Pieter Pot-founders Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker
“We gaan naar België! Onze Vlaamse zuiderburen kunnen niet wachten en wij staan te trappelen om hen een potje blij te maken met de nieuwe verpakkingsvrije standaard.” Met deze woorden kondigde Jouri Schoemaker, co-founder van Pieter Pot, gisteren via zijn persoonlijke LinkedIn-account de geplande uitbreiding naar ons land aan. België wordt meteen ook de eerste buitenlandse markt voor de start-up uit Rotterdam.
De uitrol in Vlaanderen is voorzien voor september dit jaar. In afwachting daarvan werden drie nieuwe vacatures (waaronder die van Head of Belgium) uitgeschreven.
Circulaire bezorgdienst
Pieter Pot werd begin 2019 opgericht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt. Het bedrijf laat online boodschappen (food en non-food producten van bekende merken, gaande van rijst en pasta tot wasmiddel en shamppo) in glazen weckpotten aan huis bezorgen. Het doet daarvoor onder andere een beroep op PostNL. Lege potten worden weer mee teruggenomen om gespoeld en nadien hergebruikt te worden. Met hun circulaire bezorgdienst en 10.000 trouwe klanten heeft de leverancier wist het Nederlandse bedrijf al meer dan 300.000 verpakkingen te besparen en draagt zo zijn steentje bij om de plastic afvalberg te verminderen.
Wegens het gigantische succes staan 20.000 mensen op de wachtlijst te popelen om ook klant te worden. Om verdere groei mogelijk te maken, haalde het bedrijf eind vorig jaar 2,7 miljoen euro kapitaal op. Vorig jaar al lieten de twee founders duidelijk verstaan dat ze eraan denken om hun concept ook in België te lanceren. “Daarna zouden we graag naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië gaan, maar dat is echt iets voor de toekomst”, zo klonk het toen.