje, geef je fiets een stevige onderhoudsbeurt of ga het onkruid in je volkstuintje te lijf. Dit uurtje doet je gedachten helemaal verzetten. Daarna beschik je gegarandeerd over een karrevracht aan nieuwe inzichten of betere invalshoeken.
Bron foto: Shutterstock
7. Durf delen
Deel de dingen. Durf je businessidee te sharen met vrienden, familie en andere ondernemers. Je oprechtheid werkt uitnodigend en zij zullen je graag helpen met informatie of nog beter, met potentiële klanten. Of met andere partners die jou kunnen helpen je business uit te bouwen. Wie zwijgt en zich afsluit, geeft geen geheimen prijs, maar leert ook niets. Een gemiste kans! Kleine noot hierbij: wees hierin verstandig. Als je een speciale tool denkt te hebben uitgevonden, hang dit dan niet aan de grote klok maar praat hierover enkel met mensen die je door en door vertrouwt.
8. Doe sales
Durf de boer op te gaan met je product of dienst. Wat heb je aan een schitterende app als niemand weet dat hij bestaat. Sales is niet vies, zeker niet als je oprecht bent en goed luistert naar je toekomstige klanten. Jij biedt immers oplossingen aan. Hoe beter je luistert, hoe beter je je klanten kan helpen. En hoe sneller zij bij jou zullen kopen. Vertroetel je klanten, want tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs.
Wees ook hierin verstandig. Een klant die (te) hoge kortingen vraagt, is meestal geen blijver. Als je een correcte prijs aanbiedt, sta je recht in je schoenen. Schat je prijs niet te laag in, want achteraf je prijs verhogen kan niet meer, toch niet op korte termijn.
Wees ook duidelijk in wat je aanbiedt. Sommige klanten vragen je zowat de kleren van het lijf. Wijs hen beleefd op de extra kosten die deze vragen met zich mee brengen. Vermijd dergelijke ongemakkelijke situaties door duidelijke afspraken te maken in je offerte, die je altijd laat bevestigen door de klant, per mail of schriftelijk.
Bron foto: Shutterstock
9. Breng de administratieve kant in orde
Zorg dat je in orde bent met alle administratieve aangelegenheden. Namen van sociale secretariaten in België liggen zo maar voor het rapen via Google. Besteed je boekhouding uit, tenzij je zelf een kei in boekhouden bent. Laat je goed informeren, zodat je zoveel mogelijk de juiste beslissingen neemt. Fouten maken doe je toch en daar leer je ook uit.
Vermijd echter fouten die je maakt door gebrek aan informatie, die gemakkelijk en bovendien gratis te vinden is. Weet je dat ook een eerste gesprek met een boekhouder gratis is? Denk verder goed na over je verkoopsvoorwaarden. Hier brengt je boekhouder opnieuw raad. Wat doe je met een slechte betaler? Als je geen duidelijke verkoopsvoorwaarden hebt gecommuniceerd, dan vraag je om problemen in geval van… problemen. Dat wil je vermijden.
10. Gepieker
Je zal ongetwijfeld wel eens wakker liggen van je zaak. Maar ook heel wat mensen in loondienst liggen ‘s nachts te woelen door gepieker over hun job. Dan kan je beter wakker liggen van je eigen onderneming. Want je lost de problemen op zoals jij wil, toch?
Heb jij zelf nog tips? Deel ze hieronder!