Unilever, Pepsico, Nestlé,…: de grootste voedingsconcerns ter wereld gebruiken het platform van de Vlaamse scale-up Foodpairing. Dat werkt als een soort van digitaal proefkonijn, dat perfect kan inschatten of de smaak van nieuwe producten zal aanslaan bij de consument. Zo kunnen ze drie vliegen in één klap slaan en gezonde, duurzame én lekkere producten op de markt brengen.
- Opgericht? Peter Coucquyt, Bernard Lahousse, Johan Langenbick
- Sinds? 2009
- Werknemers? 30
- Omzet? 5 miljoen euro
- Funding? Nee, bootstrappen + Europese innovatiesteun
Foodpairing begon als een platform dat chefs inspiratie gaf voor nieuwe recepten en smaakcombinaties. Niet verwonderlijk als je weet dat één van de drie oprichters 16 jaar lang de rechterhand van Peter Goossens was in driesterrenrestaurant Hof van Cleve.
Vandaag is de voedingsindustrie de belangrijkste klant van Foodpairing. Die staat volgens co-founder Johan Langenbick voor gigantische uitdagingen. “60 procent van alle Europeanen heeft overgewicht, 25 procent is obees. De voedingsindustrie moet onze voeding gezonder maken. Minder vet, minder suiker, minder bewaarmiddelen. Maar ze moet voeding gezonder en duurzamer zien te maken zonder aan smaak in te boeten. Anders haakt de consument af.”
Smaak digitaliseren
Het platform van Foodpairing helpt voedingsbedrijven om snel en efficiënt nieuwe producten te ontwikkelen. “Wat ons platform eigenlijk doet, is smaak digitaliseren”, legt Langenbick uit. “We creëren een digital twin van de consument, die miljoenen recepten en combinaties kan proeven en beoordelen. Zo voorspelt ons platform welke producten succesvol zullen zijn.”
“We geloven heel sterk dat smaak dé sleutel is om onze voeding en gezonder te maken. Anders ga je alleen de echte idealisten overtuigen. De grote massa wil graag gezonder eten, zéker sinds COVID-19, maar het moet ook lekker zijn. Ons platform helpt de voedingsindustrie bij die combinatie. We houden rekening met heel veel verschillende factoren, het platform houdt ook rekening met verschillende tradities en voorkeuren. Smaak is een subjectief gegeven. Chinezen vinden andere smaken lekker dan Amerikanen, Argentijnen of Australiërs. Maar zelfs tussen Belgen, Fransen en Duitsers zijn er verschillen.”
Miljoenen producten redden van vuilbak
Als voedingsbedrijven sneller en efficiënter gezonde, smaakvolle producten op de markt kunnen brengen, is dat goed voor hun portemonnee én voor de planeet. “Vroeger beslisten bedrijven op basis van 60 of 70 mensen in een proefpanel of een product in de supermarktrekken belandde. Van de vier producten die ze lanceerden, flopten er drie. Ze moesten soms miljoenen producten in de vuilbak gooien. Dat kost niet alleen tonnen geld, het is natuurlijk ook verre van duurzaam”, zegt Langenbick.
Consumenten gezonder laten eten
In een volgende fase richt Foodpairing zich ook op de individuele consument, klinkt het. “Onze technologie en onze data maken het ook perfect mogelijk om mensen op basis van hun smaakvoorkeuren heel concrete aanbevelingen te doen om gezonder en duurzamer te eten”, verduidelijkt Langenbick. “Supermarkten zouden ons platform bijvoorbeeld kunnen koppelen aan hun eigen apps, om hun klanten te helpen en te inspireren. Dat is de volgende stap voor Foodpairing.”
Elke woensdag stellen we in willekeurige volgorde een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de ‘Flanders Tech 30’ doopten.
- D-CRBN
- Foodpairing