Ve Interactive, het snelgroeiende techbedrijf uit Londen, breidt uit naar België. Vorig jaar sleepte het bedrijf in Brussel nog de Europese Best Practice Award voor Quality Management Strategies in de wacht; vandaag maakt het een internationale voetafdruk in ons land. Met deze uitbreiding is Ve Interactive inmiddels toe aan haar 31e vestiging. België mag zich verwachten aan een stroomversnelling in het e-commercelandschap.
Bloovi nam een kijkje van dichterbij, en sprak met Georges Helsen, Country Manager van Ve Interactive België. Voor wie niet helemaal op de hoogte is: Ve Interactive helpt organisaties bij het creëren en versterken van hun online identiteit, dat met haar eigen e-commerceplatform. Daarbij zijn nuttige analytics een middel, en een hogere conversie het doel.
Belgisch potentieel in kaart gebracht
Ve Interactive zette een tijd geleden al haar eerste stappen op de Belgische markt. Tot vandaag gebeurde dat vanuit het kantoor in Amsterdam, dat ruim 2 jaar geleden het levenslicht zag. “We merken dat er ook in België een grote vraag is naar onze oplossingen,” zegt Helsen. “Ons land telt heel wat e-commercespelers - zowel groot als klein - die niet blijven stilstaan. Zij stellen vast dat de conversie op hun digitale platformen beter kan, en daar gaan we op inspelen.”
Met een nieuw, toegewijd team plant Ve Interactive haar Belgische klanten nóg beter te ondersteunen. De keuze voor de precieze locatie van het kantoor werd hartje Brussel, waarmee het internationale techbedrijf haar Belgische netwerk verder wilt uitbouwen. Zo streeft het naar duurzame relaties met alle spelers in de markt: e-tailers, agencies, affiliate netwerken, web developers en mediabedrijven.
Relevantie en conversie: voortaan onafscheidelijk
De digitalisering ligt aan de basis van verschillende e-bedrijven van vandaag. Steeds meer e-commerce startups trachten hun plaats in te nemen op de Belgische markt, terwijl grotere ondernemingen vooral hun positie wensen te verstevigen. Hoe Ve Interactive dan concreet het verschil wilt maken? “Ons Belgisch team gaat zich in eerste instantie toeleggen op het commercialiseren van onze digitale oplossingen,” vertelt Helsen. “Denk aan tools voor onsite remarketing, maar ook aan e-mail targeting en prospective en retargeted advertising.” Met succes, zo blijkt: het techbedrijf behaalde zelfs de eerste plaats in de tech track 100.
Maar wat écht centraal staat: relevantie en conversie. Georges Helsen geeft aan dat Ve Interactive er steeds alles aan doet om klanten te voorzien van relevante bezoekers. Relevante bezoekers die ook op de website blijven én uiteindelijk converteren.
De onderneming heeft haar naam alvast niet gestolen: interactie is key. “Er is een constante wisselwerking tussen het hoofdkantoor in Londen en de andere vestigingen,” bevestigt Helsen. “Zo slagen wij erin om wereldwijd met meer dan 700 medewerkers ruim 12.000 klanten te helpen. Het resultaat: een reeks inspirerende best practices op internationaal niveau. Case studies die we ook met de Belgische markt willen delen.”
Uitdagingen & opportuniteiten voor e-commerce in België
Er zit beweging in het Belgische e-commerce, dat is duidelijk. Recent kwam BeCommerce op de proppen met cijfers van het eerste kwartaal in 2015: Belgische consumenten deden niet minder dan 20 miljoen aankopen online, goed voor een totale omzet van 2,1 miljard. Beloftevolle cijfers, al vormen die wel een challenge voor de betrokken bedrijven.
“Wat ons betreft, ligt de belangrijkste uitdaging in het scheppen van een beter kader voor Belgische e-commerce dienstverleners,” klinkt het bij Helsen. “Denk bijvoorbeeld aan nachtarbeid in de logistieke sector, waarmee Belgische partijen hun concurrentiële positie beter kunnen uitspelen naar bedrijven in omringende landen.”
Helsen heeft het verder over 1 niet te missen opportuniteit: “In België is er ruimte om meer vertrouwen te scheppen bij de online gebruiker. En ook de online shopervaring kan beter. Maar die 2 zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”
Ve Interactive is in elk geval klaar om de uitdagingen aan te gaan, en de opportuniteiten te grijpen. “Via onze unieke one-stop approach willen we een gevestigde waarde worden in de Belgische e-commercesector. Voor andere landen doen we dat al door extra - anders onbenutte - conversie te genereren bij elk van onze klanten. Met dat toekomstperspectief willen we global leader worden in webshop performance,” aldus Helsen.