De digitale transformatie betekent heel wat uitdagingen voor zowel grote als kleine bedrijven. In het ondernemerslandschap stelt zich dan ook de vraag welke actie er nu precies moet worden ondernomen. Ongetwijfeld hebben bedrijven digitale skills nodig. Alleen: kan de markt beantwoorden aan die steeds stijgende vraag?
Digitalisering raakt ook arbeidsmarkt
Het moet niet gezegd dat een gebrek aan inhouse digital skills een van de grootste barrières is in de digitale transformatie - wat werd bevestigd door Bernd Welz,executive VP & chief knowledge officer bij SAP. En dat is problematisch, zeker als je weet dat Guy Gelaude, agency relationship manager bij Google, liet weten dat in 2020 zo’n 9 op 10 jobs digitale kennis vereisen. Meer nog, naar verluidt zal online marketing een robuuste basis vormen voor alle jobs in de digitale sector.
Vandaag heeft het tekort aan dit soort vaardigheden een enorme ‘war for talent’ ontketend. Bedrijven bevinden zich in een soort van nek-aan-nekrace voor de beste werkkrachten. Daarom is het hoog tijd om nu al de nodige actie te ondernemen. Want de meeste spelers erkennen dan wel het belang van digitale skills - ze investeren er desondanks te weinig in. De eerste stap in de goede richting is het wegwerken van het misverstand dat ‘digital’ an sich verder reikt dan de IT-afdeling. Inderdaad: de digitalisering creëert net een enorme vraag naar digitale vaardigheden voor de gehele organisatie.
Human Resources niet actief betrokken
Moet de bedrijfswereld dan met lede ogen toezien hoe hun werkomgeving wordt gedisrupt? Nee, integendeel - ze moeten sterker dan ooit de focus verleggen naar het menselijke kapitaal in hun organisatie. Inderdaad: het succesvol doorstaan van de digitale transformatie staat of valt met de medewerkers in de organisatie. De meesten onder hen lijken volgens bevragingen van Bloovi Me alvast bereid om zich bij te scholen in functie van onze digitaliserende maatschappij.
Logischerwijs is het dan ook aan HR om meer betrokken te zijn bij het verwerven van digitale skills in de organisatie. Maar dat kan enkel als er nieuwe managementpraktijken worden geïntroduceerd, waarin een digitaal DNA centraal staat. Momenteel bevindt HR zich nog niet in de driver’s seat als het aankomt op het aantrekken en ontwikkelen van digitale skills. Pas als bedrijven erin slagen een cultuur van innovatie en transparantie te kweken, vinden zij het juiste talent om hun nieuwe ‘netwerkorganisatie’ te voeden.
Initiatieven voor bedrijven én werknemers- en zoekenden
Hoe deze bedrijven dat in realiteit nu precies aanpakken? Rome werd niet op één dag gebouwd, al hoeft het aantrekken van digitale skills geen werk van lange adem te betekenen. Digitaal talent kan je vinden dankzij adviesbureaus of HR-experts zoals bijvoorbeeld Bloovi Me.
Maar dan nog: aangezien het om een kloof gaat, is het niet enkel aan bedrijven om zich aan te passen aan razendsnelle tijden van verandering. Dé hamvraag blijft: hoe krijgen we werknemers en werkzoekenden zover dat ze de juiste digitale skills bezitten? Digital Masters Academy, een initiatief van Google en Bloovi Me, dat inspeelt op de kloof met een aangepast opleidingsprogramma kan dit gat alvast dichten. Concreet wil het graduates uit het hoger onderwijs klaarstomen voor het echte werk op de digitale markt. Een ideale manier om theorie te mixen met praktijkervaring én een mooie aanvulling op de studies van de deelnemers.
Iedere DMA-Graduate doorloopt aanvankelijk hetzelfde traject. Maar aangezien de young potentials telkens hun eigen achtergrond hebben - dus niet louter de studierichting digital marketing maar ook journalistiek, TEW, handelsingenieur, ICT, enzovoort - krijg je als organisatie een ruim scala aan kennis en skills om uit te kiezen. Zo bestaat de mogelijkheid om één DMA-Graduate of meerdere graduates begeleid door een ervaren digital consultant al dan niet tijdelijk in huis te nemen. Op basis van jouw noden en de bedrijfscultuur screent en evalueert Bloovi Me potentiële digital natives om tot een perfecte match te komen.