De Nederlandse kweekvleesstart-up Mosa Meat heeft een serie B-ronde van maar liefst 85 miljoen dollar succesvol afgerond ⚡Databedrijf Esoptra vervelt tot Twintag en haalt 1,2 miljoen op voor verdere expansie in de VS ⚡Autobouwer Toyota heeft het startschot gegeven voor de bouw van Woven City, de hoogtechnologische stad van de toekomst die zal dienen als levend laboratorium ⚡Het Gentse agency Marlon is de 18de overnameprooi van Intracto Group ⚡‘Leegloop in de top bij kwakkelend Booking’, kopt het NRC Handelsblad.
1. Nederlandse Mosa Meat sluit serie B-ronde van 85 miljoen dollar af
Mosa Meat, een spin-off van de Universiteit van Maastricht, heeft de voorbije weken nog eens 10 miljoen dollar opgehaald. De Nederlandse kweekvleesstart-up sluit daarmee een zeer succesvolle serie B-financieringsronde af, goed voor een totaal van zomaar even 85 miljoen dollar. Vorig jaar wist het al eens 55 miljoen dollar aan groeikapitaal bijeen te rapen en vervolgens nog eens 22 miljoen.
Met het recent opgehaalde geld wil Mosa Meat zijn bestaande proefproductiefaciliteit in Maastricht vergroten, een productielijn op industriële schaal installeren en het team uitbreiden. De kapitaalronde werd geleid door het in Luxemburg gevestigde Blue Horizon Ventures. Alle investeerders uit de Series A-financiersronde in 2018 trokken ook nu hun portemonnee open. Nieuwe namen die instappen, zijn onder andere de Nederlandse vis- en veevoerproducent Nutreco en Jitse Groen, die we kennen als CEO van de beursgenoteerde maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com.
In 2013 presenteerden wetenschappers Mark Post en Peter Verstrate, oprichters van Mosa Meat, de eerste kweekvleeshamburger. Die is gemaakt van koeiencellen zou 45% minder energie, 99% minder land en 96% minder water gebruiken dan reguliere vleesproductie. De bedoeling is dat de kweekvleeshamburger van het Nederlandse biotechnologiebedrijf in 2023 in de winkelrekken ligt.
2. Databedrijf Esoptra wordt Twintag en haalt 1,2 miljoen op voor expansie in de VS
Datastart-up Esoptra maakte gisteren bekend dat het eind vorig jaar 1,2 miljoen euro extra groeikapitaal ophaalde bij Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV) en bestaande aandeelhouders. Daarmee wil het de internationale ambities, in eerste instantie in de VS, rond hun innoverend concept Product-Led Communication ondersteunen. Dat koppelt digitale ervaringen - virtual twins - aan fysieke producten door middel van een slimme tag, vaak een QR-code.
Nu we met ons platform terrein winnen in de Verenigde Staten zet de nieuwe naam onze focus helder in de markt
Het techbedrijf uit Herentals, in 2017 opgericht door ervaren techondernemers Jan Van Riel en Paul Carpentier krijgt ook een nieuwe naam: Twintag. De twintig medewerkers zitten verspreid over teams in België, de VS (Californië) en India (Bangalore).
“Nu we met ons platform terrein winnen in de Verenigde Staten zet de nieuwe naam onze focus helder in de markt”, zegt CEO Alexander Carpentier. In eigen land pakt het bedrijf in 5-daagse sprints tal van data-uitdagingen aan. “Zo drijven onze slimme QR-codes of ‘twintags’ de datastroom rond de COVID speekseltesten van Biogazelle, of meten ze de lengte van wachtrijen bij grote winkelketens.”
3. Autobouwer Toyota start met bouw van hoogtechnologische duurzame stad
Dinsdag werd het startschot gegeven voor de bouw van Woven City, de ultieme stad van de toekomst. Die zal verrijzen op een terrein van 175 hectare aan de voet van de Fuji -de hoogste berg van Japan.
Het wordt een hoogtechnologische stad met een volledig verbonden ecosysteem op basis van waterstof, die zal dienen als levend laboratorium en als fulltime thuisbasis voor onderzoekers en wetenschappers die zich gaan bezighouden met de ontwikkeling en het testen van onder meer zelfrijdende voertuigen, robotica, smart homes en artificiële intelligentie in een realistische leefomgeving.
In een eerste fase zullen 360 uitvinders en werknemers van Toyota de proefkonijnen van het programma zijn. Later wordt de stad uitgebreid naar 2.000 inwoners.
4. Intracto Group zet overnametocht verder
Intracto Group wordt stilaan een vaste waarde in ons wekelijks overzicht: het nieuwste lid in de sterk groeiende Herentalse familie is Marlon, een Gents agency dat inmiddels 17 jaar bestaat en een sterke reputatie op het vlak van design en development van apps, e-shops en websites heeft. Klanten van Marlon zijn onder andere Toyota, Daikin, Sibelga, Bostoen en Dockx Rental. Door deze nieuwe overname, nummer 18 inmiddels, krijgt Intracto Group er 30 mensen bij op de payroll.
5. Bestuurskamer booking.com loopt leeg
‘Leegloop in de top bij kwakkelend Booking’, kopte het NRC Handelsblad afgelopen woensdag. De coronacrisis heeft lelijk huisgehouden bij Booking Holdings, het Amerikaanse moederbedrijf van booking.com dat een belabberd jaar (vooral dan het slotkwartaal van 2020) achter de rug heeft, zo blijkt uit de jaarcijfers.
En de Nederlandse hotelboekingswebsite zit duidelijk in de hoek waar de klappen vallen, aangezien het in een relatief korte periode tal van belangrijke figuren zag vertrekken. Afgelopen zomer stapte financieel directeur Marcela Martin na nog geen twee jaar op. Chief Product Officer David Vismans, sinds 2012 aan boord, was de volgende die zijn functie neerlegde, terwijl oudgediende en voormalig Chief Marketing Officer Pepijn Rijvers dan weer voor een sabbatical koos. Die twee laatsten zijn nog wel steeds adviseur.
De laatste in de lijst van vertrekkers is CTO Matt Swann wiens taken worden waargenomen door een interim-manager. Swann, die net geen 2,5 jaar bij booking.com werkzaam was, liet zijn teamleden deze week via een e-weten dat hij “na een stressvol jaar terug wil naar zijn gezin in de VS”.
Afgelopen zomer kondigde het bedrijf aan een kwart van de ruim 17.000 arbeidsplaatsen wereldwijd (5.500 werken op het hoofdkantoor in Amsterdam) te zullen schrappen om de pandemie het hoofd te kunnen bieden.