Maaltijdbezorger Deliveroo hoopt bij zijn beursgang 1,2 miljard euro op te halen ⚡Elon Musk mag zich voortaan officieel ‘Technoking of Tesla’ noemen ⚡Cloudtelecom-specialist Destiny zet met overname van telecomspeler Alliantel steviger voet op de Franse markt ⚡Ambitieuze Leuvense start-up Vaultspeed haalt 3,6 miljoen euro op ⚡En de Nederlandse fietsenfabrikant VanMoof breidt zijn fysieke aanwezigheid uit van 8 naar 50 steden.
1. Deliveroo wil zijn kapitaal met 1,2 miljard euro verhogen via beursgang
De bekende Britse maaltijdkoerier Deliveroo trekt in april naar de beurs met grote ambitie: het bedrijf hoopt er 1,2 miljard euro op te halen. Die ambitie is vooral het resultaat van een absoluut recordjaar, want door de verplichte sluiting van de horeca boomde takeaway als nooit tevoren. Op die manier zag Deliveroo in 2020 voor maar liefst 4,8 miljard euro besteld worden - een stijging van 64,3% ten opzichte van 2019. Die indrukwekkende succescijfers geven wel een vertekend beeld, want ondanks de miljardenomzet maakt Deliveroo tot op op vandaag geen winst, vooral door de grote investeringen in marketing en technologie.
Het bedrijf, gewaardeerd op 7 miljard dollar, hoopt na de beursgang verder op het succes van takeawaymaaltijden te surfen. Al doet het verhoopte einde van de pandemie het beursverhaal van concurrenten als Just Eat Takeaway het Amerikaanse Delivery Hero geen goed: hun koersen kregen de afgelopen maanden rake klappen. Afwachten hoe Deliveroo het ervan afbrengt.
2. Elon Musk mag zich vandaag officieel ‘Technoking of Tesla’ noemen
Dat Elon Musk zijn zoon met de onuitspreekbare naam X AE A-XII bedacht, werd wereldwijd op hoongelach onthaald. Ongetwijfeld fronsen velen daarom nu ook de wenkbrauwen bij het nieuws dat de flamboyante Amerikaanse ondernemer door zijn eigen bedrijf tot ‘Technoking of Tesla’ werd benoemd. Maar in dit geval zit daar wellicht meer achter, aangezien Tesla de titel aanmeldde bij de Amerikaanse beurstoezichthouder Securities and Exchange Commission (SEC) – het gaat dus wel degelijk om een officiële functiewijziging.
Hoewel er verder niet over werd gecommuniceerd, zou het te maken hebben met het feit dat Tesla onlangs 1,5 miljard dollar investeerde in bitcoins en die cryptomunt ook als officieel betaalmiddel accepteert. Nog een reden om in die richting te denken is het feit dat financieel directeur Zachary Kirkhorn met ‘Master of Coin’ eveneens een nieuwe, officiële titel kreeg. En dat Musk op Twitter al meermaals de cryptomunt Dogecoin steunde.
Naast de nieuwe titels blijven Musk en Kirkhorn de gewone titels voeren van respectievelijk bestuursvoorzitter (CEO) en financieel directeur (CFO) van Tesla.
3. Destiny neemt Franse telecomspeler Alliantel over
Om steviger voet aan grond te krijgen op de Franse markt nam de Zaventemse coudtelecom-specialist Destiny onlangs Alliantel over. Die laatste, opgericht in 2009, is een alternatieve operator die spraak- en datatelecommunicatieoplossingen voor zelfstandigen, kmo's en grote ondernemingen op de Franse markt brengt en implementeert.
Destiny is hiermee niet aan zijn proefstuk toe: eind 2019 nam het met OpenIP al een andere Franse speler over. Bovendien staan er later dit jaar nog verschillende overnames gepland om die positie op de Franse markt nog te verstevigen. “Dit is een nieuwe volgende stap om versneld te kunnen groeien op de Franse markt en een volwaardige en betrouwbare cloudcommunicatiepartner te worden voor integratoren en white label operatoren”, licht Daan De Wever, CEO van Destiny toe. “Daarnaast sluit deze overname ook perfect aan bij onze ambitie om een leidende speler te worden in Europa op vlak van veilige cloudcommunicatieoplossingen, waarbij we telkens tot de belangrijkste aanbieders willen horen in de lokale markten waar we aanwezig zijn.”
De 15 medewerkers - inclusief de CEO - van Alliantel worden geïntegreerd in het team van OpenIP, waardoor het Franse team binnen de Destiny Groep nu zo’n 100 medewerkers telt. Door de overname heeft Destiny, met kantoren in België, Nederland en Frankrijk, in totaal nu 375 medewerkers op de payroll staan. De jaaromzet in 2020 bedroeg 90 miljoen euro, in 2021 mikt het bedrijf op 120 miljoen euro.
4. Vaultspeed haalt na recordjaar nog eens 3,6 miljoen euro op
De Leuvense start-up Vaultspeed heeft grote groeiplannen. Het in automatisering en databeheer gespecialiseerde SaaS-bedrijf geeft weliswaar geen cijfers vrij, maar wil het van de huidige 24 werknemers binnen een jaar naar 56. De twintig klanten die Vaultspeed vandaag heeft, moeten er bovendien 250 worden. Op twee jaar tijd wist Vaultspeed een indrukwekkende klantenportefeuille uit te bouwen - in Europa, maar ook in Japan en zelfs Silicon Valley.
Om dat te (helpen) realiseren, besloot Vaultspeed groeikapitaal op te halen. De investeringsronde, geleid door Fortino Capital Partners, was uiteindelijk goed voor 3,6 miljoen euro. Met dat geld wil Vaultspeed niet alleen verder investeren in zijn software om de integratie van databronnen te beheren en automatiseren, maar ook 18 mensen aanwerven voor zijn Belgische kantoren én een tiental voor het in Litouwen gevestigde developersteam. Ook sales en marketing zullen verder worden uitgebouwd.
5. Amsterdamse fietsenmerk VanMoof wil wereldwijd aanwezig zijn in 50 steden
Het gaat hard voor VanMoof, de Nederlandse producent van fietsen en e-bikes, die kan rekenen op een sterk groeiende wereldwijde community van intussen 150.000 gepassioneerde riders. Het bedrijf uit Amsterdam staat erom bekend voorloper te willen zijn in de sector en pakt nu de klantenservice aan.
Oprichter en CEO Taco Carlier maakte deze week, tijdens de online editie vn SXSW, de plannen bekend om de fysieke aanwezigheid uit te breiden van 8 naar 50 steden. “Het doel van VanMoof is om wereldwijd overal on-demand en on-site service te bieden, waar de gebruiker zich ook bevindt”, klonk het. “Alleen met dergelijke robuuste dienstverlening kunnen we een keerpunt en steden op een duurzame manier helpen transformeren.”
In het kader van deze wereldwijde service-uitbreiding worden ook 14 ultramoderne Service Hubs geopend in Europa, de VS en Japan. In elk van deze hubs kan je terecht voor testritten, check-ups en reparaties. Daarnaast gaat VanMoof samenwerken met meer dan 60 gecertificeerde partnerwinkels en fietsenmakers, die stuk voor stuk zorgvuldig zijn geselecteerd en opgeleid. In België heeft het Nederlandse merk al twee pop-upstores, met name in Antwerpen en Brussel.
VanMoof werd in 2009 opgericht door Taco en Ties Carlier, twee broers die hun visie op de perfecte stadsfiets vertaalden in minimalistische ontwerpen. De Amsterdamse scale-up realiseerde in 2019 een omzet van 40 miljoen euro. Hun verkoop van e-bikes verdrievoudigde het afgelopen jaar, vooral dankzij de lockdown, en over de afgelopen vijf jaar bekeken was er zelfs een vervijfvoudiging van het aantal riders. Bovendien haalde het bedrijf in 2020 bijna 54 miljoen dollar bij investeerders op.