Alberts-founders Glenn Mathijssen & Stefan Maas

Van gezond leven de eenvoudigste optie maken, dat is de missie van Alberts. De onderneming zet innovatieve technologie in om gezonde voeding te produceren. Een robot maakt verse smoothies of soep, de gebruikers stellen zelf hun persoonlijke recept samen. Alberts zet dit jaar zijn eerste internationale stappen.


  • Wie? Glenn Mathijssen en Stefan Maas
  • Sinds? 2015
  • Werknemers? 16
  • Omzet? 1 miljoen omzet met 30 robots
  • Funding? Ongeveer 5,5 miljoen (mix van kapitaal, leningen en subsidies), groeikapitaal aan het aantrekken voor internationale expansie

Glenn Mathijssen wilde zelf gezonder leven, maar moest daar veel meer tijd en moeite in steken dan hij gehoopt had. “Zo groeide het idee om robotica te gebruiken. De Alberts One, zoals ons eerste toestel heet, maakt volledig geautomatiseerd verse blends. Zowel frisse smoothies als warme soep. Uniek aan onze robot is dat hij gepersonaliseerde blends maakt. Je kiest zelf welke groenten of fruit je in je soep of je smoothie wil, en welke smaken moeten overheersen.”

De robots van Alberts staan in kantoren, in universiteiten en hogescholen, en in ziekenhuizen. Er start ook een samenwerking met Decathlon: de klanten en de medewerkers van de populaire sportketen zullen zelf soep of smoothies kunnen samenstellen.

Schaalbaar businessmodel

COVID-19 deed de vraag naar gezonde voeding exploderen, merkte Mathijssen bij Alberts. “Bedrijven hebben meer aandacht voor de gezondheid van hun medewerkers. We zien ook dat ze meer moeite moeten doen om talent aan te trekken en om hun bestaande medewerkers opnieuw naar kantoor te halen. Daarom moeten die kantoren er anders uitzien, beter en specialer. Met een foodrobot alleen zal je de war for talent niet winnen, maar het is een deel van de puzzel. Het is ook deels noodzaak. Met minder mensen op kantoor is catering vaak niet meer rendabel. Een foodrobot is een oplossing om toch 24/7 lekkere, verse voeding te garanderen voor je medewerkers.”

“Ik ben blij dat wij al een tijdje bezig waren op het moment dat de pandemie toesloeg. Plots zagen we overal technologiegeilheid, de ene start-up na de andere begon technologie in te zetten om gezonde voeding aan te bieden. Maar wij hebben met vallen en opstaan geleerd dat het niet volstaat om een slimme robot te bouwen. Je moet er ook een schaalbaar businessmodel aan koppelen. Je moet erin slagen om op een eenvoudige, betaalbare manier gezonde voeding aan te bieden, zonder er zelf je broek aan te scheuren. Daar hebben veel start-ups hun tanden op stukgebeten. Wij hadden onze product-market fit gelukkig al gevonden.”

Naar de UK

Alberts was de voorbije jaren alleen actief in thuismarkt België, 2022 is het jaar van de internationale kick-off. De eerste Alberts-robots zijn ondertussen onderweg naar de UK, ook in Oostenrijk is een deal getekend.

“Onze grootste uitdaging is nu om onze productie op te schalen. We hebben een goed product en een solide businessmodel, nu moeten we een versnelling hoger schakelen. We maken onze foodrobots hier in Kuurne. Er loopt nog tot midden december een WinWinner-crowdfundingcampagne om een turbo te zetten op die lokale productie.”


Elke week stellen we in - willekeurige volgorde - een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod:

  1. D-CRBN
  2. Foodpairing
  3. SoundTalks
  4. Goodless
  5. Swimtraxx / Capetech
  6. Solergie
  7. IVEX
  8. IPEE
  9. GSR-DEME
  10. Slimbox
  11. QelviQ
  12. CoMoveIT
  13. Moonbird
  14. Araani
  15. CADSkills
  16. Alberts