Opvallen op de arbeidsmarkt doe je al lang niet meer met enkel een diploma in de achterzak. Wie eveneens al relevante werkervaring opdeed, heeft sowieso een streepje voor op de rest, wetende dat bedrijven de voorkeur geven aan profielen die meteen inzetbaar zijn. De Digital Masters Academy, inmiddels aan zijn derde editie toe, wil daarop inspelen met een uniek opleidingsprogramma dat studenten uit het hoger onderwijs klaarstoomt voor het échte werk op de digitale markt. Bloovi sprak met de twee oprichters van het project, Camille Meert van Bloovi Me en Guy Gelaude van Google. “De digitale competenties van de nieuwe generatie boosten, daar is het ons met de Digital Masters Academy om te doen. Want in 2020 zullen 9 op de 10 jobs digitale kennis vereisen en zal online marketing een robuuste basis vormen voor alle jobs in de digitale sector.”
Groeimotor van de digitale economie
Guy Gelaude, Agency Relationship Manager bij Google, legt uit waarom ook het Amerikaanse technologiebedrijf drie jaar jaar geleden mee aan de wieg stond van de Digital Masters Academy. “Samen met Bloovi Me en onze academisch partners willen we de digitale competenties van de nieuwe generatie ondernemers boosten, aangezien zij de groeimotor zullen zijn van onze digitale economie. Een groeimotor die ook nieuwe jobs met zich mee zal brengen: 300.000 jobs in 2020 om precies te zijn, zo blijkt uit een Belgische studie van de Boston Consulting Group. Het is dan ook belangrijk om vandaag al te starten en een antwoord te bieden op deze vraag. En laat dat nu net ook de ambitie zijn van de Digital Masters Academy.”
“Terwijl 88% van de Belgen dagelijks online is, zien we dat 60% van alle Belgische kmo's niet eens een eigen website heeft. De voornaamste redenen van deze paradox is ‘digitale kennis’ en ‘het vinden van de juiste mensen’. Daarom focust Digital Masters Academy zich op het aanleren van digitale vaardigheden en het connecteren van bedrijven en studenten via digitale projecten.”
5.000 studenten voor derde editie
In 2015 lanceerde Bloovi Me, rekruteringskantoor voor digitale profielen, in samenwerking met Google de allereerste editie van de Digital Masters Academy (DMA). Toen nog een pilootproject waarvoor zich 200 studenten inschreven. Een jaar later waren dat er in één klap 10x meer en vandaag, voor de derde editie, staat de teller zowaar op 5.000 jongeren, afgevaardigd door 16 hogescholen en universiteiten. Camille Meert, Managing Partner van Bloovi Me, is zeer tevreden met het enorme enthousiasme vanuit het onderwijs en de bedrijfswereld. “De aanhoudende krapte aan digitale marketeers maakt dat er in België nog steeds een grote kloof is tussen enerzijds de alsmaar groeiende vraag vanuit de bedrijfswereld en anderzijds het aanbod op de arbeidsmarkt”, zegt zij.
“De Digital Masters Academy speelt in op de behoefte van bedrijven die hun team - al dan niet tijdelijk - willen versterken met bepaalde skills of een nieuwe mindset willen introduceren. Het programma kan ook helpen als ideale kweekvijver om dergelijke talenten aan te werven. Vaak willen bedrijven niet alleen talenten aantrekken die over een grondige academische kennis beschikken, maar ook al een eerste professionele ervaring achter de rug hebben. Dat is net waar het schoentje knelt: studenten krijgen niet altijd de kans om al tijdens hun studies die broodnodige ervaring op te doen, met als gevolg dat veel afgestudeerde hoogopgeleiden moeilijk werk vinden. Onze onderwijsinstellingen moeten daarom streven naar een systeem van duaal leren waar theorie en praktijk nog veel meer in elkaar haken. Te vaak ligt de focus op de theorie, terwijl praktische bagage vaak van doorslaggevend belang is op de arbeidsmarkt. Het onderwijs zou daarom meer moeten inzetten op initiatieven zoals betaalde stages, zoals de paid internships in het buitenland.”
Een marketingbudget van 1 miljoen euro
Het eerste deel van de opleiding, het theoretische luik, is gestart in september en bestaat uit vijf modules. Wie daarna slaagt voor de examens, wordt beloond met drie Google-certificaten. Nadien hebben de studenten de opgedane kennis al meteen nodig voor een praktijkoefening. Ze moeten namelijk een echte online marketingcampagne opzetten voor een non-profitorganisatie die ze zelf hebben gekozen. Google stelt daarvoor een totaalbedrag van maar liefst 1 miljoen euro ter beschikking, wat neerkomt op een marketingbudget van 1.000 euro per campagne, zelf te beheren door groepjes van telkens 4 à 5 studenten.
“Naast het overbrengen van theoretische kennis geloven wij ook heel sterk in pure praktijkervaring”, zegt Guy Gelaude van Google. “Door studenten de mogelijkheid te bieden een online campagne te laten bedenken rond preventie, fondsenwerving, vrijwilligerswerk, enzovoort, en daar ook een budget rond te beheren, creëren ze sociale impact op hun directe omgeving, wat fantastisch is”, klinkt het enthousiast.
Eenmaal de studenten de drie certificaten op zak hebben en ook slagen voor de praktijkproef, zijn ze DMA-graduated. Vanaf dat moment wordt hen een internship of studentenjob aangeboden bij bedrijven die op zoek zijn naar digitaal talent.
Win-winsituatie voor bedrijven en studenten
Dat duaal leren is net wat de Digital Masters Academy wil verwezenlijken: studenten krijgen tijdens dit leertraject niet enkel relevante kennis rond digitale marketing ingelepeld, wie slaagt voor de drie examens mag immers ook waardevolle werkervaring opdoen bij een bedrijf. “Omgekeerd is het voor bedrijven uitermate interessant omdat zij kunnen vissen uit een grote pool van digitale talenten die onmiddellijk inzetbaar zijn op de werkvloer. Vorig jaar ging maar liefst 70% van de DMA-deelnemers definitief aan de slag bij het bedrijf waar ze stage liepen. Dan kan je spreken van een win-winsituatie!”
Geheel toevallig is dat niet, want Bloovi Me gaat steeds op zoek naar een ideale match tussen werkgever en kandidaat. “Het screenen van de DMA-Graduates doen wij helemaal zelf, op basis van regio, type project, skills en achtergrond. Het hele rekruteringsproces nemen we op ons, om de bedrijven zo veel mogelijk te ontlasten”, benadrukt Camille Meert. “Op basis van de projectomschrijving, selecteren we drie passende DMA-Graduates. Die perfecte match heeft als grote voordeel dat de DMA-graduates onmiddellijk inzetbaar zijn, en zo meteen hun waarde kunnen bewijzen tijdens de uitvoering van het project. Voor werkgevers is het dan weer een ideale gelegenheid om in te schatten of ze de DMA-Graduate daarna een vast contract willen aanbieden. Andere werkgevers - die niet per se iemand willen aanwerven - zetten DMA-Graduates in om bepaalde projecten te realiseren, die anders vaak blijven liggen omdat ze niet de juiste competenties in huis hebben.”
Vier types bedrijven
Bovendien krijgen bedrijven een unieke kans om zich ten aanzien van 5.000 DMA-studenten te positioneren als een aantrekkelijke werkgever. “Het is trouwens een misvatting dat elke student een multinational verkiest als werkgever. Sommige DMA-graduates willen net liever hun kans wagen bij een kmo of start-up. Daar houden we uiteraard rekening mee, anders is er geen goede match. Om het aanbod aan jobs of projecten zo ruim mogelijk te houden, willen we het programma graag onder de aandacht van meer bedrijven brengen.”
Die studentenpopulatie in de Digital Masters Academy laat nog veel meer variatie zien. Camille Meert: “Elke student doorloopt hetzelfde DMA-programma maar doordat het jongeren zijn met een verschillende achtergrond - niet alleen uit de studierichting digital marketing maar ook journalistiek, TEW, handelsingenieur, ICT, enzovoort - krijg je een heel brede waaier aan kennis en skills waar je als bedrijf uit kan kiezen. Bedrijven kunnen kiezen om één DMA-Graduate in huis te nemen om een aantal operationele taken toe te vertrouwen, maar kunnen eveneens een team van meerdere DMA-Graduates inhuren om een specifiek project te realiseren. Deze teams worden dan gecoached door een ervaren digital consultant. De keuze hangt af de nood van de type projecten en de kennis die bedrijven in huis willen halen. De periode waar bedrijven kunnen beroep doen op de DMA-Graduates varieert van twee tot vier maanden, afhankelijk van het type project.”