De eerste Google Digital Masters Academy, een initiatief van Google, EHSAL Management School en Bloovi Me, was een gigantisch succes. Het doel? Aan de hand van een kennis- én praktijkgerichte opleiding 2.000 studenten coachen om aan de slag te gaan in de digitale sector. Die kaap lijkt een stap dichterbij te komen, want ook vanaf volgend academiejaar zet het traject zich verder.
In 2015 lanceerden de 3 organisaties de Digital Masters Academy als proefproject. Wij spraken met Camille Meert, managing partner van Bloovi Me, die vertelt hoe het initiatief een groter doel nastreeft.
Eerst digitale kuur van Google, nadien een job
Voor de Digital Masters Academy heeft Google een exclusief lessenpakket op poten gezet. Ook krijgt iedere student de kans om niet minder dan 3 Google AdWords certificaten te behalen, om vervolgens deel te nemen aan de Google Online Marketing Challenge. Het traject eindigt met een job als werkstudent op een digitaal project.
“Op die manier is het initiatief ook enorm interessant voor bedrijven,” licht Camille Meert van Bloovi Me toe. “Bedrijven kunnen een pool van digitale talenten inschakelen, die ze meteen kunnen inzetten op de werkvloer. We hebben immers gemerkt dat er een grote kloof is tussen de vraag naar digitale marketeers en het huidig aanbod op de arbeidsmarkt. Naast de vereiste doorgedreven kennis over everything digital willen bedrijven vooral kandidaten die al een eerste professionele ervaring hebben gehad.”
"De kennis die deze studenten hebben verworven bij de Google Digital Masters Academy, is actueel, vers en gebruiksklaar.”
BBDO, een advertising agentschap dat een Google Digital Masters Academy studente in dienst nam, beaamt dat. Wouter Has, Digital Project Director:
“Het lessen- en stagepakket van Google Digital Masters Academy sluit helemaal aan op de vaardigheden waar we naar op zoek zijn. Je ziet dat de studenten er dingen aanleren die ze meteen kunnen omzetten naar concrete resultaten. Akkoord, er zijn op zich wel gekwalificeerde werknemers bij andere bedrijven die voldoende kaas hebben gegeten van de Google tools. Maar de kennis die deze studenten hebben verworven bij de Google Digital Masters Academy, is actueel, vers en gebruiksklaar.”
Van 200 naar 2.000 studenten
Niet zomaar Jan Modaal kan zich inschrijven voor de Google Digital Masters Academy. Het proefproject werd aanvankelijk opgestart in samenwerking met EHSAL Management School, maar dit jaar worden ook andere universiteiten en hogescholen betrokken. “We mikken geografisch gezien een pak hoger, want we willen heel België bereiken,” zegt Camille. “Vorig jaar grepen meer dan 200 studenten de opportuniteit om deel te nemen. 90 van hen rondden het programma af en kregen een certificaat. We verwachten dat het aantal gecertificeerden dit jaar zal toenemen. In totaal gaan we voor 2.000 studenten,” glundert ze.
Wil je als bedrijf ook een student tewerkstellen? Meld je hier aan voor de tweede editie van de Digital Masters Academy! Studenten kunnen hier terecht om op de hoogte te blijven over de nieuwe editie van de Academy.