De Oost-Vlaamse start-up ECO2boats bouwt in Lovendegem volop aan de eerste circulaire speedboot ter wereld. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een andere Belgische innovatie: Ecomp is een composiet dat minstens even stevig is als plastic of glasvezel maar uit natuurlijke materialen zoals vlas en basalt bestaat. Het vlas is van eigen bodem en wordt lokaal verwerkt en geweven. 

Dankzij die 100% natuurlijke vezels weegt de romp van de OCEAN 7 maar 490 kg, in tegenstelling tot de 1 ton van een traditionele speedboot. Nog een groot verschil: typische glasvezelboten zijn enorm vervuilend, terwijl de OCEAN 7 dankzij de vlasplanten juist 1 ton CO2 uit de lucht haalt.

De revolutionaire speedboot wordt bovendien 100% circulair. ECO2boats koopt namelijk oude boten terug aan, vermaalt het composiet en hersmelt het naar nieuwe toepassingen zoals de zitting van een stoel. En dankzij de speciaal ontwikkelde epoxylijm zal de OCEAN 7 na een levenscyclus van 50 jaar in de toekomst zelfs herleid worden tot meststof voor de natuur.

Het Kanaal oversteken

Industriële schepen worden in sneltempo vergroend, maar bij de pleziervaart is dit veel minder het geval”, zegt Yoni De Munter, founder van ECO2boats. “Alleen al in de EU zijn er meer dan 5,5 miljoen glasvezelboten en 99% komt terecht op de vuilnisbelt of de bodem van de zee. Met de lancering van de eerste 100% natuurlijke en circulaire speedboot willen we daar verandering in brengen.”

Om het prototype van zijn circulaire speedboot te financieren, lanceerde ECO2boats een crowdfundingcampagne op doneeractie.nl. Doel is om tegen eind augustus 40.000 euro op te halen. Daarnaast zet de start-up in op de WinWinleningen van PMV/z.

Na uitgebreide tests zal de revolutionaire speedboot in het najaar van 2021 aan het grote publiek worden voorgesteld. En in 2022 wil de start-up met de eerste ecologische speedboot ter wereld het Kanaal oversteken.