Creatieve duizendpoot en woordenkunstenares Jill Mathieu is het brein achter Goodcopy.ink. Dit Gentse copywriterscollectief verwierf bij het grote publiek bekendheid met de opvallende roze ‘Ik u ook’-posters die de Arteveldestad deden opfleuren in tijden van corona. Later lanceerde Mathieu ook de erotische podcast Vruchtvlees. “Het plezantste aan ondernemen was misschien wel de ontdekking dat ik het überhaupt kon.”
Hoe belangrijk is geld voor jou?
“Geld is iets waarvan ik er net genoeg wil hebben zodat ik er me geen zorgen over hoef te maken. Die drang naar alsmaar meer en groter, die heb ik niet echt. Beter daarentegen, dat vind ik pas interessant. En in het geval van geld heeft dat ‘beter’ voor mij te maken met waar ik het aan spendeer. Liefst zo veel mogelijk aan dingen doen en zo min mogelijk aan dingen hebben. Mijn restaurantbonnetjes stapelen dus hoger op dan andere kosten.”
Wat was tot dusver je beste investering?
“Mijn slimste investering houdt een beetje het midden tussen dat doen en hebben: ik bouwde een schrijfhut die tussen de bomen geparkeerd staat. We doopten hem Carabane: een huis op wielen, tussen de bomen. We zitten er zowat elk weekend, en tussendoor kunnen andere mensen er terecht om te schrijven.”
“Zo’n tiny house is stukken goedkoper dan een huis bouwen, maar wat ik vooral gekocht heb, merk ik nu, is tijd. Tijd om na te denken, te schrijven, of gewoon te zijn. Dat laatste is misschien nog belangrijker dan doen.”
Waar heb je professioneel gezien spijt van? En wat houdt je ‘s nachts wakker?
“Ik ben geen existentiële piekeraar. ‘Doe goed en zie niet om’, zegt mijn moeder, en moeders hebben altijd gelijk. Maar wat echt aan mijn ribben kan blijven plakken, zijn ontevreden klanten. Ik kan een torenhoge btw-afrekening makkelijker naast me neerleggen dan iemand die moeilijk doet over een factuur, of per se wil beginnen onderhandelen nadat de opdracht allang is afgelopen.”
Ik ben geen existentiële piekeraar. ‘Doe goed en zie niet om’, zegt mijn moeder, en moeders hebben altijd gelijk
“Blijkbaar wil ik toch dat mensen écht content zijn van wat we met het collectief voor hen geschreven hebben. Het doet mij hartzeer als ik in hun ogen niet goed mijn werk doe. Ik moet dringend wat minder softie worden (lacht).”
Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?
“Het plezantste aan ondernemen was misschien wel de ontdekking dat ik het überhaupt kon. Ik heb een jaar of tien voor andere mensen gewerkt en dan geef je problemen gewoon door aan iemand die boven jou staat. Handig, dat wel. Maar het was ook fijn om aan den lijve te ondervinden dat ik dat eigenlijk zelf kon.”
“De tweede grote factor is dat je de keuze hebt om ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten of klanten die je niet liggen. Die vrijheid geef ik nooit meer af!”
Welke grote ondernemersdroom koester je nog?
“Van unicorns en beursgangen droom ik niet. Eerder dan grote dromen koester ik de kleine projecten — wat ik graag ‘spielerei’ noem. Tijd en ruimte om met het collectief projecten op te zetten zoals onze Ik u ook-posters of de Vruchtvlees.fm podcast. Niet omdat het moet, maar omdat we het willen. Meer van dat, graag.”
Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?
“Ik heb niet het gevoel dat ik privé iets moet opofferen om mijn job te doen. Baas zijn van mijn agenda maakt dat ik kan beslissen om naar de yogales te fietsen om halfvijf of feedback op een stuk te verwerken terwijl ik languit in de zetel geparkeerd lig. Maar dat is de theorie. In werkelijkheid ben ik zo’n irritante strever. Ik zou perfect kunnen beginnen werken om tien uur, maar in de praktijk zit ik om halfnegen netjes aan mijn bureau. Ik ben waarschijnlijk ook de enige die deftige schoenen aan heeft voor een Zoom call (lacht).”
“Maar goed, ik leer bij, voornamelijk van mensen rond mij die mij met zachte hand wijzen op mijn tekortkomingen. Ik ging al twee keer mee met Re-Treated, time-outs voor ondernemers waar ze zonder pardon je telefoon afpakken. In het begin raar, maar de gewoonte is blijven hangen: als ik nu in het weekend richting Carabane ga, dan gooi ik mijn telefoon in een hoek tot maandagochtend, zonder enig schuldgevoel.”
Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij de voorbije jaren geleerd hebt?
“Uitbesteden! Ik ben zo'n manusje-van-alles en wil het altijd allemaal zelf doen: websites bouwen, foto's maken, de copy schrijven. Maar anderen zijn veel beter zijn in bepaalde dingen dan ik, en sneller. Daarom zijn we nu een collectief en ben ik geen eenzame freelancer meer.”
“Ik krijg bijvoorbeeld de zenuwen van short copy, dus daarvoor bel ik naar Filip. En ik mag dan wel Franstalig zijn, ik heb niet dezelfde nuances in het Frans als een native copywriter. Dan bel ik naar Marine. Dat maakt het een stuk rustiger in mijn hoofd. En als je die pennen samenzet, dan komen er heerlijke dingen uit, genre de Zin van uw Leven die we elke week uithangen of de letterslingers die we tijdens de lockdown in de stad ophingen.”