Vroeger laadden werkzoekenden hun cv op via jobsites, en wachtte ze een telefoontje af. Maar anno 2017 is het sollicitatieproces compleet veranderd. Reden: achter het zoekgedrag van millennials schuilt een strategie. Vandaag zijn er verschillende touchpoints waarlangs je opportuniteiten kunt ontdekken. Welke de voornaamste zijn voor 2018? Hieronder zetten we het nodige op een rij:
Reverse reference check
We kunnen het niet ontkennen - millennials doen uitvoerig onderzoek naar een mogelijke werkgever via de bedrijfswebsite en vooral: social media kanalen. Ja, als sollicitant ben jij een van de redenen dat content vandaag zo king is geworden. Concreet verwachten sollicitanten dat bedrijven hun informatie zo toegankelijk en gepersonaliseerd mogelijk maken.
De kans is groot dat je als werkzoekende een zogeheten ‘reverse reference check’ uitvoert op andere websites zoals Glassdoor. Ooit al gehoord over dit fenomeen? Wel, de gemiddelde sollicitant gaat op dergelijke websites ten rade om te achterhalen wat werknemers precies zeggen over een bedrijf. Op basis daarvan vormt de sollicitant in de toekomst nog sterker dan tevoren een eerste, en soms zelfs het beslissende oordeel.
Want zoals je misschien wel weet en zelf ook ervaart, wordt de doorsnee sollicitant tegenwoordig niet langer in de verleiding gebracht door enkel en alleen het loon. Nee, hij wil weten welke waarden een bedrijf hanteert, eventueel gestaafd door welke prijzen het al in de wacht sleepte (bijvoorbeeld die van Best Workplaces in België. Resultaat? De sollicitant weet perfect wat hij van de werkgever kan verwachten.
Maar social media is geen eenrichtingsverkeer. Digital natives die op zoek gaan naar een job, vinden dat bedrijven moeite moeten doen om op sociale kanalen de interactie met hen aan te gaan. Wanneer zij dus in Facebook- of LinkedIn-groepen binnen jouw sector een discussie aangaan of vragen stellen, verwachten ze dat de werkgever reageert. Mooi meegenomen eigenlijk, want die creëert er op zijn beurt een stukje thought-leadership mee (autoriteit in expertise in een bepaalde sector, nvdr).
Offline mist nog steeds zijn effect niet
Het is voor bedrijven essentieel om hun inspanningen naar het zoeken van potentiële werknemers ook een offline verlengstuk te geven. Alleen krijgt dat hele offline gebeuren een andere invulling dan pakweg tien jaar geleden. Zo ben je als sollicitant minder geneigd om werkgevers te screenen volgens de fysieke locatie van een bedrijf. In een tijdperk van gebrekkige mobiliteit, fileleed en thuiswerk wil je eigenlijk gewoon voldoende flexibiliteit.
Een tweede offline aspect houdt netwerkevenementen en in-house workshops in. Heel wat ‘werknemers in wording’ willen niets liever dan kennismaken met het bedrijf op een laagdrempelige en toegankelijke manier. Weet in elk geval dat ze er niet voor terugdeinzen om ook daar een reverse reference check te doen. Dat wil zeggen dat ze meer dan waarschijnlijk de dialoog aangaan met huidige werknemers van het bedrijf om te polsen naar hun ervaringen. Bedrijven zetten daarom dan ook veel meer in op ‘employee advocacy’. Logisch dat een werkgever zichzelf het beste promoot via zijn eigen werknemers, toch? Zo beseffen steeds meer bedrijven het belang van het centraal stellen van hun personeel. Voor jou als sollicitant is dit goed nieuws: je maakt meer kans om in een onderneming te belanden waar werknemers actief onderdeel zijn van de bedrijfscultuur en het DNA van de onderneming. Een langetermijnproces, maar wel een dat vandaag steeds meer wordt geïmplementeerd.
Zelf een bedrijf? Zet in op employer branding!
Als bedrijf is het een must om voor de volle 100% in te zetten op employer branding. Steeds meer CEO’s beseffen dat, als ze er niet in slagen om het juiste talent aan te trekken én te behouden, de hele organisatie een groot risico loopt.
Maar één ding is zeker - met bovenvermelde strategische employer branding tips kom je al heel ver. Alleen luidt de vraag: hoe kun je als werkgever nog het verschil maken als iedereen ze toepast? Wel, niet elk bedrijf heeft kaas gegeten van creatieve employer branding technieken. Zo zijn er een aantal middelen waarop je kunt inzetten die een absolute must vormen in het digitale tijdperk.
Bloovi Me bijvoorbeeld timmert mee aan de employer branding van bedrijven. Sinds 2015 werkt het bedrijf namelijk samen met Google aan het Digital Masters Academy traject. Hiermee wil Bloovi Me de kloof tussen de vraag naar digitale skills en het aanbod ervan op de arbeidsmarkt dichten.
Het programma biedt bedrijven een unieke kans aan om zich te positioneren als een aantrekkelijker werkgever ten aanzien van 4.000 Digital Marketing talents. Bedrijven kunnen vissen uit een pool van digitale natives die onmiddellijk inzetbaar zijn op de werkvloer - al dan niet tijdelijk. Deze DMA-Graduates beschikken over een grondige academische kennis, de drie Google-certificaten en een eerste professionele ervaring. 1 DMA-Graduate of een team van meerdere DMA-Graduates begeleid door een ervaren digital consultant in huis nemen? De keuze hangt af van de nood van de type projecten en de kennis die bedrijven in huis willen halen.