Morrow-founders Jelle De Smet en Paul Marchal

Vergeet de multifocale bril om je verziendheid en je bijziendheid te corrigeren. Het Gentse techbedrijf Morrow heeft de autofocale bril geïntroduceerd: met één druk op de knop wissel je tussen ver kijken en dichtbij kijken. “Het voelt alsof we je zicht met tien jaar verjongen”, zegt co-founder Paul Marchal.


  • Wie? Paul Marchal, Jelle De Smet en Kurt Leuridan (investeerder)
  • Sinds? 2015
  • Werknemers? 29

Nog voor Morrow het levenslicht zag, haalde co-founder Jelle De Smet het nieuws met een contactlens die letterlijk dollartekens in je ogen tovert. “Op het eerste zicht een totaal nutteloze uitvinding”, lacht de andere co-founder Paul Marchal. “Maar achter die gimmick met de dollartekens zat lcd-technologie met vloeibare kristallen. Die technologie gebruiken we om mensen beter te laten zien.”

Een elektroboost voor je bril

“Veel mensen zijn verziend én bijziend”, legt Marchal uit. “Ze dragen dan een multifocale bril die uit twee delen bestaat: het bovenste stuk dient om ver te zien, het onderste stuk om dichtbij te zien. Je kan dus met die ene bril zowel autorijden als een boek lezen. In theorie toch, want die multifocale bril zorgt voor vervormingen. Als je de trap afgaat, lijkt het alsof je beeld zwemt.”

“Studies tonen ook aan dat mensen met zo’n multifocale bril dubbel zoveel risico lopen om te vallen. Als je ouder wordt, dan wordt ook het verschil tussen ver en dichtbij groter en nemen de vervormingen alleen maar verder toe. Het resultaat is dat mensen toch maar twee brillen kopen en de hele tijd moeten switchen.”

“Wij lossen dat probleem op met een autofocale bril. Tussen de twee lenzen zit een soort van folie van vloeibaar kristal, dat je ook in televisietoestellen terugvindt. Met één druk op de knop onderaan de bril geef je een elektroboost die de oriëntatie van het vloeibaar kristal en de breking van het licht verandert. Zo switch je op een halve seconde tussen dichtbij en veraf kijken. Met veel minder vervormingen en dus veel meer comfort.”

Is het voor de gebruikers niet vermoeiend om altijd hun bril te moeten ‘activeren’? Dat valt heel goed mee, benadrukt Marchal. “90 procent van de tijd staat de bril gewoon ‘uit’. Het is maar wanneer je dichtbij of ver weg moet kijken dat je op de knop duwt. Zo’n tien tot vijftien keer per dag, schat ik.”

Uitbreiden van distributienetwerk

Morrow maakt zijn brillen zelf en verkoopt ze via een netwerk van optiekzaken. “Het uitbreiden van dat netwerk is onze belangrijkste opdracht voor 2023”, zegt Marchal. “Zowel binnen België als in andere Europese landen. We willen dit jaar evolueren naar 200 verdeelpunten en bereiden ook volop een nieuwe kapitaalronde voor om onze internationale groei te versnellen.”


Elke week stellen we in - willekeurige volgorde - een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod:

  1. D-CRBN
  2. Foodpairing
  3. SoundTalks
  4. Goodless
  5. Swimtraxx / Capetech
  6. Solergie
  7. IVEX
  8. IPEE
  9. GSR-DEME
  10. Slimbox
  11. QelviQ
  12. CoMoveIT
  13. Moonbird
  14. Araani
  15. CADSkills
  16. Alberts
  17. Westray
  18. Urban Crop Solutions
  19. Tractonomy
  20. Bloomlife
  21. On-Hertz
  22. Magics Technologies
  23. dotOcean
  24. Morrow