Patrick Kestens, innovatiemanager bij BDO
Patrick Kestens, ex-bezieler van de Corda INCubator en sinds maart aan de slag als innovatiemanager bij advieskantoor BDO, heeft een eigen versie van de ondernemersserie Dragons’ Den - op de Vlaamse televisie beter bekend als ‘De Leeuwenkuil’ - gecreëerd waarmee hij bij de zowat 1.000 medewerkers van BDO een innovatie- en ondernemersspirit kweken.
Vandaag mogen tien groepen hun idee verdedigen voor een 10-koppige innovatiejury, met daarin kleppers als serie-ondernemer Jürgen Ingels en Louis Jonckheere, co-founder van Showpad. Wie groen licht krijgt, krijgt een dag per week tijd, ruimte en middelen om het idee verder te ontwikkelen tot een prototype en mogelijk commercieel product.
“We leggen medewerkers die in ons innovatietraject stappen geen prestatiedruk op”, aldus Hennie Herijgers, partner en innovatiemotor bij BDO België. “Ze moeten de vrijheid krijgen om ideeën te lanceren zonder dat we hen daar meteen op afrekenen. Het is een groeiproces waarbij alle managing partners ondersteunen. Alleen zo stimuleer je als bedrijf intrapreneurship.”
“Ons innovatieprogramma simuleert hoe het er bij start-ups aan toegaat”, vult Patrick Kestens aan. “Je hebt een goed idee, je pitcht bij de innovation board met externe ondernemers en de dag erna weet je of je een go hebt of niet. De innovation board met externe ondernemers is een klankbord en geeft advies per fase in het traject. We ronden eind dit jaar de eerste reeks af, en in januari 2023 lanceren we onze tweede Dragon’s Den, om een continue stroom van innovatie teweeg te brengen binnen BDO.”