Je bent jong, creatief en droomt van je eigen modelabel. Alleen is het als beginner in de modewereld geen evidentie om de nodige fondsen te verzamelen. Zeker als je zoals Loes Vandekerckhove (23) geen duimbreed wil wijken van je duurzaam verhaal. Maar net dankzij dat ijzersterk verhaal wist Loes met haar label 'Pure by luce’ op crowdfundingplatform Hello crowd! nu al bijna 70 procent van de vooropgestelde 15.000 euro te verzamelen. Dat na amper tien dagen campagne.
Van een droom naar realiteit
Een eigen sportkledinglijn, voor de hippe maar kritische jonge vrouw: de 23-jarige Loes Vandekerckhove droomde er al van op de schoolbanken van haar MBA International Business Management. “Maar de modewereld is niet mild voor starters: collecties moeten volledig voorgefinancierd worden, en bestellingen worden pas aanvaard vanaf minimum 200 stuks per model. Een bom geld, en dan weet je nog niet of er voldoende interesse zal zijn voor je product,” vertelt Loes. Twee hindernissen waarvoor crowdfunding de ideale oplossing biedt.
“Crowdfunding kan mij het laatste duwtje in de rug geven om mijn modedroom waar te maken, én het leert me meteen een pak bij over mijn doelgroep,” zegt Loes Vandekerckhove. “Zo had ik gedacht dat de legging met meest opvallende print het minder goed zou doen, maar die wordt tegen alle de verwachtingen in even goed verkocht als de andere leggings. Bovendien is deze crowdfundingcampagne ook mooi meegenomen om meer naamsbekendheid te krijgen bij het grote publiek."
“Mijn collectie wordt volledig in Europa geproduceerd, en ik werk enkel met duurzame, ecologisch verantwoorde stoffen. Je kan mijn keuze voor crowdfunding ook in dat licht zien: ik wil het anders doen, op alle vlakken. Zie dit als een statement naar de modewereld.”
De laatste loodjes
Loes pompte zelf al aardig wat spaarcentjes in haar label ‘Pure by luce’. De 15.000 euro via crowdfunding zijn die laatste zo broodnodige loodjes om haar label te kunnen lanceren. Met nog 22 dagen te gaan staat de teller op al op meer dan 80 procent van het vooropgestelde eindbedrag.
“Die 15.000 euro moet ik halen om de crowdfundingcampagne te doen slagen,” vertelt Loes. “Als dat bedrag niet gehaald wordt, krijgen alle mensen die me gesteund hebben hun geld gewoon terug. Maar natuurlijk droom ik stiekem van nog meer (lacht). Hoe meer geld er kan opgehaald worden, hoe sterker ik als ondernemer sta aan het begin van mijn mode-avontuur.”
Iets teruggeven aan je funders
Niet iedereen begreep meteen het opzet van de crowdfundingcampagne. “Vooral de oudere generatie moest ik goed uitleggen dat je geen aandelen koopt of financiële risico’s loopt. Ik werk volgens het zogenaamde ‘reward based crowdfunding’-principe: in ruil voor jouw financiële steun, krijg je een niet-financiële beloning. Daarvoor moest ik natuurlijk niet lang nadenken. Naargelang het bedrag zijn dat één of meerdere stuks uit mijn collectie. Pre-order, zeg maar. Wie nog dieper in zijn buidel wil tasten, krijgt er een sportief weekend in Antwerpen bovenop, met onder andere een privé yogales. Dat past perfect bij wat ‘Pure by luce’ wil uitademen.”
Loes koos voor het Belgische crowdfundingplatform Hello crowd!, omdat het zijn projecten intense coaching aanbiedt. Iets wat andere platformen zoals Kickstarter nogal vaak achterwege laten. Een opvallende tactiek die volgens het platform zijn vruchten afwerpt. Volgens cijfers van Hello crowd! blijkt dat 64 procent van de projecten op hun platform slaagt, bij grotere platformen zonder coaching ligt dat een pak lager: rond de 30 procent.
“Ik heb alle tips van Hello crowd! ter harte genomen,” aldus Loes Vandekerckhove. ”Zij vertelden me hoe ik de voorbereiding moest aanpakken, wat ik wanneer moest communiceren, wanneer de pers in te lichten… Zij zijn al een grote steun geweest in dit avontuur.”
Goed voorbereid zijn is half gewonnen
Michiel Van Hove is business developer bij Hello crowd! en volgt het project van Loes op de voet. “Loes is niet over één nacht ijs gegaan. Wie zich halsoverkop in een crowdfundingavontuur stort, kan van een kale reis terugkomen. Er komt heel wat meer bij kijken dan simpelweg fondsen werven. Dat heeft Loes als de beste begrepen: zo is ze vorig jaar al begonnen met een klein marktonderzoek. Staan de ‘beloningen’ in verhouding tot de gevraagde bijdrage? Wie staat op de eerste rij om me te steunen? Hoe ver reikt mijn netwerk?”
“Wie zich halsoverkop in een crowdfundingavontuur stort, kan van een kale reis terugkomen. Er komt heel wat meer bij kijken dan simpelweg fondsen werven”
Het belang van een ijzersterk verhaal
“Daarnaast is Pure by Luce natuurlijk ook een ijzersterk verhaal. Haar focus op duurzaamheid, ecologie en eerlijke arbeid zorgt ervoor dat ook mensen buiten haar netwerk graag in hun portemonnee willen tasten. En Loes kan natuurlijk een prachtige kledinglijn presenteren, die qua prijs-kwaliteit de perfecte balans heeft gevonden.”
Bovendien, besluit Van Hove; “Een succesvolle crowdfundingcampagne betekent niet alleen groen licht voor de productie van Pure by luce, het kan in de toekomst ook deuren openen bij banken. Als jonge ondernemer krijg je niet altijd makkelijk een lening vast, simpelweg omdat je nog niet genoeg resultaten kan voorleggen. Dit kan het verschil maken.”