Niels Desot (28) is co-founder en Business Lead van dear digital, een Gents e-commerce agency dat met 40 werknemers op de payroll en dat amper 2,5 jaar na oprichting. Daarnaast is Desot co-founder van het Gentse bedrijf Puzzle in a Bag, in 2020 nog bekroond tot ‘Starter van het jaar’. “Eén van de dingen die ik het liefst doe, is connecteren met andere mensen die ook bezig zijn aan hun personal development journey.”
Wat vind je zelf jouw belangrijkste (ondernemers)eigenschap?
“Ik ben zelf geen marketeer of developer maar heb - denk ik - specifieke kwaliteiten die het bedrijf wel vooruit helpen. Dan denk ik vooral aan coaching en problemen die op het eerste gezicht heel moeilijk lijken terugbrengen tot iets dat simpeler lijkt.”
“Doordat ik zelf weinig in projecten zit, sta ik ver genoeg van problemen en issues binnen het bedrijf. Door daar vanop een afstand naar te kijken, kan ik deze issues vaak een stuk makkelijker maken en andere, nieuwe inzichten bieden aan het team dat daar soms te dicht op zit.”
“We zijn erin geslaagd om binnen het bedrijf exact die rol voor mezelf te creëren, wat maakt dat ik een eerder coachende rol naar het team toe kan opnemen, zodat zij alles hebben om hun taken naar behoren uit te voeren en zich goed te voelen.”
Wat is jouw idee van (werk)geluk?
“Ik geloof heel erg in impact through entrepreneurship. Waarmee ik bedoel dat mijn missie om positieve impact te creëren op mensen en de manier waarop ik dat wil doen, via ondernemerschap is. Dit gaat voor mij voornamelijk over mensen helpen om te bereiken wat ze zelf misschien in eerste instantie niet voor mogelijk achten.”
“Ook hier wil ik dat doen door een coachende rol op te nemen die ervoor zorgt dat de mensen in mijn omgeving hun untapped potential ontdekken en op die manier hun doelen kunnen bereiken. Of het nu een klant, co-founder, employee of vrienden van mij zijn: ik wil dat ze kunnen bereiken wat ze willen, krijgen wat ze willen en dat ze worden gepusht en gechallenged om hun grenzen te verleggen.”
“Mensen dingen zien doen waarvan ze aanvankelijk dachten dat het niet mogelijk was, geeft me ontzetting veel voldoening. Het bezorgt mij een gevoel dat ik iets bijdraag aan de wereld. Dat is voor mij oprecht het enige wat écht telt, want als ik helemaal geen impact kan maken op mensen: waarover gaat het dan nog?”
Mensen dingen zien doen waarvan ze voordien dachten dat niet mogelijk was, geeft me ontzetting veel voldoening en bezorgt mij een gevoel dat ik iets bijdraag aan de wereld
Wat zijn je favoriete (merk)namen?
“Vernieuwende e-commerce brands hebben vanzelfsprekend een speciaal plekje in mijn hart, ik probeer er ook zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Dat dat dan ook nog eens klanten zijn, is natuurlijk een fijn toeval.”
“Zelf ben ik bijvoorbeeld fervent gebruiker van de producten van 4Gold, Brauzz, Ray en Loop. Als ik dan toch één persoonlijke favoriet moet noemen, dan kies ik voor 4Gold. Die producten gebruik ik het vaakst, ik voel ook een persoonlijke connectie met wat Brent (Luyckx, co-founder en CEO van 4Gold; nvdr) aan het uitbouwen is. Wie mij een beetje kent, weet dat ik zelden zonder drinkbus van 4Gold in de hand gezien word (lacht).”
Wat is je favoriete motto?
“Mensen bij dear digital weten ondertussen dat ik grote fan ben van het boek ‘Extreme Ownership’. Daarin is de uitspraak ‘There are no bad teams, there are only bad leaders’ een hele belangrijke. Als een team, een project of een klant niet vlot loopt, moet de verantwoordelijke persoon dit opnemen, het probleem zelf proberen oplossen en zich niet verschuilen of met de vinger wijzen naar andere mensen of externe factoren.”
“Ik geloof er heilig in dat wanneer we erin slagen om dit te realiseren met onze volledige organisatie we een cultuur creëren die de basis kan zijn voor een snelle en kwaliteitsvolle groei.”
Wat beschouw je zelf als jouw grootste prestatie tot dusver?
“Ik ben opgegroeid in een heel klein dorpje in West-Vlaanderen, en had op dat moment totaal geen voeling met de ondernemerswereld. Van daaruit heb ik toch op relatief jonge leeftijd - 24 jaar - de stap gezet naar het ondernemerschap en mijn eerste bedrijf gestart. In die eerste onderneming ben ik heel hard tegen de muur gelopen: ik heb veel te hard gewerkt, had foute beliefs en zat ik niet in de rol/functie die mij het meest energie geeft. Van daaruit ben ik een personal development journey moeten doorlopen die me nu in staat stelt om dit ondernemersverhaal een stuk beter te schrijven.”
In mijn eerste onderneming ben ik heel hard tegen de muur gelopen: ik heb veel te hard gewerkt, had foute beliefs en zat ik niet in de rol/functie die mij het meest energie geeft
“Van Merkem naar het uitbouwen van een internationale organisatie en een team van bijna 40 mensen die over vier landen verspreid zijn - België, Nederland, India en Bulgarije - is best een grote stap.”
“Als ik nu terugkijk op waar ik vandaan kom, overvalt mij steeds meer een gevoel van trots en veel dankbaarheid. Ik vind het ontzettend mooi om dit team te kunnen uitbouwen, samen met mijn co-founders. Dat onze medewerkers, stuk voor stuk toppers, ons een deel van hun carrière toevertrouwen, houdt mij heel nederig. Samen met ons team willen we ons zoveel mogelijk amuseren en doen we er alles aan opdat iedereen zich hier goed thuisvoelt.”