Swile-founder Loïc Soubeyrand © Swile
De in Parijs gebaseerde scale-up Swile, die digitale werknemersbeloningen en -voordelen ontwikkelt (ter vervanging van papieren vouchers), heeft 173 miljoen euro opgehaald in een kapitaalronde die door SoftBank werd geleid. Daarmee wordt het Franse bedrijf op meer dan 1 miljard euro gewaardeerd en krijgt het de status van unicorn. Swile is met het kapitaal vooral van plan te schalen: het wil tegen het einde van 2022 500 nieuwe werknemers aanwerven en internationaal uitbreiden, in de eerste plaats naar Brazilië en Latijns-Amerika.
Swile heeft een indrukwekkende klantenportefeuille met daarin onder meer Carrefour, Le Monde, PSG, Airbnb, Spotify, Red Bull en TikTok. Bovendien staat het op LinkedIn France als tweede gerangschikt in de lijst van meest aantrekkelijke start- en scale-ups om voor te werken en in te investeren. Dat beaamt ook Michel Combes, president van SoftBank: “Swile's langetermijnvisie op de verbetering van werkervaringen, sluit goed aan bij onze visie op digitale transformatie. We zijn onder de indruk van het innovatieve product van het bedrijf.”