Het Nederlandse Moonback, dat zich expliciet profileert als de grote uitdager van Booking.com, wil vooral het verschil maken met Europese citytrips. En de eerste bestemming die ze daarvoor hebben uitgekozen is … Antwerpen. Het aanbod is met zo’n vijftien hotels voorlopig nog klein, maar de keuze voor de Scheldestad is wel logisch, aangezien het een heel populaire bestemming is bij Nederlanders. Voor het aanbod werkt Moonback samen met de Antwerp Hotel Association en de gemeente Antwerpen. Binnenkort zullen nog andere steden volgen, maar Moonback hanteert heel bewust het principe van één stad per keer. Antwerpen zal hierbij dus al blauwdruk dienen.
Moonback ontstond in 2020, toen oprichter in spe Niels Meijssen op LinkedIn van leer trok tegen de oneerlijke want manipulatieve praktijken van Booking.com. Zijn bericht ging viraal en werd maar liefst 2,5 miljoen keer bekeken. Meijsen besloot daarop het woord bij de daad te voegen en een alternatief te beginnen. Prompt haalde hij een startkapitaal van twee miljoen euro op via een crowdfundingcampagne.