Amerikaanse taxiplatform Uber gaat eigen elektrische auto ontwikkelen⚡Antwerpse Accelleran haalt 6,8 miljoen euro op om wereldwijde uitrol van 5G te ondersteunen⚡Microsoft en BeCode slaan de handen in elkaar en lanceren laagdrempelige IT-cursus exclusief voor vrouwen⚡Imec.istart trekt investeringen in tech start-ups op tot 30 miljoen euro⚡Nederlandse inkoopplatform Orderchamp haalt 16,5 miljoen euro groeikapitaal op.
1. Uber gaat eigen elektrische auto ontwikkelen
Uber, dat destijds de taximarkt op zijn kop zette met zijn disruptieve servicemodel, wil nu ook een eigen elektrische auto ontwikkelen en die inzetten voor taxiritten. De zogenaamde Arrival Car, die wordt gebouwd rond zitcomfort, gebruiksgemak en veiligheid, moet in de tweede helft van 2023 van de productieband rollen.
De naam verwijst naar Arrival, de Britse autofabrikant die vooral elektrische bussen ontwikkelt en waarmee Uber voor dit specifieke project samenwerkt. Het is de ambitie van het Amerikaanse techbedrijf om op termijn – lees: tegen 2030 in heel Europa – enkel nog autoritten uit te voeren met elektrische auto’s. Sinds juni 2020 heb je in Amsterdam en Rotterdam als klant trouwens al de optie om te kiezen voor een rit in een elektrische wagen.
Het is de ambitie van Uber om op termijn – lees: tegen 2030 in heel Europa – enkel nog autoritten uit te voeren met elektrische auto’s
Veel is nog niet geweten over de Arrival Car: zo werd nog geen informatie vrijgegeven over zaken als vermogen, accucapaciteit, laadvermogen en rijbereik. Maar het zullen gespierde cijfers moeten zijn, aangezien een Uber-auto gemiddeld zo'n 45.000 tot 50.000 kilometer per jaar rijdt, ofte ruim viermaal zo veel als een normale auto. Tot vorig jaar had Uber ook een divisie voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s (Advanced Technologies Group) maar die verkocht het eind 2020 per direct aan Aurora, een start-up waarin Uber zo’n slordige 330 miljoen euro pompte.
2. Antwerpse Accelleran wil wereldwijde uitrol 5G versnellen
Het in Antwerpen gevestigde Accelleran, opgericht in 2103, is wereldleider in software-oplossingen voor 4G/5G-netwerken. In een serie B investeringsronde geleid door Cognitor Capital Partners, waarbij ook Qbix en huidige investeerders Capital-E en AAAF hun duit in het zakje deden, haalde de Belgische scale-up 6,8 miljoen euro op.
Geld dat zal gebruikt worden voor de verdere wereldwijde expansie, met bijzondere aandacht voor de Amerikaanse en Europese markt. De wereldwijde 5G-dienstenmarkt zou volgens Acumen Research tegen 2027 naar verwachting meer dan 250 miljard dollar bedragen.
“Accelleran is sinds de oprichting een pionier in het toepassen van cloud-based gevirtualiseerde software-architecturen op mobiele netwerken, beter bekend als Open of Virtual RAN”, zegt CEO Frédéric van Durme. “De nieuwe financiële steun stelt ons in staat om onze missie om een wereldwijde, onafhankelijke leverancier van cruciale software-componenten voor de RAN te worden, verder te realiseren.”
Eén van de investeerders ziet Accelleran dan ook als “een opkomende wereldleider in een markt die op het punt staat een hypergroeifase in te gaan.”
3. Microsoft en BeCode lanceren laagdrempelige IT-cursus exclusief voor vrouwen
Digitalisering helpt onze samenleving vooruit, alleen moeten we ervoor zorgen dat er niemand achterblijft. Als je dan weet dat liefst 40% van de Belgische bevolking kwetsbaar is voor die toenemende digitalisering, dan moeten er stappen gezet worden om de digitale vaardigheden van mensen aan te scherpen. Daartoe ontwikkelden Microsoft en BeCode samen een laagdrempelige IT-cursus. Opmerkelijk: het pilootproject is alleen toegankelijk voor vrouwen. De twee partners willen namelijk ook meer vrouwen in de IT-wereld, die nu nog steeds voor 82% uit mannen bestaat.
De IT-cursus past binnen het Global Skilling Initiative, een internationaal programma dat Microsoft met LinkedIn en Github op poten zette om mensen te helpen die tijdens de pandemie op zoek waren naar een job. Alleen al in België bezochten al 200.000 mensen het platform.
Met de Hackheuses Club, zoals het zes wekende opleidingstraject voor vrouwen heet, zullen de deelnemers hun digitale carrièrepaden leren verkennen, waarna ze hopelijk ook effectief de sprong wagen naar de IT-sector.
4. Imec.istart verhoogt investeringskapitaal voor tech start-ups tot 30 miljoen euro
Het acceleratorprogramma imec.istart krijgt een stevige kapitaalinjectie: het fonds gaat dankzij extra inbreng van de Vlaamse regering en de private partners erachter van 12,5 naar 30 miljoen euro. Bedoeling is vooral om de nieuwe generatie ambitieuze tech start-ups via early stage funding te helpen uitgroeien tot al even ambitieuze scale-ups.
Met als achterliggende gedachte de economie - die na COVID-19 danig door elkaar geschud zal zijn - een boost te geven door er sterke, duurzame en digitaal vooruitstrevende technologische start-ups op los te laten. Hun innovatieve drive moet de motor van de relance worden.
Concreet kan de maximale steun die een starter van imec.istart ontvangt dankzij de kapitaalsinjectie opgetrokken worden tot 250.000 euro – voorheen lag het plafond op 150.000 euro.
De ondersteuning van imec.istart is overigens erg waardevol: elke euro die het investeert in start-ups, genereert gemiddeld meer dan 25 euro van andere bronnen. Zo wisten de portfoliobedrijven van het imec.istart Fund tot nog toe samen al ruim 320 miljoen euro aan follow-up funding op te halen.
5. Nederlands inkoopplatform Orderchamp haalt 16,5 miljoen euro op voor verdere expansie
Het Nederlandse Orderchamp heeft na een investeringsronde maar liefst 16,5 miljoen euro opgehaald. Hiermee wil het digitale inkoopplatform voor merken en retailers vooral verder groeien in Europa.
Orderchamp werd in 2019 opgericht en telt nu al meer dan 30.000 retailers, waaronder 10.000 in België. Via het platform kunnen retailers online producten inkopen voor hun eigen (web)winkel, en dat bij meer dan 1.800 verschillende Europese merken. Die merken krijgen op hun beurt via het platform toegang tot 30.000 retailers. Een absolute win-win dus.
Het succes van het platform is mede te verklaren door de crisis: zo zijn de aankoopvoorwaarden heel gunstig voor (zelfstandige) retailers die het moeilijk hebben, terwijl merken ondanks de afwezigheid van inkoopbeurzen nieuwe afnemers kunnen creëren én profiteren van een gegarandeerde uitbetaling bij elke bestelling.
Met het verse kapitaal wil Orderchamp vooral zijn internationale merkaanbod vergroten, de digitale inkoopervaring verbeteren en de technologie, met onder meer machine-learning en integraties met e-commercesystemen, verder op punt stellen. Zo kan het koploper blijven in de digitalisering van het retail-inkoopproces.