IKEA zorgde voor een kleine revolutie door logge en weinig flexibele meubels uit één stuk te vervangen door meubels die je zelf samenstelt uit verschillende kleinere onderdelen. Diggle doet met het platform SNACit precies hetzelfde met websites. Een webarchitect - de webbouwer is passé - maakt uit een hele bibliotheek vol onderdelen een website op maat. Drie keer sneller en een pak dynamischer dan de klassieke website.
Diggle-oprichter en SNACit-bedenker Michel Tassent hoort bij de allereerste generatie websitebouwers in ons land. Eind jaren ‘90 maakte hij websites voor tientallen hotels, restaurants, discotheken,... Zo was de eerste site van de Cherry moon, de legendarische Lokerse danstempel, zijn werk. Hierna volgden websites voor o.a. Sofitel, Danieli il Divino, Zillion, Unizo en VT4. Op een bepaald moment beheerde zijn bedrijf 900 websites.
“Hét grote probleem was dat al die websites, meestal in HTML, totaal niet dynamisch waren”, blikt Michel Tassent terug. “Klanten betaalden een smak geld voor een website, maar elke aanpassing vroeg zoveel werk van de developer dat ze voor elke update nog eens diep in hun portefeuille moesten tasten. Alleen de grote bedrijven hadden daar een budget voor, alle anderen lieten hun websites dan maar noodgedwongen verouderen. Hun geld was op.”
Michel Tassent was op een cloud-platform aan het broeden toen de grote internetcrash hem nieuwe horizonten deed verkennen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en hij keerde terug naar het internet. “Tot mijn grote verbazing was die op tien jaar tijd amper geëvolueerd. Websites waren nog altijd bijzonder rigide, onvoldoende aangepast aan de doelstellingen van de klant en amper in staat om mee te groeien en te evolueren. We zijn dan begonnen met tientallen, honderden websites te beginnen analyseren en ontleden. Een echt monnikenwerk van vele jaren. Al die verschillende bouwstenen hebben we opgenomen in een grote bibliotheek, een platform waarmee we drie keer sneller websites op maat kunnen maken. Het codeerwerk - het meest tijdrovende karwei - is immers allemaal al op voorhand gebeurd.”
Voor het cloud platform SNACit ging Diggle over het muurtje kijken, voorbij de wereld van het webdesign. IKEA bleek bijvoorbeeld een belangrijke inspiratiebron. “Vroeger werd een kast in één stuk door vier mensen de woning binnengedragen. IKEA maakte daar komaf mee, en begon meubels op te bouwen uit allemaal verschillende kleine onderdelen. Op die manier zijn we eigenlijk ook websites beginnen bouwen. Met allemaal aparte, inwisselbare componenten waar onze webarchitecten op maat van elke klant mee beginnen puzzelen.”
Van webbouwer naar webarchitect
Het woord is gevallen: webarchitect. Volgens Michel Tassent zullen webdevelopers of webbouwers vervellen tot webarchitecten. “Het hele bouwproces komt met ons platform neer op het simpelweg selecteren van de juiste bouwstenen. De rol van de eigenlijke webbouwer, die een website bijna van nul in code opbouwt, wordt overbodig. Kennis van HTML, CSS, Javascript of andere codeertalen is niet meer nodig.”
“Een architect vraagt klanten niet om te kiezen uit een catalogus vol huizen. Hij levert maatwerk af. Hij gaat na wat ze nodig hebben en belangrijk vinden, en gaat dan inspireren en richting geven. Dat doet een webarchitect ook. Hij onderzoekt waar een bedrijf voor staat, op welke klanten het mikt, wat het uniek maakt. Een bedrijf dat het goedkoopste op de markt wil zijn, zal zich in beeld en tekst anders presenteren dan een bedrijf dat mikt op het meest luxueuze segment van de markt.”
“Alles vertrekt vanuit de bedrijfsdoelstellingen. Een website voor een hotel of een restaurant moet bezoekers prikkelen en nieuwsgierig maken. Maar je moet ook een stap verder denken, en het zo eenvoudig mogelijk maken om ook meteen een kamer of een tafel te reserveren. Bij veel webbouwers is het evenwicht vandaag zoek. Ofwel zijn ze zo bezeten door het concept dat ze van de website wel een prachtige etalage maken, waar je verder amper iets mee kan doen. Ofwel zijn ze zo gefocust op interaction design dat ze alleen aan de gebruiker en zijn ervaring denken, en de business van de klant uit het oog verliezen.”
“Een website is nooit een doel op zich, het is een middel om de bedrijfsdoelstellingen te helpen bereiken. Een grote verkoper van trekhaken kwam naar Diggle omdat hij zijn website wilde omvormen tot een webshop. Veel efficiënter, dacht hij, want dan moest hij geen uren meer aan de telefoon hangen met klanten en kon hij zijn producten rechtstreeks verkopen. Uit onze research bleek echter dat die persoonlijke service net dé grote troef was van het bedrijf, en dat hij net daar het verschil maakte met de concurrentie. Uiteindelijk hebben we die persoonlijke service niet ingeruild voor een webshop, maar hem voluit centraal gezet op de website. En die keuze heeft het bedrijf geen windeieren gelegd.”
Gezien en gevonden worden
Gezien en gevonden worden, dat is volgens Michel Tassent waarom bedrijven op het internet zitten. En daar houden de webarchitecten van Diggle maximaal rekening mee. “Je website mag nog zo fantastisch zijn, daar heb je weinig aan als niemand de weg ernaar toe vindt. Een moderne webarchitect is ook vertrouwd met SEO, met SEA, met affiliate marketing, met sociale media,...”
“Het werkt ook in de andere richting: als je website zo slecht is dat al wie hem vindt na een paar seconden gillend weer wegloopt, zijn al je SEO en SEA inspanningen zinloos. We hebben bijvoorbeeld een website gemaakt voor een ontstoppingsdienst die zich blauw betaalde aan Google-advertenties. Google is nu wat de Gouden Gids decennialang was, levensbelangrijk voor dat type bedrijf. Maar de website zelf was in elkaar geknutseld door een kennis en gaf een bijzonder amateuristische aanblik. Dat straalt af op je bedrijf. Wij hebben een grondige SEO-analyse gedaan, en veel van de overbodige maar peperdure Adwords - tot 12 euro per click - geschrapt. Het bedrijf werd nog altijd even vlot gevonden, terwijl het slechts de helft van zijn oorspronkelijke advertentiebudget moest uitgeven.
Content en stijl snel aanpassen
SNACit zorgt voor een trendbreuk in de webwereld door fors in te zetten op continuïteit. “Vroeger lieten bedrijven elke vijf jaar een nieuwe website bouwen. Als je nu vijf jaar wacht om je website te vernieuwen, hink je natuurlijk hopeloos achterop. CMS-systemen laten al langer toe dat klanten zelf de content van hun websites updaten. Maar die systemen hebben dan weer vaak een negatieve impact op de stijl van de website. Wij zorgen er met SNACit voor dat content én stijl snel en vlot kunnen aangepast worden.”
“Bedrijfsdoelstellingen kunnen veranderen, veel sneller dan vroeger. Daar moet je van meet af aan rekening mee houden. Een webarchitect voorziet dat een bedrijf nieuwe activiteiten kan ontwikkelen en nieuwe markten kan aanboren. Zoals een architect voorziet dat er kinderen komen en het huis moet kunnen groeien.”
Interesse om je website te laten maken met SNACit, of om een opleiding te volgen om je site zélf te kunnen maken via het cloud platform? Neem een kijkje op hun website voor meer info.