De horeca kreeg tijdens de pandemie zware klappen te incasseren, maar voor sommige spelers betekende het een echte boost. Takeaway restaurants bijvoorbeeld, of aanbieders van maaltijdboxen.
De wereldwijde markt van maaltijdboxen werd voor 2020 geraamd op 8,5 miljard euro, een omzet die wat 2021 betreft wellicht zal klimmen tot 10,5 miljard euro. Tegen 2028 zou de markt van maaltijdboxen zelfs 22,5 miljard euro waard zijn. Zo verdubbelde de groepsomzet van HelloFresh, dat actief is in 14 landen, in 2020 tot 3,75 miljard euro. In het eerste kwartaal van 2021 werd zelfs een stijging met zomaar even 116% opgetekend.
Kijken we naar de afnemers zelf, dan stellen we vast dat het aantal gebruikers van maaltijdboxen in het eerste kwartaal van 2021 verdrievoudigde ten opzichte van 2019. Rest de vraag of die spectaculaire groei zich ook zal doorzetten na de crisis. Nog een vraagteken volgens Cake Insights, dat met deze opvallende cijfers kwam: zullen maaltijdboxleveranciers verder evolueren naar online supermarkten, nu ze ook steeds vaker losse supermarktproducten aanbieden?