Kimia Namadchi koos na een veelbelovende carrière van net geen vijf jaar op het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin voor een eigen ondernemersavontuur. Samen met Nils Heyman-Dewitte richtte ze eerder dit jaar CurveCatch op, een Antwerpse start-up die gebruik maakt van artificiële intelligentie om een soort van ‘Netflix voor lingerie’ te worden.“Ik ben extreem perfectionistisch ingesteld en dat maakt het ondernemen soms lastig.”
Hoe belangrijk is geld voor jou?
“Vroeger vond ik geld altijd extreem belangrijk. Mijn ouders zijn zelfstandigen - eveneens in de lingeriebranche - en ik heb altijd van heel dichtbij meegemaakt hoe het is om te moeten knokken voor je geld. Ik ben als persoon ook erg voorzichtig met geld en heb nooit echt mijn levensstandaard verhoogd toen ik meer begon te verdienen. Ik ben toen eerder gaan beleggen in aandelen en vastgoed.”
“Vandaag, nu we 100% in ons eigen ondernemersavontuur zijn gesprongen, zie ik dit enigszins anders. Vanuit financieel standpunt lijkt dit ondernemersavontuur in vergelijking met een internationale carrière bij Google voor veel mensen een onlogische carrièreswitch. Doorheen de jaren ben ik echter gaan inzien dat niet geld maar tijd het meest kostbare goed is. En die wil ik zoveel mogelijk aan mijn ondernemerspassie besteden.”
Doorheen de jaren ben ik gaan inzien dat niet geld maar tijd het meest kostbare goed is. En die tijd wil ik zoveel mogelijk aan mijn ondernemerspassie besteden
Wat was tot dusver je beste investering?
“Vorige zomer mochten we dankzij XX, een accelerator uit San Francisco waar we met CurveCatch voor geselecteerd waren, naar de Verenigde Staten. Slimme, inspirerende, toffe mensen ontmoeten is altijd de beste investering. Eentje die veel meer vruchten afwerpt dan eender welke cursus of training die ik ooit gevolgd heb.”
En je slechtste investering?
“Het geld dat ik niet heb uitgegeven door zaken onvoldoende snel te outsourcen, om geld te besparen. Alsook de kostbare tijd die ik niet benut heb om na te denken over onze strategie of door te brengen met geliefden en vrienden. Ik vind het moeilijk om geld uit te geven, maar leer elke dag hoe belangrijk dit is in het ondernemerschap om verder te kunnen groeien.”
Ben je iemand die vaak piekert?
“Ik ben een gigantische piekeraar en vind dat zelf een verschrikkelijke eigenschap. De meeste piekermomenten gaan over dingen die gezegd zijn geweest en de manier waarop: wat zou de andere persoon nu wel niet denken? Had ik een situatie anders kunnen aanpakken?”
Waar heb je professioneel gezien spijt van?
“Tot nu toe heb ik geen spijt want uit alles heb ik wel iets geleerd. De belangrijkste les is wellicht dat ik voldoende over mijn gezondheid moet waken. Als je de beste versie van jezelf wil zijn, moet je ook goed voor jezelf zorgen.”
Wat is voor jou het leukste aan ondernemen?
“Ik hou van het technische, van de marketing, van een team leiden, van voorraadbeheer, van data, eigenlijk van alles. Maar ik ben een echte generalist. Als ondernemer moet je met zodanig veel dingen tegelijkertijd bezig zijn dat ik me oprecht de hele tijd enorm amuseer en ik elke dag nieuwe dingen bijleer.”
“Daarnaast hou ik ook enorm van hoe ondernemers zijn: doorgaans zijn dat mensen die alles in vraag durven stellen en die ook genereus zijn met hun tijd wanneer ze in iets opgaan dat hen interesseert. Die ingesteldheid geeft ook mij veel energie en geluk.”
Welke grote ondernemersdroom koester je nog?
“Ik heb nog zo gigantisch veel dromen. Mijn grootste droom is om met CurveCatch een platform te bouwen dat niet alleen lingerie verkoopt, maar ook de interpretatie van een beha - namelijk iets wat vrouwen ondersteunt - verder door te trekken in alles wat we doen. Ik zou bijvoorbeeld heel graag een organisatie uitbouwen die meisjes en studenten kan inspireren om te kiezen voor STEM en die ook andere jonge ondernemers ondersteunt.”
“Heel stiekem koester ik ook de droom om dit te kunnen doen vanuit een kleine loft in New York of San Francisco. Als kind spaarde ik ooit drie jaar op rij al het geld voor mijn verjaardag én Kerstmis om een vliegticket naar New York te kunnen betalen omdat ik zo verliefd was op de VS. En die liefde is eigenlijk nooit meer weggegaan.”
Welke opofferingen moet je in je privéleven doen om te kunnen ondernemen?
“Zonder twijfel is dat slaap, de tijd die ik doorbreng met mijn geliefden en familie en de hoge opportuniteitskost aan loon. Maar het is net omdat ik weet dat ik er iets voor opoffer dat ik mezelf ertoe dwing om zo efficiënt mogelijk om te gaan met mijn werktijd. Toen ik nog voor Google werkte, besefte ik veel minder hoe hoog die opofferingen waren omdat iedereen rond mij ook gewoon verder werkte na 18 uur en het normaal vond dat ze tijdens werkreizen ‘s avonds alleen op hotel zaten. Die opofferingen van toen dwingen me er nu toe om te genieten van elk moment dat ik even niet aan het werk ben.”
“Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn hobby’s: ik heb er niet zo gek veel maar ook daarvoor moet alles wijken. Zo ga ik bijvoorbeeld elke dag joggen en reis ik zoveel ik kan. Werken vanuit een Noorse hut of van op het strand in Griekenland is voor mij evengoed genieten van het leven, ook al komt daar dan af en toe een call tussen.”
Wat is de belangrijkste ondernemersles die jij tot dusver hebt geleerd?
“Better done than perfect. Ik ben extreem perfectionistischingesteld en dat maakt het ondernemen soms lastig. Er moet namelijk gigantisch veel gebeuren en er zal in mijn hoofd nooit iets 100% af zijn. Ik moet mezelf elke dag actief bezighouden met dingen op 80% te brengen en te laten gaan, omdat die laatste 20% meestal dubbel zoveel tijd vergt. En dat is het vaak niet waard!”