Sundo-founders (vlnr) Frederic Vannieuwenborg, Jacob Leysen en Victor Desmet
1 op 5 Belgen krijgt voor zijn 75ste een vorm van huidkanker. Een veel te hoog cijfer vinden Kortrijkzanen Frederic Vannieuwenborg, Jacob Leysen en Victor Desmet. En dus beslisten de drie jonge ondernemers, die elkaar leerden kennen op de scouts, om daar wat aan te doen. Met hun start-up Sundo zetten ze sinds de lente van 2021 volop in op huidkankerpreventie. Ze ontwikkelden een slimme distributiepaal voor zonnecrème en plaatsten die afgelopen zomer op een 80-tal locaties in Vlaanderen: op publieke plaatsen in steden en gemeentes, maar ook in beachbars en sportclubs.
De SMOTspot (’smotten’ is West-Vlaamse voor ‘smeren’ maar het vierletterwoord staat ook voor Skin-Matters-Over-Tan) is een opvallende dispenser die mensen niet alleen voorziet van een gratis portie zonnecrème maar ook actuele informatie zoals de UV-index, temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid laat zien. Zo weet je als voorbijganger meteen of het effectief nodig is om je in te smeren met zonnecrème.
Sundo wil dit jaar het aantal SMOTspots in België verdubbelen, en zal haar activiteiten daarom uitbreiden van Vlaanderen naar het ganse land. Er zal ook meer ingezet worden op de eventsector, in de veronderstelling dat die komende zomer terug in actie kan schieten.
Maar dat is niet alles, want de West-Vlaamse start-up gaat de grens met Nederland oversteken om ook daar aan huidkankerpreventie te doen. Het kan daarvoor rekenen op twee lokale distributeurs: Skinguard zal onder de naam Sundo Nederland de markt van steden, gemeentes, alsook de sport- en eventsector bedienen.
De tweede partner wordt AIC, bij onze noorderburen één van de grootste toeleveranciers voor de bouwsector. Sinds 2021 zijn bouwbedrijven in Nederland verplicht om zonnecrème te voorzien voor hun buitenwerkers. Studies tonen namelijk aan dat deze groep 4 tot 5 keer meer risico loopt op huidkanker.