Het online platform TravelBird biedt sinds 2010 elke dag voordelige vakantiedeals aan. Eind vorig jaar was het Nederlandse bedrijf maar liefst 140 miljoen euro waard, en ondertussen is het actief in 17 landen met zo’n 700 werknemers. TravelBird is ook een innovatieve werkgever die vlot jong talent aantrekt (de ‘birdies’). Hoe doen ze dat? Een blik achter de schermen:
Er werken maar liefst 70 Belgen bij TravelBird. Belgisch Country Manager Erik Kuijpers (foto links) vertelt hoe de bedrijfsmissie en de hr-filosofie van TravelBird in elkaar overlopen:
"Onze core business is: mensen inspireren. Dat trekken we door naar onze eigen werknemers. We moedigen ondernemerschap aan en geven onze ‘birdies’ veel vrijheid om hun eigen takenpakket in te vullen.”
Free as a birdie: vrijheid en verantwoordelijkheid centraal
Vrijheid en verantwoordelijkheid staan bij TravelBird centraal. Daardoor haalt iedereen voldoening uit het werk. Kuijpers: “Die typische losse startup-sfeer is cruciaal als je creatieve en gemotiveerde mensen wil aantrekken.”
En kan je die sfeer behouden wanneer je in 5 jaar van 2 naar 700 werknemers gaat?
“Dat is inderdaad een uitdaging. Maar Glassdoor (een site om werkgevers te reviewen, red.) zette ons vorige week nog in hun top tien van werkgevers met de beste work-life balance in Nederland. Dus we vermoeden dat we wel goed bezig zijn (lacht)."
Geen top-downstructuur, maar ‘cellen’ die samenwerken
TravelBird heeft verre van een 'top-down' bedrijfscultuur. Kuijpers licht toe: “CEO Symen Jansma stuurt het managementteam aan, en verder bestaat het bedrijf uit een horizontale celstructuur: zo heb je globale cellen (HR, IT, Finance, …) en daarnaast de 17 autonome landcellen. Deze horizontale structuur maakt samenwerking aangenamer en gemakkelijker.”
“Veel vrijheid en 'het nieuwe werken’ vallen namelijk moeilijk te rijmen met een ingewikkelde hiërarchie en logge structuren. Bureaucratie vermijden we dus zoveel mogelijk. Dat zorgt er meteen voor dat we snel kunnen schakelen."
Waar TravelBird op let als ze mensen aanwerven
TravelBird zoekt vooral ambitieuze, ondernemende en flexibele ‘birds’: “Ze moeten ook graag hands-on werken en projecten willen starten en leiden. Veel bedrijven staren zich blind op cv's die ze binnenkrijgen: alsof alleen ervaring telt. Ondertussen vergeten ze die andere factoren, die vaak belangrijker zijn,” vertelt Kuijpers.
“Zo hebben onze accountmanagers heel uiteenlopende cv’s, maar hebben ze allemaal die 'go getter'-mentaliteit. We merken trouwens dat er genoeg jonge Belgen zijn met zo’n drive. Toch staan er dankzij onze groei momenteel meer dan 70 vacatures open en in België vooral voor accountmanagers."
Zelf bepalen hoe je dag eruitziet
Hoe ziet de gemiddelde werkdag bij TravelBird eruit? Kuijpers: "We zijn een jong en dynamisch bedrijf in een veranderende sector. En verandering is dus de enige constante (lacht).”
“TravelBird moedigt je aan om ownership te nemen over je eigen projecten en nieuwe initiatieven op te starten. Dus tot op zekere hoogte bepaal je ook zelf hoe je dag eruit ziet."
Birdies worden in de watten gelegd
Het TravelBird-hoofdkwartier is om jaloers op te zijn: het ligt in het hippe 'Negen Straatjes' gebied in het centrum van Amsterdam en is voorzien van alle gemakken.
“Ook daar komt onze filosofie van vrijheid en verantwoordelijkheid naar voren. We bieden onze birdies van alles aan dat werken een leuke ervaring maakt. Zo krijgen ze niet enkel een MacBook en korting op een bedrijfsfiets maar is er ook een gratis smoothiebar, fruit, gezonde lunches, een espressobar, gratis sportlessen, een boot om na het werk door Amsterdam te varen, ... We leggen ze dus goed in de watten.”
“Maar het meest trots zijn we op de sfeer. Zelfs met 700 man heerst hier echt nog een startup-sfeertje. Je voelt dat mensen graag naar kantoor komen. En dat is toch uiteindelijk het doel, niet?"
Tip voor een bedrijfscultuur die jongeren aantrekt
In België wordt veel gepraat over ‘het nieuwe werken’, maar echte verandering blijft vaak uit. Erik Kuijpers heeft een tip voor hen:
“Nog te weinig Belgische bedrijven besteden er voldoende aandacht aan hun bedrijfscultuur. Werknemers hechten namelijk zelf steeds meer belang aan bedrijfscultuur, voldoening halen uit het werk en ‘work-life balance’.”
“De meeste bedrijven denken dat flexibele uren voldoende zijn. Maar als je ondernemende en flexibele mensen wil aantrekken, dan moet je verder gaan. Dan moet je mensen hun jobinhoud mee laten bepalen en ze jobmobiliteit geven.”
“De voordelen voor werknemer én werkgever zijn overduidelijk. Studies van o.a. Securex tonen aan dat werknemers die keuzevrijheid ervaren zich gezonder voelen, minder stress ervaren, gemotiveerder en meer tevreden zijn, beter presteren, en meer betrokken en ondernemend zijn. Bij TravelBird merken we elke dag dat dat klopt!"
Huidige trend zet door
En Kuijpers ziet daar zeker geen verandering in komen. “Volgens ons worden de huidige trends alleen maar belangrijker. Wie werknemers vrijheid geeft trekt ondernemende en flexibelere werknemers aan. En laat hen meteen de ruimte om die vaardigheden te ontplooien en optimaal te benutten.”
“Het is dus logisch dat deze aanpak aan populariteit blijft winnen. Het blijft dé manier om je te onderscheiden en de juiste werknemers aan te trekken: de mensen met de drive die je nodig hebt.”