Veroniek Collewaert, professor Ondernemerschap aan de Vlerick Business School
Uit de zevende editie van de Rising Star Monitor, een publicatie van Vlerick Business School en Deloitte België, blijkt dat bedrijfscultuur dé eigenschap is waar (potentiële) werknemers naar op zoek gaan. Financiële beloningen komen op de tweede plaats, gevolgd door comfort (flexibiliteit in werkomstandigheden) en toereikende middelen.
“We zien dat de bedrijfscultuur belangrijk is voor werknemers, ongeacht de grootte van het bedrijf”, aldus Veroniek Collewaert, professor Ondernemerschap aan de Vlerick Business School. “Maar voor degenen die geïnteresseerd zijn in een baan bij start-ups en scale-ups is het nog belangrijker. Ons onderzoek suggereert dat het verstandig is om in cultuur te investeren, omdat het voor werknemers niet alleen een sterke reden is om bij een bedrijf te gaan werken, maar ook om te blijven en zich volledig in te zetten.”
“Cultuur wordt door CEO’s vaak als een uitdaging beschouwd omdat het als vaag en moeilijk te vatten wordt gezien”, gaat ze verder, “maar het is absoluut van belang, zowel voor het bedrijf als voor de werknemers.”
CEO’s zouden dan ook meer moeten inzetten op hun employer brand in termen van flexibiliteit, financiële beloningen en middelen die ze aanbieden voor trainingen en technologie, gebieden waarop ze onderschat worden door potentiële werknemers.
Verder toont de Monitor aan dat het vinden en aanwerven van werknemers
als de grootste uitdaging voor jonge scale-ups wordt beschouwd om te groeien, en dat slechts één op vier werknemers in jonge Belgische ondernemingen met hoog potentieel vrouwen zijn.