De Leuvense start-up Relu, opgericht in 2019 door vier pas afgestudeerde ingenieurs, ontwikkelde een algoritme op basis van artificiële intelligentie om de anatomie van de kaken, tanden en zenuwen via een 3D-model in beeld te brengen. Dankzij dat precieze beeld - ‘de virtuele patiënt’ - kunnen tandartsen patiënten sneller en nauwkeuriger behandelen. Om zijn ambities kracht bij te zetten, haalde Relu recent groeikapitaal op bij de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV, aangevuld met co-financiering door KBC, VLAIO en enkele business angels. Goed voor een totaalbedrag van 1,5 miljoen euro.
Hoewel de oprichters van Relu aanvankelijk het plan hadden om AI in te zetten voor het dubben van films, bleek de technologie ook interessant voor de dentale wereld
Hoewel de vier founders aanvankelijk het plan hadden om artificiële intelligentie in te zetten voor het dubben van films, bleek de technologie ook interessant voor de dentale wereld. Die maakt vandaag nog gebruik van ouderwetse en tijdrovende software om tandheelkundige behandelingen te plannen op basis van CBCT-scans (3D-röntgenfoto’s).
Ook andere toepassingen
En hoewel Relu - dat intussen 12 mensen op de payroll heeft staan - de technologie achter het anatomisch model al aan het commercialiseren is, zijn het vooral de mogelijke applicaties die een grote meerwaarde kunnen creëren.
“Vandaag ontwikkelen we technologie om blokjesbeugels eenvoudiger digitaal te plaatsen, maar op lange termijn is onze ambitie om webapplicaties te ontwikkelen in alle tandheelkundige domeinen zoals kaakchirurgie en implantologie”, zegt CEO Holger Willems. “De sterke regulering van de medische sector en de argwaan van artsen tegenover cloud-technologie zijn wel grote uitdagingen, maar de alomtegenwoordigheid van online banking toont dat het kan.”
Ook Ward Stynen, kredietanalist bij PMV, gelooft heel hard in de toekomst van de start-up: “De AI-technologie van Relu overtuigde al diverse productmanagers van multinationals en kan worden ingezet om nieuwe noden op te vangen. Er is nog heel veel mogelijk in de ruime markt van de tandheelkundige zorg, die ook kaken en zelfs gezichten omvat. Het is nu, na de eerste markttractie, zaak om zo snel mogelijk de markt te veroveren.”