Een aantal jaar terug ben ik aan de slag gegaan met adverteren op Bing. Je kent ze wel, de zoekmachine die, in de ogen van velen, slechts een peulschil is in vergelijking met Google. En toch, adverteren op Bing kan jou zeker extra leads of verkopen opleveren. Hoezo? We geven jou 7 redenen.

1. Marktaandeel van Bing is groter geworden (op desktop)

Wanneer we kijken naar het marktaandeel van de 3 ‘grootste’ zoekmachines in België (kwartaal 4 2016) , dan blijkt dat 5,75% van de zoekopdrachten op desktop via Bing lopen. Via de tablet (0,93%) en de smartphone (0,23%) is dit cijfer verwaarloosbaar.

Waarom ik echt overtuigd was om nog meer te adverteren met Bing? Voornamelijk door de ‘opmars’ van Windows 10. Wanneer je Windows 10 installeerde op jouw desktop computer, dan werd ook automatisch Microsoft Edge geïnstalleerd (een browser waarbij Bing als startpagina ingesteld staat).

Ik had het vermoeden dat Bing wel eens aan marktaandeel zou kunnen winnen (op desktop), aangezien veel mensen de moeite niet nemen om nieuwe applicaties/browsers te installeren of om hun homepage aan te passen.
En mijn vermoeden werd bevestigd. Wanneer we de cijferevolutie van het marktaandeel in desktop zoekopdrachten bekijken, zien we dat Bing gestegen is, Yahoo gelijk blijft en Google is gedaald. Uiteraard blijft deze laatste wel veruit de grootste.

2. Yahoo! 1+1=2

Nu we weten dat Bing aan marktaandeel wint, leek het me een opportuniteit om hier extra mee aan de slag te gaan.

Nice to know, jouw advertenties zullen niet enkel op Bing te zien zijn, maar ook op de Yahoo zoekmachine (zij werken sinds 2009 samen). Yahoo maakt gebruikt van het algoritme van Bing, je moet dus eigenlijk maar voor één extra zoekmachine optimaliseren. Bijna 7% van alle zoekopdrachten gebeuren op Bing en Yahoo in België, 7% die je niet wil laten liggen. Onder het motto dat alle kleine beetjes helpen.

3. Campagnes bouwen? Copy/paste van Adwords

Nadat je jouw account aangemaakt hebt voor Bing advertising, zal je merken dat de Bing advertising tool heel erg grote gelijkenissen vertoont met de Adwords tool. En dat heeft ook zijn voordelen want je kan jouw aangemaakte searchcampagnes in Google Adwords heel eenvoudig importeren in de Bing advertising tool. In enkele uurtjes zijn jouw campagnes up and running in Bing.

Display campagnes zijn (nog) niet mogelijk in Bing, omdat ze geen gebruik kunnen maken van een Display Netwerk zoals Google dat wel heeft.

In principe is alles in Bing gelijkaardig aan Google Adwords. Er is maar 1 instelling waar Bing advertising anders mee aan de slag is gegaan dan Adwords, waardoor je goed moet opletten bij het importeren vanuit Google Adwords.
De taalinstelling bij Bing gebeurt op advertentiegroepsniveau, in tegenstelling tot bij Adwords, waar het op campagneniveau ingesteld staat. 
Daarbij komt ook dat je de taalinstelling bij Bing niet kan wijzigen. Je kan dit enkel instellen bij het aanmaken van de advertentiegroep. Bovendien je kan slechts 1 taal selecteren.

Dat zorgde wel voor wat problemen bij het importeren van mijn Adwords campagnes naar Bing: die campagnes zijn zo ingesteld dat ze, naast de Nederlandse taal, ook het Engels targeten. En dat heeft uiteraard gevolgen voor het importeren naar Bing. Bing kan slechts 1 taal toewijzen aan een advertentiegroep en kiest automatisch voor Engels. Hiermee target je met jouw advertentiegroepen de Engelse taal, waardoor je campagnes zo goed als niets van effect zullen hebben. Bij het importeren van jouw campagnes kan je ook nergens een taal selecteren die je wél wil targeten.

Je kan dit echter oplossen door in Google Adwords jouw campagnes even te targeten op enkel de taal (in mijn geval het Nederlands) die je ook in Bing wil targeten. Na het importeren in Bing kan je uiteraard je taalinstellingen in Google Adwords terug aanpassen.

4. Lagere CPC’s, evenwaardige conversieratio’s

Ik heb dit in 2016 voor enkele van mijn klanten extra uitgetest. Maar, wat levert dit nu op?

Wanneer we naar klikken en vertoningen kijken en dit vergelijken met dezelfde resultatenperiode in Google Adwords en daarnaast de aandeelcijfers bekijken van Bing, zien we dat dit aardig in de buurt komt van het marktaandeel van Bing en Yahoo (6,5%).

Klant 1 (b2b-sector, +- 900.000 vertoningen, +- 115.000 klikken):

 

Klant 2 (retail-sector, +- 2.600.000 vertoningen, +- 190.000 klikken):

 

Het grote voordeel van Bing is dat de kosten een pak lager zijn dan Google Adwords. De CPC prijzen lagen in 2016 voor bovenstaande klanten respectievelijk 33% en 60% lager in Bing tegenover Google Adwords. Meer dan waarschijnlijk komt dit doordat er veel minder concurrentie is op Bing dan op Google.

In Bing kan je uiteraard ook jouw conversies gaan meten, hiervoor moet je een zogenaamde UET-tag gaan implementeren op jouw website wat je eenvoudig kan doen via Google Tag Manager. Met een paar kleine aanpassingen is het zelfs mogelijk om ook je conversiewaardes mee te sturen. Wanneer we de conversieratio’s tussen Bing en Adwords vergelijken, zien we dat de conversieratio’s voor Bing het ietsje beter doen dan in Adwords.

5. Nieuwe mogelijkheden: remarketing & shopping

Je kan met Bing aan de slag om searchcampagnes op te zetten, Display campagnes zijn niet mogelijk. Wat wel mogelijk is, dat is remarketing op jouw zoekcampagnes, vergelijkbaar met RLSA bij Google Adwords. Net zoals bij Google Adwords kan je in Bing Audiences gaan maken: dit doe je op basis van een UET-tag die je net zoals bij conversietracking op jouw website plaatst. Op basis van URL’s en events kan je dan jouw audiences aanmaken. Deze audiences kan je dan gaan toewijzen aan je advertentiegroepen en hier kan je net zoals bij Adwords kiezen voor ‘target en bid’ of ‘bid only’.

Een nieuwigheid bij Bing, sinds dit jaar, zijn Shopping campagnes. Ook hier zijn koppelingen met Google Adwords mogelijk want je kan voor een groot deel gebruik maken van de product feed die je ook moet maken voor Google. Veel kan ik hier nog niet over vertellen want het is jammer genoeg nog niet gelanceerd in België.

6. Een duwtje in de rug: gratis advertentietegoed

Aan de slag gaan met Bing advertising is een win voor jouw klant. Wanneer je hiermee aan de slag wil gaan, kan je gratis krediet krijgen wanneer je zoekt naar Bing advertising in de zoekmachines en op één van hun advertenties klikt. Zelf raad ik aan om aan de slag te gaan met Bing Webmaster tools. Inderdaad, opnieuw een treffende gelijkenis met de Google Search Console (Webmaster tools van vroeger). Hier krijg je inzicht in jouw organisch Bing verkeer, maar interessant is dat je hier na enkele dagen ook een advertentietegoed krijgt, dat iets hoger ligt dan in de advertenties.

7. Wees jouw concurrent een stap voor

Wanneer je nog niet helemaal overtuigd bent van Bing Ads, dan zal onderstaand voorbeeld je zeker kunnen overtuigen.

Aangezien er weinig concurrentie is, kan je heel makkelijk en goedkoop op de naam van jouw concurrenten adverteren. In samenspraak met onze partner Bloovi hebben we de test met hen opgezet.

Als je momenteel zoekt naar ‘Bloovi’ op Bing.com zal je zien dat wij met OMCollective helemaal bovenaan staan met onze advertentie. En dat is uiteraard iets wat je wil vermijden met jouw bedrijf of jouw klanten.

Zorg er met andere woorden voor dat jouw concurrenten niet met jouw branded zoektermen kunnen adverteren. Zet dus zeker een branded campagne op, klein of groot. Gebruik hiermee het potentieel van Bing en laat het niet links liggen.

Ze mogen dan misschien het hele kleine broertje zijn van Google, maar ze bieden toch wel wat mogelijkheden.

Heb je vragen? Geef ons een seintje!