Crowdfundingcampagnes zitten in de lift. Het concept spreekt dan ook tot de verbeelding: krijg voldoende mensen enthousiast over je project, en zie de opstart ervan vervolgens deels of volledig gefund door diezelfde believers. Maar crowdfunding is meer dan simpelweg wat fondsen werven: Michiel Van Hove, business developer bij Hello crowd! legt de 7 meest voorkomende fouten bloot. Droom je van een geslaagde crowdfunding, probeer dan deze misstappen te vermijden.

1. Te snel communiceren over je campagne

“Je kan het een trotse ondernemer niet verwijten, maar wij proberen het enthousiasme van onze projecteigenaars steeds wat te temperen,” zegt Van Hove. “Er bestaat zoiets als de magische ‘30%-grens”: mensen zijn sneller bereid om zelf bij te dragen als er toch al een deel van het bedrag behaald is. Als je dus al vanaf dag 1 begint te roepen dat je een crowdfundingcampagne bent gestart, riskeer je het project te kelderen. Het is beter om eerst je beste vrienden en familie – offline, via persoonlijke e-mail of sms, niet eens op sociale media - in te lichten over je project en hen aan te moedigen hun duit in het zakje doen. Heb je daardoor 30% van je droombudget verzameld, DAN pas is het tijd om het crowdfundingnieuws aan de grote klok te hangen. Want dan kan de bal pas écht gaan rollen.

2. De pers te snel inlichten

“Nog zo’n klassieke fout die met overenthousiasme te maken heeft: te vroeg de pers inlichten. Het is verstaanbaar dat een ondernemer al meteen droomt van ruime persaandacht. Maar we proberen hier de ondernemers die we begeleiden bij Hello crowd! van dat idee af te brengen: als je te vroeg communiceert, riskeer je al je kruit al verschoten te hebben,” weet Michiel Van Hove. “Wij raden onze klanten aan om pas de pers aan te spreken als er al 70 procent van het targetbedrag is verzameld. Je vrienden, familie, en vrienden van vrienden hebben dan al geïnvesteerd in je project. Nu kan je via de media ook onbekenden aanspreken. Plus: aangezien je campagne de goede weg op gaat, loop je meer kans dat onbekenden jouw zaak ook willen steunen.”

Pure by Luce communiceerde via bloovi nadat ze die magische grens behaalden

 

3. Sociale media niet verstandig gebruiken

“Je begrijpt inmiddels dat communicatie erg belangrijk is voor initiatiefnemers,” zegt Van Hove. “Het zal dus niet verbazen dat je ook op sociale media erg beredeneerd te werk moet gaan. Aan het begin van een crowdfundingcampagne zitten wij samen met projecteigenaars te bespreken hoe ze best kunnen communiceren. Daar bekijken we wat, wanneer en hoe ze gaan communiceren. Die blauwdruk is erg belangrijk voor de loop van de campagne. Vergeet ook niet dat crowdfunding voor de ondernemer in kwestie een erg intense en emotionele periode is. Zo’n communicatiescenario biedt houvast en vertrouwen. Wij drukken de projecteigenaars op het hart dat ze vooral niet te saai mogen communiceren. Niet: ‘steun me alsjeblieft” dus, maar alle facetten van het project in de kijker zetten, de beloningen in het uitstalraam zetten, enthousiast communiceren over de vooruitgang, enzovoort.”

L'oulie: een crowdfundingcampagne die via Hello crowd! loopt

4. Te wanhopig overkomen

Het hoge woord is eruit: “geef me geld”. Hoe je het ook draait of keert: als projecteigenaar vraag je om een financiële steun, om je eigen droom te kunnen waarmaken. “Het komt erop aan om zo optimistisch, gedreven en enthousiast te vertellen over je project,” zegt Michiel Van Hove. Je moet er zelf in geloven en dat kunnen uitstralen naar de buitenwereld. We raden af om zinnen te gebruiken zoals ‘steun mij’ of ‘help mij’: het is veel doeltreffender om gepassioneerd over je project te spreken.”

5. Gebrek aan sterke storytelling

Hoe enthousiast je ook overkomt bij je netwerk, ook een goede storystelling is onontbeerlijk. “Dat merken we bij al onze geslaagde crowdfundingprojecten: stuk voor stuk zijn het ondernemers die goed hebben nagedacht over waar ze naartoe willen met hun project, en welk verhaal ze precies willen vertellen.”

“Ik denk bijvoorbeeld aan de geslaagde campagne van ROOF FOOD in Gent,” aldus Michiel Van Hove: “Zij zochten steun voor hun project rond dakmoestuinen en kregen mensen heel enthousiast dankzij hun ecologisch rock’n’rollverhaal.”

6. Een beloning kiezen die niet in lijn ligt met je eindproduct

Diezelfde ROOF FOOD had ook goed nagedacht over de beloningen voor potentiële investeerders: zo kon je - naargelang je financiële inspanning - peter worden van een dakwortel, tot een uitnodiging krijgen voor een exclusief etentje op het dak van ROOF FOOD, of zelfs een volledig verzorgde picknick voor al je collega’s. “Bij Hello crowd! werken wij enkel met reward based crowdfundingcampagnes: je krijgt dus een beloning in ruil voor je bijdrage,” aldus Michiel Van Hove. “Het is belangrijk dat die beloningen aansluiten bij je project. Weet ook dat mensen meer houden van een soort 'beleving' dan gewoon een product. Zo vond ik die picknick van ROOF FOOD heel goed uitgekozen: als funder kreeg je meteen ook een concreet idee wat je centen precies teweeggebracht hadden.”

7. Een te zwak product of dienst in de markt willen zetten

Last but not least: dan mag je nog alle voorgaande tips netjes opgevolgd hebben, met een project dat geen emotie opwekt zal je het publiek niet kunnen overtuigen. “Een crowdfundingcampagne is een perfecte manier om aan marktonderzoek te doen,” besluit Michiel Van Hove. “Je weet meteen hoe de markt denkt over je product. Soms is er simpelweg niet genoeg interesse in je product of dienst.”

Deze tips omzetten in jouw eigen succesvolle crowdfunding campagne? Neem de proef op de som en dien jouw project in op Hello crowd!.