Galapagos, Skyhaus en Tarzan & Jane zijn de snelste groeiers in Vlaanderen⚡BuyBay veilt overtollige voorraden⚡Wordt je bedrijf verkopen via Zoom het nieuwe normaal?⚡Met nieuwe overname betreedt Intracto Group nu ook de Scandinavische markt.
1. Biotechbedrijf, AI-specialist en binnenspeeltuin zijn de snelst groeiende bedrijven van Vlaanderen
Trends heeft de drie snelst groeiende bedrijven van Vlaanderen bedacht met de titel ‘Ambassadeur van de Vlaamse Gazellen’. Concreet gaat het om biotechnologiebedrijf Galapagos (categorie grote bedrijven), AI-expert Skyhaus (middelgrote bedrijven) en indoor speeltuin Tarzan & Jane (kleine bedrijven).
Vaste waarde Galapagos is zelfs de snelste groeier van de afgelopen twintig jaar en kreeg daarom nog de extra titel van ‘Supergazelle’. Als een en ander meezit, wordt de twintigste verjaardag van de Trends Gazellen-waardering op 30 september in Brussel gevierd.
Laureaat bij de middelgrote bedrijven Skyhaus is ambitieus: de Gentse speler wil de komende jaren uitgroeien tot een Europese referentie in artificiële intelligentie. De fraaie groeicijfers bevestigen in elk geval dat het hen menens is.
Tarzan & Jane is dan weer een binnen- en buitenspeeltuin met onder meer indoor minigolf, een gameroom, een outdoor hindernissenparcours en een bistro, goed voor een investering van vijf miljoen euro. Nu hopen dat de crisis snel genoeg voorbij is, zodat de zaak weer open kan en volop kan draaien.
2. Beluga Auctions: nieuw veilingplatform voor overtollige voorraden
Naast initiatieven voor maaltijdoverschotten (zoals Too Good to Go) is er met Beluga Auctions nu ook een veilingplatform om overtollige voorraden efficiënter en prijsbewuster weg te werken. Het betreft een concept van het Amsterdamse bedrijf BuyBay, dat al met onder meer Bol.com samenwerkte om hun consumentenretours te helpen verwerken en verkopen. Beluga Auctions is echter specifiek bedoeld om grotere volumes en restvoorraden te verkopen, en dat tegen een redelijke prijs.
Het initiatief komt tegemoet aan een concrete nood, aangezien die restvoorraden via traditionele kanalen amper vijf procent van hun verkoopprijs krijgen, waardoor dit absoluut geen rendabel businessmodel is. Door te werken met een veilingsysteem, waarbij geïnteresseerde kopers tegen elkaar opbieden, kan dat bedrag finaal een stuk hoger komen te liggen en kan de retourmarkt aanzienlijk verduurzamen. Beluga Auctions wil op die manier dé Europese marktplaats voor consumentenretours en restvoorraden worden.
3. Verkopen we binnenkort ons bedrijf via Zoom?
Is de jonge Nederlandse ondernemer Marc Mackenbach (27) een trendsetter? In elk geval verkocht hij zijn softwarebedrijf SecretHub aan de Canadese wachtwoordbeheerder 1Password zonder de koper in levenden lijve te hebben ontmoet – behalve toen bij de notaris de handtekeningen moesten worden gezet. 99 procent van de verkoopgesprekken voerde hij namelijk digitaal met de CEO, zodat de deal letterlijk via Zoom werd gesloten.
Zelf spreekt Mackenbach van een buitenkans, aangezien hij een wish list had gemaakt van twee bedrijven die hij als koper wenste – 1Password was één daarvan – waar hij vervolgens achteraan ging. Een ongebruikelijke manier van handelen, maar het werkte wel.
1Password haalt SecretHub aan boord omwille van de expertise rond login- en wachtwoordbeheer bij machines die moeten inloggen bij andere machines. Heel niche, maar net daarom zo interessant, want op die manier kan het Canadese bedrijf zijn dienstverlening naar de ruim 80.000 zakelijke klanten met heel specifieke knowhow uitbreiden. De elf werknemers van SecretHub worden vanaf 1 januari officieel werknemers van 1Password, maar blijven wel in Nederland wonen en werken.
4. Intracto Group betreedt Scandinavische markt na nieuwe overname
Al voor de derde keer op heel korte tijd haalt Intracto Group ons ondernemersnieuws en dat dankzij een indrukwekkende overnameparcours. Ditmaal gaat het om het full-service agency Stendahls, waarmee Intracto Group een eerste maar meteen stevige voet op de Scandinavische markt zet.
Stendhals heeft 120 experts in strategie, creatie en technologie in dienst, waardoor het merkcommunicatie op een holistische manier kan benaderen. En dat voor grote spelers als Volvo en Bowers & Wilkins.
Na de Benelux richt Intracto Group het vizier nu dus ook op Scandinavië. Dat mag op het eerste gezicht een niet-evidente strategie lijken, maar het is perfect logisch: zo zijn de tien miljoen inwoners van Zweden actief in meer dan 1 miljoen bedrijven, waardoor die in 2020 maar liefst 1,2 miljard euro uitgaven aan merkcommunicatie. Daarnaast is Zweden erg sterk en vooruitstrevend in design, gaming en technologische innovatie in meerdere sectoren.