Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door starters aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: sales expert Michael Humblet, die met zijn consultancybureau Chaomatic start-ups en scale-ups leert groeien op vlak van sales & marketing. Humblet is tevens host van de Sales Acceleration Show op YouTube en medeoprichter van videoproductiebedrijf The House of Spark.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“Heel moeilijk. Ik heb mezelf een paar regels opgelegd: 's avonds na 20 uur geen e-mails meer verwerken en in het weekend zo weinig mogelijk op de laptop of smartphone. Ik probeer die uren ook alle social media te vermijden. Ik ga heel graag mountainbiken en ik doe al sinds ik student ben aan gewichtheffen. Een repetitieve beweging doet je geest kalmeren en ik hou van de rust die bij echte fysieke uitputting komt.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Ik kan het niet laten om boeken te kopen. Business boeken koop ik online en ontspanningslectuur meestal in een fysieke winkel. Meestal lees ik dan ook 2 à 3 boeken tegelijkertijd. Die liggen verspreid over het ganse huis - living, wc, badkamer, slaapkamer - en ik kan perfect in elke boek 1 à 2 bladzijden lezen. Daarnaast heb ik een zwak voor technologie en machientjes.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Een absolute topper is ‘Dotcom Secrets’ van Rusell Brunson. De schrijver staat bekend als een topverkoper en is de man die de funnel mechanismen heeft gemaakt voor Tony Robinson en veel andere goeroes. Na het lezen van dat boek heb ik twee nachten niet kunnen slapen. Omdat ik zoveel potentieel en mogelijkheden zag.”
“Als je iets wil leren van SaaS-business raad ik zeker ‘Blueprints for a Saas sales organization’ van Jacco van der Kooij aan. Indrukwekkend, zeer leerzaam en een toptrainer.”
Recent las ik een boek dat met de volgende zin begint: Stel dat je inkom zou vragen om jouw kantoor te mogen bezoeken. Wat zou je aanbieden als experience?
“Recent las ik een boek dat met de volgende zin begint: “Stel dat je inkom zou vragen om jouw kantoor te mogen bezoeken. Wat zou je aanbieden als experience?” Dit komt uit ‘The Experience Economy’ van Joseph Pine & James Gilmore. Wij beseffen niet altijd dat wat we aanbieden als product of dienst een transformatie bij de klant teweegbrengt. Om succesvol te zijn moeten moeten we daar meer op inspelen.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Wel, ik heb er de afgelopen jaren zoveel geholpen, dat het moeilijk wordt om ze allemaal te noemen. In België zijn er een paar pareltjes die binnen de eigen landsgrenzen nog onvoldoende gekend zijn: THEOplayer, ApicBase, Pozyx, Sitemark, AroundMedia,…”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“In de afgelopen drie jaar heb ik met mijn firma Chaomatic zoveel start-ups & scale-ups geholpen bij Start it@KBC & iMinds (imec). Als ik dan nu zie hoeveel daarvan er sterk aan het groeien zijn, word ik daar echt gelukkig van.”
“Toen ik met Chaomatic begon, kende niemand Michael Humblet. Ik stelde als doel om één educatieve videoclip per week te maken. En ik heb dat volgehouden door in productietermen te denken: niet één video opnemen per week maar ineens een hele batch op één dag. Dit heeft een enorme impact op mijn business gehad en het is zo leuk om film te maken dat ik later videoproductiebedrijf The House of Spark mee heb opgericht.”