De Brusselse start-up umengo, dat deel uitmaakt van het Start it @KBC acceleratorprgramma, lanceert een mobiele applicatie om burgers de mogelijkheid te bieden zich via hun smartphone op te geven voor vrijwilligerswerk. In België zegt namelijk 86 procent van de bevolking vrijwilligerswerk te willen doen, maar minder dan 10 procent doet dat ook daadwerkelijk.
In umengo kunnen vrijwilligers hun voorkeuren invoeren qua locatie, beschikbaarheid, doelen en vaardigheden. Vervolgens kunnen ze op het platform solliciteren naar vrijwilligersopdrachten of wachten tot verenigingen projecten voorstellen.
“Vrijwilligerswerk moet zich aanpassen aan de nieuwe communicatiemiddelen van generatie Z”, verduidelijkt Maxime Fouache, één van de drie founders die umengo in december 2021 uit de grond stampten. “Opkomende generaties zitten nu op TikTok en Instagram. Zij kopen geen kranten meer, maar ontvangen meldingen rechtstreeks op hun smartphone.”
Nu al telt het platform meer dan 150 vrijwilligers, 40 verenigingen en 45 actieve projecten. Maar de ambitie is groot. “Ons doel is om tegen eind 2022 over 400 vrijwilligers en 60 verenigingen te beschikken, onder meer door naar de Franse markt te gaan”, aldus co-founder Eric Voyron. “Daarnaast willen we 300.000 euro bij elkaar krijgen om personeel te werven en onze ontwikkelingen voort te zetten.”