‘Muzikanten en tekstschrijvers zullen hun inkomsten tegen 2025 vooral via het internet halen’. Dat zeiden auteursrecht-specialisten op een congres van de Nederlandse auteursrechten vereniging Buma/Stemra.

Bezitten van muziek is minder belangrijk

In de toekomst verwachten specialisten dat CD’s nauwelijks nog zullen worden verkocht. Radio en televisie zullen opgenomen worden door het internet en de afbakingen tussen distributiekanalen zullen verdwijnen.

De specialisten zeggen ook dat het bezit van muziek minder relevant wordt, maar dat toegang hiertoe steeds belangrijker wordt. Denk bijvoorbeeld aan het iTunes-model, waar gebruikers nog steeds muziek downloaden, en het Spotify-model dat gebaseerd is op een streaming business-model.

Volgens de specialisten zal online consumptie alleen maar blijven toenemen en zullen de uitgaven van consumenten op het internet daarom ook blijven toenemen. Door de dalende uitgaven en de neerwaartse spiraal van traditionele muziekdragers zoals CD’s zullen muzikanten in de toekomst dus afhangen van de muziekverkoop via het internet.

Is het Spotify-model levensvatbaar?

Toch is het nog even afwachten of het Spotify-model een blijvende factor zal zijn in muziekland. Zo is bekend dat vele artiesten niet tevreden zijn met de lage royalties die ze worden betaald. Het meest bekende verhaal is dat van Lady Gaga's megahit Poker Face dat volgens The Guardian in 5 maanden tijd uiteindelijk slechts $167 voor de artiest opleverde.

Effectieve cijfers over hoeveel Spotify betaalt aan artiesten zijn er echter niet, al circuleren bedragen op het net die gaan van 0,001 tot 0,003 dollarcent per stream. Bovendien is Spotify nog steeds verlieslatend.

Tribe of Noise 

Het Nederlandse muziekbedrijf Tribe of Noise 
toont aan dat ook andere modellen levensvatbaar kunnen zijn en zelfs meer kunnen opbrengen dan Spotify. Zo richt het Nederlandse muziekbedrijf zich op de zakelijke markt om muzikanten te ondersteunen. Met veel hogere uitbetalingen tot gevolg. Zo zouden artiesten via Tribe of Noise twee keer zoveel inkomsten genereren als de hit van Lady Gaga deed op Spotify.

Muzikant en producer Sam Gallagher uit Glasgow reageert: "De in-store muziekdienst van Tribe of Noise genereert het meeste inkomen dat ik ooit voor mijn muzieknummers gekregen heb. Voor artiesten zoals ik maken zij het verschil".


Wat denk jij? Is het Spotify-model levensvatbaar voor artiesten of moeten er hogere uitbetalingen gegeven worden?