Hoeveel bedrijven ken jij die zouden overleven zonder sales reps? Ja, het sales team is waarschijnlijk de draaiende motor van heel wat bedrijven - ook dat van jou. Het is dan ook meer dan logisch dat je hen gemotiveerd wilt houden. Zo pak je het aan:
1. Creëer een open bedrijfscultuur
Akkoord, het aanmoedigen van een open bedrijfscultuur zal een positieve impact uitoefenen op je hele team. Maar de impact zal vooral terug te vinden zijn bij je sales. Zeker omdat er targets in het spel zijn. Targets die vaak niet worden behaald door faalangst of stress. Dus zweer bij een open bedrijfscultuur en geef je sales medewerkers de kans om te praten over hun mijlpalen én mislukkingen.
Weet ook dat sales professionals niet terugdeinzen voor risico’s. Het is dan ook aan jou om een bedrijfscultuur te creëren die hen de kans biedt om kansen te grijpen wanneer ze voor het rapen liggen. Je zal het snel merken: je sales durven al eens een sprong in het onbekende te wagen. Straffer zelfs, ze krijgen er energie door.
2. Organiseer wekelijkse sales meetings
De ultieme motivatietip: houd 1 sales meeting per week. Bespreek wat er afgelopen week goed is gegaan, en welke dingen vatbaar zijn voor verbetering. Probeer niet met de wijzende vinger te zwaaien, maar bied in eerste instantie een luisterend oor. Op basis van de verzamelde input kan je nieuwe doelstellingen en werkpunten vastleggen voor de komende week.
Vergeet zeker ook niet de klantfeedback te overlopen. Dat is een perfecte indicator voor de prestaties van je sales reps.
3. Ga op zoek naar de échte motivatiebronnen
Welke elementen houden je sales medewerkers gemotiveerd? Je vraagt het hen best gewoon op de man af. Zo kan je experimenteren met verschillende bonussystemen en extraatjes. En uiteindelijk weet je wat in de praktijk het beste werkt. Geld is een belangrijke driver, al missen cadeautjes en kortingsbonnen ook hun effect niet. Tip: minder tastbare incentives kunnen ook scoren. Beloon goed presterende werknemers met de mogelijkheid om af en toe thuis te werken. Dat zal andere medewerkers misschien wel aansporen om ook een tandje bij te steken.
4. Wees ook zelf eens een sales
Wat leeft er bij je verkoopteam? Hoe voelen je sales medewerkers zich? Als manager of CEO móet je je gewoon eens een uurtje bij je sales team voegen en mee de baan op gaan of zelf een belangrijke klant bellen. Een ding is zeker: je team zal dat appreciëren.
5. Voorzie de nodige tools
Een gebrek aan leads en het niet behalen van de doelstellingen - door tijdrovende en bovenal handmatige processen - werken niet bepaald motiverend. Maar: al die dingen kan je van de baan vegen door in te zetten op de juiste tools. Voeder je sales reps waardevolle leads door een marketing automation platform op touw te zetten, en zorg voor geïntegreerde software-oplossingen die hen een berg tijd besparen.
6. Zet in op gamification
Na enkele jaren lijkt de trend toch vanuit de VS zijn overgewaaid naar onze contreien: steeds meer bedrijven passen gamification toe. Concreet wordt bij deze methode game-technieken gebruikt om het gedrag van de gebruiker te sturen. Zet in op digital leaderboards en achievement badges om de competitiedrang bij je sales aan te wakkeren. En hen zo steeds gemotiveerd te houden.
Meer weten over hoe je je sales gemotiveerd kunt houden? In deze whitepaper ontdek je de 7 meest voorkomende pijnpunten mét bijhorende oplossingen.