‘Wij willen topmarketeers afleveren op de arbeidsmarkt’, zo klonken enkele maanden geleden de ambitieuze plannen van online marketing bureau OMCollective. Waar het agentschap toen haar eigen opleidingspoot ‘OMCollege’ oprichtte, komt het vandaag met een logische opvolger: ‘OMConsulting’. Bloovi redactrice Magali De Reu vroeg aan CEO Michel De Baer wat de plannen nu precies zijn.
Kwalitatieve toekomst voor online marketing
Online marketing zit nog steeds in het slop in ons land. De Baer windt er dan ook geen doekjes om wanneer hij België op dat vlak een ontwikkelingsland noemt. “70% van de online marketing omzet verliezen we aan het buitenland”, kaart hij aan. “Zonde, maar we hebben nu eenmaal onvoldoende kwalitatieve marketeers in ons bedrijfslandschap - en daardoor zijn we niet gewapend tegen de buitenlandse bedrijven.”
"Ik wil aantonen dat het niet een grote kost hoeft te betekenen om fantastische online marketeers aan te werven"
In een vorig interview stelde De Baer dat het opleidingsniveau van online marketing zoveel beter kon en dat hij daaronder ‘actief zijn schouders wil zetten'.“Zelf geef ik ook les, en meer dan een basistraject van Google AdWords en een paar hippe trends krijgen studenten dikwijls niet mee”, vertelt hij. “Bedrijven verdienen méér dan wat ze krijgen, en ik wil aantonen dat het niet een grote kost hoeft te betekenen om fantastische online marketeers aan te werven.”
Consultancy in online marketing markt
Met OMCollege zette het team van OMCollective alvast een grote stap in de goede richting naar de verandering. Daarmee kunnen bedrijven die onlangs een online marketeer in huis namen grondig laten upgraden tot een doorgewinterde expert in het online marketing landschap. “Maar niet elk bedrijf wil zich wagen aan zo’n langetermijntraject”, vult De Baer aan. “Al snel kwamen we tot het besef dat we - net zoals in de IT-sector - ook consultants nodig hebben. In online marketing bestaat zoiets eigenlijk nog niet. Het is onze missie om daar verandering in te scheppen.”
Meteen stelt De Baer dat het bedrijf niet voor een traditioneel model gaat. “De bedoeling is dat we nooit freelance consultants, maar enkel teamleden van OMCollective uitzenden”, licht hij toe. “Bedrijven of klanten kunnen onze consultants voor een korte of lange termijn inhuren. Kwaliteit staat voorop - daarom kunnen onze consultants terugblikken op minimum 1.000 uren aan training en praktijkervaring. Dankzij OMConsulting hebben ze een eigen expert in huis, mét de achterban van OMCollective. Want de consultant kan steeds terugvallen op de kennis van de OMCollective-collega’s.”
"Bedrijven testen zes maanden lang uit hoe het is om een extra full-time marketeer in huis te hebben"
Aan de ene kant is er het consulting luik, waarbij bedrijven een online marketeer inhuren vanaf 1 tot 5 dagen per week, voor korte of lange termijn. En daarnaast is er de try & hire oplossing. Je hebt nood aan een inhouse online marketeer, maar gaat die medewerker voldoen aan het juiste profiel en wat met de kwaliteit van het geleverde werk? Dan is de try & hire formule de juiste oplossing. We selecteren samen de juiste medewerker en hij/zij werkt in jouw organisatie gedurende 6 maanden, zonder aanwervingsverplichting. Tijdens deze periode heb je de opportuniteit om met hem/haar samen te werken. Loopt alles volgens verwachting na die 6 maanden? Dan kan je de Digital Marketing Consultant zelf in dienst nemen.
Kennis en menselijk kapitaal
De keuze om uit te pakken met trajecten zoals OMCollege en nu ook OMConsulting is volgens De Baer niet zo onlogisch. “Alles draait om kennis”, stelt hij onomwonden. “Wij stappen mee in die kenniseconomie door onze expertise aan te reiken, in de plaats van enkel en alleen diensten te leveren.”
Daarvoor investeert het online marketing agentschap heel intensief in het opleiden van haar eigen team. “Onze werknemers spenderen 20% van hun werktijd aan training, research bijscholing”, knikt De Baer. “En aangezien wij als online marketingbureau kennis verkopen, vragen we onze consultants één dag per week te investeren in het verrijken van hun expertise rond online marketing. Het voortdurend bijscholen is een absolute noodzaak om de hoge kwaliteit die wij bieden te kunnen handhaven. Elke nieuwe collega volgt een opleidingstraject waardoor die zich op korte tijd voor ons productief en voor de klant kwalitatief kan maken.”