Kinderkledingmerk Filou & Friends en duurzaam denimlabel HNST (lees: Honest) lanceren samen een circulaire kinderjeanscollectie. Die omvat verschillende kledingstukken gemaakt van oude denim en hernieuwbare materialen die op hun beurt volledig recycleerbaar zijn.
“Onze doelgroep zijn jonge kinderen”, aldus Rudi Maes, CEO van Filou & Friends. “Als onderneming wil je die doelgroep effectief een toekomst geven door voor duurzaam te gaan. Onze kleding moet dus niet alleen fashion en play proof maar ook future proof zijn. Daarom maakt Filou & Friends de transitie van lineair naar circulair kledingmerk waarbij we focussen op een lange levensduur van de producten die we aanbieden en op het vermijden van afval.”
“Een kindercollectie was een vraag die ook vanuit onze community kwam”, vult Lander Desmedt, co-founder van HNST, aan. “De ontwikkeling was een uitdaging: zo gebruiken we normaal bijvoorbeeld afschroefbare knopen, maar die kunnen onveilig zijn voor kinderen. Dus moesten we op zoek naar play proof oplossingen, een proces dat perfect mogelijk is binnen het gesloten take-back systeem van Filou & Friends.”