Filip Roose, founder & CEO van Slimbox

Je bestelt een boek, een lamp of een horloge online en de volgende dag belt de koerier aan met een gigantische doos, waar vlotjes tien boeken, lampen of horloges in passen. Herkenbaar? Slimbox helpt dat probleem de wereld uit met een machine die verzenddozen op maat maakt. Minder kosten, minder afval en een veel grotere kans dat de consument zijn bestelling onbeschadigd geleverd krijgt.


  • Wie? Filip Roose
  • Sinds? 2016
  • Werknemers? 7
  • Omzet? Te vroeg om mee te geven, 2022 is het jaar van de echte commercialisatie
  • Funding? Recent investeringspartner aan boord

“Elon Musk is bijna klaar om mensen naar Mars te sturen, maar een online bestelling in de juiste doos opsturen, daar slagen we als mensheid blijkbaar niet in. Dat begreep ik niet”, lacht Filip Roose. Dus begon hij zelf te sleutelen aan een machine die het mogelijk maakt om verzenddozen op maat te maken.

“Die veel te grote dozen jagen de webshops niet alleen op kosten, ze zijn natuurlijk een regelrechte ramp voor het milieu. De afvalberg wordt er om te beginnen alleen maar groter van. Maar ook de schadelijke CO2-uitstoot gaat omhoog: hoe groter de verpakkingen, hoe meer vrachtwagens en bestelbusjes de baan op moeten. Naast de planeet is ook de consument de dupe. Bedrijven moeten onaangepaste verpakkingen opvullen met materiaal dat de lading niet goed beschermt. Wist je dat één op tien van alle online bestellingen beschadigd toekomt?”

Unieke boodschap voor elke klant

De grote e-commercereuzen hebben apparatuur om dozen op maat van elke bestelling te maken. Maar die is veel te groot en veel te duur voor de meeste bedrijven die online verkopen. Slimbox maakt de technologie toegankelijk voor kmo’s. Inclusief de mogelijkheid om dozen te bedrukken en klanten zelfs een unieke boodschap mee te geven. Ideaal voor marketingdoeleinden.

“Misschien wel onze grootste struggle was om een betaalbare machine op de markt te brengen”, vertelt Roose. “We zijn daarin geslaagd door niet alleen hard aan onze technologie te werken, maar ook door ons businessmodel om te gooien. We hanteren nu een abonnementsformule. Ondernemingen kopen de verpakkingsmachine niet zelf aan, maar huren ze eigenlijk van ons aan een vast bedrag per maand.”

De VS veroveren

Binnenkort verhuist oprichter Roose naar de Verenigde Staten, om Slimbox daar uit te bouwen. “Bij ons is e-commerce nog altijd redelijk lokaal georganiseerd, het transport gebeurt vooral met bestelwagens. In de VS is dat anders. Het is een gigantisch land, waar het eerste deel van het transport grotendeels door de lucht gaat. In een vliegtuig telt elke centimeter nog veel meer en betalen bedrijven volgens de grootte van hun pakketten. Verzenddozen op maat zijn er, nog veel meer dan in Europa, een ecologisch én economisch verhaal. Dat creëert opportuniteiten voor Slimbox.”


Elke week stellen we in willekeurige volgorde een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten. Deze bedrijven kwamen al aan bod:

  1. D-CRBN
  2. Foodpairing
  3. SoundTalks
  4. Goodless
  5. Swimtraxx / Capetech
  6. Solergie
  7. IVEX
  8. IPEE
  9. GSR-DEME
  10. Slimbox