Omdat de energiemarkt momenteel extreem volatiel en onzeker is, is het principe samen sta je sterker belangrijker dan ooit. Dit hebben Ensys en ExtraPower ook in de praktijk laten blijken. Ensys is expert in zonnepanelen, laadpalen, thuisbatterijen en systemen voor airconditioning en warmtepompen, terwijl ExtraPower gespecialiseerd is in het ontwikkelen en installeren van maatwerk zonne-energie-installaties. Met de ondersteuning van de internationale fusie- en overnamespecialist Marktlink kwam hun samenwerking letterlijk en figuurlijk in een stroomversnelling.

“De energiesector kent geen groei of krimp van plus tien of min vijf procent”, legt Kim Corten, operationeel bestuurder van Ensys, uit. “Het is schakelen naar de zesde versnelling om dan ineens weer de handrem aan te moeten trekken. Dat was een van de redenen om naar een partnerschap te zoeken. Bovendien wilden we nieuwe domeinen verkennen en diversifiëren om minder afhankelijk te zijn van die volatiliteit. Tot nu toe is dat ons op eigen kracht gelukt: vijf jaar geleden begonnen we een airco-afdeling, daarna volgden thuisbatterijen, laadpalen en warmtepompen. Elk jaar proberen we onze markt te verbreden met nieuwe doelstellingen. Maar om écht te groeien, beseften we dat we meer moesten inzetten op de B2B-sector, en dat zou ons niet op eigen kracht lukken. We moesten ofwel acquisities overwegen, ofwel langetermijninvesteringen doen en nieuwe profielen aanwerven, zoals ingenieurs en architecten - iets wat juist bemoeilijkt wordt door die volatiliteit. Daarom hebben we uiteindelijk voluit voor de piste van een partnerschap gekozen.”

Meerwaarde in beide richtingen

Ensys contacteerde fusie- en overnamespecialist Marktlink en gaf die eenlijst met criteria waaraan mogelijke kandidaten moesten voldoen. “De eerste en belangrijkste vereiste was personeelsgarantie, omdat wij onze medewerkers zelf hebben aangeworven en opgeleid”, gaat Kim verder. “Die wil je niet aan hun lot overlaten. Vervolgens wilden wij als zaakvoerders de nodige autonomie behouden: als ik een elektricien wil aannemen en daarvoor een bestelwagen en 20.000 euro aan materialen nodig heb, wil ik niet dat ik daar eerst een businesscase voor moet schrijven. Nee, ik wil dat gewoon kunnen doen. Personeelsgarantie en autonomie waren echt non-negotiables. Ten slotte wilden we dat er sprake was van wederzijdse meerwaarde: wij wilden groeien naar B2B, dus idealiter stond de partner niet zo sterk in B2C als wij. Daar is uiteindelijk Extrapower als perfecte kandidaat uitgekomen. Zij nemen de grote projecten voor hun rekening en schuiven de kleinere door naar ons, en vice versa.”

Extreme uitdaging

Een mooi voorbeeld is de samenwerking met Essers, die in 2023 startte. Essers is met ruim 1 miljard euro omzet en 8.000 man personeel één van de grootste transportfirma’s van het land. Dergelijke grote bedrijven móéten inzetten op duurzaamheid en CO2-neutraliteit. “Om te beginnen door al hun magazijnen vol te leggen met zonnepanelen”, legt Kim uit. “Essers heeft miljoenen vierkante meters aan warehouses, en Extrapower heeft die allemaal van zonnepanelen voorzien. Maar dat volstaat niet. Grote klanten van Essers, zoals Nike, eisen dat ook elk transport CO2-neutraal is: niet alleen moeten vrachtwagens elektrisch rijden, ze moeten ook geladen worden met op dat moment opgewekte zonne-energie – een enorme uitdaging voor de transportsector. De afspraak met Extrapower is dat zij elk project vanaf 1.000 zonnepanelen en laadpalen verzorgen – bijvoorbeeld bij partners van Essers – en wij alles daaronder.”

Copyright: Maarten Stolp Fotografie

Kwestie van moeten

De samenwerking met Extrapower dient ook als een soort vliegwiel voor de ambities van Ensys. “Eerlijk gezegd opereerden wij heel lang onder de kerktoren”, geeft Kim toe. “We bedienden Noord-Antwerpen en dat was het ongeveer. Vandaag de dag zijn we actief in heel Antwerpen, en zitten onze sales al in Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en delen van Limburg. Internationaal? Dat is een langetermijndoel, maar niet onze huidige focus. Onze absolute ambitie is groeien in de B2B-markt: kmo’s en industriële klanten helpen bij hun duurzame transitie. Het is tegenwoordig een noodzaak: wie niet verduurzaamt door zonnepanelen of laadpalen te installeren, wordt gestraft. Dus daar liggen enorm veel kansen voor ons.”

Dat de samenwerking tussen Ensys en Extrapower een succes is, kunnen we afleiden uit het enthousiasme van Kim. Maar op welke manier heeft Marktlink daar precies de hand in gehad? “Drie van de vier aandeelhouders van Ensys hadden nog nooit een bedrijf verkocht”, vertelt hij. “Een woning kan je als particulier desnoods zelf op Immoweb plaatsen, maar een bedrijf verkopen is zo ingrijpend dat je je maar beter laat adviseren – vooral wanneer je geen ervaring hebt. Daarom zijn wij met Marktlink aan tafel gaan zitten en hebben zij ons gedurende het hele traject ondersteund. Van het opstellen van een longlist van kandidaten over due dilligence (boekenonderzoek voorafgaand aan een acquisitie, red.) tot de gesprekken met de tien à vijftien overgebleven kandidaten. Wij zaten in een soort tunnel: we hadden al een heel specifiek kandidatenprofiel in gedachten, maar Marktlink adviseerde ons om onze horizon te verbreden omdat je nooit weet tot welke verrassingen dat kan leiden. Dat advies bleek goud waard.”

Uitgeperst als een citroen

We zeiden al dat het weerklonk in het enthousiasme van Kim Corten, maar kan hij misschien nog even onder woorden brengen waarom hij zo tevreden is over het samengaan van Ensys en Extrapower? “Omdat we langs beide kanten vanaf het eerste moment open en eerlijk geweest zijn over wat wel en niet te verwachten. Ik ben er duizend procent zeker van dat we bij sommige partijen een grotere zak goud hadden kunnen krijgen, maar dan had ik misschien binnen een jaar met een burn-out gezeten omdat ik heel de organisatie als een citroen had moeten uitpersen.”

“Die eerlijkheid en openheid blijft ook na al die maanden overeind. We hebben driemaandelijks een raad van bestuur, waar niet gewoon standaard een staande ovatie wordt gegeven aan iedereen die het woord neemt. Nee, we stellen eerlijke vragen: wat gaat goed? Wat gaat moeilijker? Waar kunnen we elkaar bij helpen? Waar kan het netwerk bij ondersteunen? Enzovoort. O ja, dat netwerk is vanzelfsprekend een stuk groter dan toen we nog onder de kerktoren opereerden (lacht).”