foto: shutterstock.com
Veel mensen beweren dat radio niet meer zo ‘sexy’ is als vroeger. Oké, daar schuilt voor een deel waarheid in. Want radio kent een opmerkelijke verschuiving naar nieuwe, online opportuniteiten. Laten we eens kijken naar de manier waarop radio zichzelf opnieuw uitvindt in dit digitale tijdperk.
Je zou denken dat radio op sterven na dood is. Maar is dat écht zo?
Iets meer dan 25 jaar geleden, op 1 oktober 1990 ging de allereerste radiospot op de toenmalige BRT op antenne. En vandaag is geluid nog steeds een doeltreffend middel om mensen emotioneel te raken. De markt is sinds 1990 sindsdien sterk veranderd door de introductie van tal van alternatieven voor adverteerders om hun doelgroep te bereiken. Denk maar aan Twitter, Facebook, Instagram, Google.
Je zou denken dat radio op sterven na dood is. Maar is dat écht zo? Kan je via radio nog steeds voldoende mensen bereiken? We vroegen het aan de mediaregie Var, die reclameruimte aanbiedt op radio en televisie.
Radio en online: een onafscheidelijk duo?
Laten we eens kijken - nee, beter luisteren - naar de reclamespotjes die meermaals op de worden afgespeeld. Namen als Bol.com, Proximus, Vandenborre en Carglass passeren dikwijls de revue. En heel veel van die spots eindigen met een URL die linkt naar de website van het desbetreffende merk. Mensen zullen dankzij de combinatie van radio en online sneller overgaan tot actie. Logisch ook: zowel radio als het internet leven de hele dag door. De cijfers (CIM) liegen er alvast niet om:
- Het medium bereikt dagelijks nog steeds 77,2% van alle Vlamingen (vanaf 12 jaar)
- Wekelijks klimmen de cijfers tot 90%
- De gemiddelde luistertijd bedraagt 4 uur en 25 minuten per dag
Opmerkelijk verband tussen radioreclame en online surfgedrag
Opvallend: uit onderzoek bleek dat 26% van het radiovolume simultaan plaatsvindt met surfgedrag. Dat werd trouwens ook bevestigd door zoekmachinegigant Google, die vorig jaar nog bekend maakte dat radio advertising het aantal online zoekopdrachten positief beïnvloedt.
Ook de klikkans op een banner neemt toe als iemand een radiospot hoort over een bepaald merk, en kort nadien een online advertentie van dat merk ziet.
Veelbelovende feiten, vindt Anny Wuyts, general manager van Var. “We hebben gemerkt dat radio ook doorheen de digitalisering een stabiel parcours aflegt. Zelfs de jongeren blijven fervente luisteraars. Dagelijks bereikt radio 68,5% van de 12 tot 24-jarigen. Op wekelijkse basis ligt dat percentage nog 20% hoger,” zegt ze.
De nieuwe rol van radio en haar toekomstmuziek
En hoe zit het dan precies met de opkomst van muziekstreamingdiensten? Spotify en iTunes Radio bijvoorbeeld: kunnen die geen bedreiging vormen? “Ik geloof dat het internet eerder nieuwe opportuniteiten biedt die we moeten benutten,” stelt Wuyts. "Weet ook dat Spotify zichzelf positioneert als complementair middel voor radio."
Curator van radio input
Wuyts gelooft wel dat radio een nieuwe rol zal moeten vervullen. “Vandaag de dag worden mensen zodanig overstelpt met radio input, dat ze nood hebben aan een curator die orde schept in die chaos. En dat alles volledig aangepast aan de social wereld en de waarden van elke community. Wij Vlamingen willen nu eenmaal snel en efficiënt een gefilterd zicht op de werkelijkheid. Radio kan die behoefte verwezenlijken, omdat het veelal gratis is en via verschillende merken informatie, muziek en verkeersinfo verspreidt,” klinkt het.
De nieuwe en verbeterde (on-demand) radio experience
Wuyts ziet de toekomst voor radio rooskleurig in. “Ik geloof wel dat er op vlak van radio en digitalisering nog veel stappen kunnen worden gezet. Dan denk ik bijvoorbeeld aan chaptering, waarbij we een systeem vinden om de radiostroom op te delen in deelbare segmenten. Daarmee kunnen we veel sneller een on-demand experience verzorgen. Zo is VRT momenteel bezig met een nieuwe technologie die traditionele broadcast radio koppelt aan aanvullende internetdiensten. Dat zal de luisterervaring echt verbeteren,” aldus de general manager.
Volgens Wuyts blijft radio hoe dan ook de beste plaats om nieuwe muziek te ontdekken. “En laten we vooral de lokale invalshoek en de persoonlijke aanpak van goede presentatoren niet vergeten,” vult ze aan. “Streaming sites kunnen die zaken bijvoorbeeld al niet bieden.”
Gebeten door radio en haar transformatie in het medialandschap? Var zoekt nog een Digital Sales ter ondersteuning. Solliciteer nu!