The Walt Disney Company is een van de allergrootste mediaconglomeraten, en wordt geschat op een luttele 45.429 miljard dollar. Bovendien gaf de mediagigant al vorm aan de jeugd en popcultuur van miljarden mensen. Anders gezegd: The Walt Disney Company is een van de meest bekende bedrijven ter wereld. En als ondernemer kan ook jij daar wat van opsteken.
En te denken dat het allemaal begon bij een man. Er zijn niet veel mensen die op een vergelijkbare manier de wereld hebben veranderd. Straf: hij bewijst dat omgevingsfactoren en opleiding helemaal niet bepalen wat er van jou kan worden. Zijn levenslessen zijn van onschatbare waarde voor elke freelancer of jonge ondernemer.
1. Je moet nu eenmaal een salesman of -vrouw zijn
"Het grootste probleem in mijn leven is geld. Het kost flink wat geld om je dromen te laten uitkomen." - Walt Disney
Sales heeft een slechte reputatie. Maar vergis je niet: iets aan de man kunnen brengen is de belangrijkste skill die je kunt bezitten. En zoals Walt al zei, kost het geld om je dromen te verwezenlijken. En geld komt van ... jawel, sales! Opvallend is het feit dat Walt in zichzelf geloofde en zo ook anderen mee aan boord kreeg. Halfweg de productie van sneeuwwitje was het geld om de film af te werken volledig op. Zelfs Disney's familie smeekte hem om het project aan de kant te schuiven. Maar Disney zette hardnekkig door. Hij ging in hoogsteigen persoon langs bij verschillende producers en toonde hen de ruwe verzameling van beelden. Hij slaagde erin hen te overtuigen om het project financieel te investeren. En ja, Sneeuwwitje werd een kaskraker.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de financiering van de attracties in Disneyland. Daarvoor overtuigde Disney de tv-studio's om de opbouw van het park te financieren. En dat in ruil voor originele Disney programma's. En die waren in feite niets meer dan één grote advertentie voor Disneyland. Van een doordachte werkwijze gesproken ... En we hoeven je niet eens meer te vertellen hoe lucratief Disneyland is.
2.Leiderschap is inspiratie, innovatie en focus
"Je kan iets vormgeven en iets creëren en zo de allermooiste plaats ter wereld bouwen. Maar je hebt mensen nodig om die droom werkelijkheid te maken." - Walt Disney
De sleutel tot het succesvolle leiderschap van Walt Disney? Hij was een fantastische storyteller. Een storyseller. Je kunt je werknemers opleggen om iets te doen, maar je kunt hen ook inspireren om in actie te schieten. Walt zelf deed aan storytelling. Daarbij trad hij op de meest verregaande manier in detail. Zodat het verhaal voor zijn medewerkers ook werkelijk tot leven kwam. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk. Wanneer hij voor het eerst het verhaal van Sneeuwwitje pitchte naar animators, nam hij hen mee in het volledige verhaal van a tot z. Terwijl hij zijn doelstellingen uit de doeken deed, vertolkte hij telkens de rol van de betrokken personnages. Inclusief de verschillende stemmetjes en bijhorende gebaren.
Conclusie: Walt Disney had het unieke talent om mensen aan te werven die een pak getalenteerder waren dan hijzelf. Hij gaf hen de focus en coördineerde hun aandacht in de richting van één gemeenschappelijk doel. Hij kon probleemloos toegeven dat hij vreselijk slecht was in animated video. Dus nam hij de meest getalenteerde mensen in huis, terwijl hij zich focuste op het innoveren van zijn bedrijf. Bovendien kende hij zijn werknemers ook heel goed. Disney was volledig op de hoogte van hun sterkten en zwakten. Zelf was hij niet gul met complimenten, maar was wel steeds helder over hoe hij de dingen zag en wat hij verwachtte.
3. Blijf jezelf steeds verbeteren
"Telkens wanneer ik in een Disneyland-attractie zit, denk ik na over wat er misloopt en welke dingen vatbaar zijn voor verbetering." - Walt Disney
Walt geloofde in de toekomst. Voor de opkomst van Sneeuwwitje bestond er niet eens zoiets als 'een langspeelanimatiefilm'. De film werd een topper van formaat en heeft letterlijk de filmindustrie op zijn kop gezet. Nog belangrijker: het leidde tot het succes van andere bekende Disney-figuren als Assepoester, Alice in Wonderland en Fantasia.
Eens Disneyland was geopend voor het grote publiek, wandelde Walt vaker door het park. Hij testte persoonlijk alle attracties uit en vroeg de mening van bezoekers. Liep er iets niet zo gesmeerd? Dan zag hij er zelf op toe dat dat werd rechtgezet.
Walt heeft al heel wat risico's genomen in zijn carrière. Meermaals leek de toekomst van de volledige Disney organisatie aan een zijden draadje te hangen. In het jaar 1955 was Disneyland niets meer dan de grootste ondernemersgok in de Amerikaanse geschiedenis. Walt had moeite om financiering te vinden en zijn familie - inclusief business partner Roy Disney - smeekte hem om er de brui aan te geven. Op dat moment was er geen enkel bedrijf die ooit had geprobeerd wat Disneyland van plan was. Dus ging men er algemeen vanuit dat Disney's droom onmogelijk was. Weet jij hoeveel omzet Disney vandaag draait?
5. Verander je houding tegenover mislukking
"Alle tegenslagen die ik al heb meegemaakt, elk obstakel dat op mijn pad is gekomen hebben mij stuk voor stuk sterker gemaakt. Dat besef je waarschijnlijk niet op het moment zelf, maar een mokerslag is soms het beste wat je ooit kan overkomen" - Walt Disney
Walt Disney heeft er flink wat mislukkingen op zitten. Zijn eerste studio - Laugh O' Grams - had zero winst gemaakt. Maar het meest bekende fiasco is dat van Oswald the Lucky Rabbit. De man verloor alles. Zijn studio, zijn materiaal, zijn animators en daarbovenop zijn eigen creaties. Maar de assen van deze reusachtige tegenslag waren de basis voor een van de meest geliefde karaktertjes ooit. Ja, op de trein naar huis bedacht Walt het figuur Mickey Mouse.
Bron: www.lifehack.org