Baya Baya-founders Dirk Taselaar en Leon Daggenvoorde
Dirk Taselaar en Leon Daggenvoorde, twee Nederlandse ondernemers, willen met hun nieuwe shampooconcept Baya Baya 100% de kaart van duurzaamheid trekken. Het uitgangspunt is een shampooconcentraat dat gebruikers tussen thuis met water mixen in een bijpassende dispenser.
Consumenten ontvangen dat concentraat via een abonnementsysteem of per losse bestelling en krijgen het thuis geleverd. Het resultaat levert evenveel shampoo op als wat de consument gemiddeld in een maand gebruikt. Om het concept bij zoveel mogelijk consumenten ingang te doen vinden zodat de impact des te groter wordt, heeft het duo intussen een internationale crowdfunctieactie gestart.
Hoewel het thema duurzaamheid steeds meer leeft onder mensen, zien we nog te weinig gedragsverandering in de badkamer
“Het valt ons al jaren op hoeveel onnodig plastic er in badkamers staat en na gebruik direct weer in de prullenbak verdwijnt”, aldus het ondernemersduo. “Gemiddeld gebruikt een consument vijf shampooflessen per jaar, wat tot een gigantische afvalberg leidt als je dat doortrekt naar de bevolking van Nederland of Europa. Hoewel het thema duurzaamheid dus steeds meer leeft onder mensen, zien we nog te weinig gedragsverandering in de badkamer. Voor ons is het daarom nu het moment om met een innovatieve oplossing te komen, zonder dat de consument hoeft in te leveren op comfort en kwaliteit. Sterker nog, de consument gaat erop vooruit. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid, maar ook qua kwaliteit, douche-ervaring en design.”