Corporate venturing zit in de lift. Grote bedrijven profiteren van de innovatieve dynamiek die heerst bij start-ups en scale-ups, en start-ups en scale-ups doen dan weer hun voordeel met de schaalvoordelen van grote bedrijven. Eén plus één is meer dan twee. Om de positieve impact van die kruisbestuiving in de verf te zetten, roepen KPMG en Bizidee nu de Bizon-award in het leven, de allereerste corporate venturing award.
Een pasgeboren bizon staat al na 30 minuten op eigen benen, en amper een paar uur later zet hij al zijn eerste stappen. Vandaar dat Bizidee en KPMG hun corporate venturing award de Bizon-award doopten. “Corporate venturing zorgt voor een stroomversnelling, het is een turbo”, zegt Bizidee-directeur Philip Peeters uit. “Grote bedrijven kunnen sneller innoveren, start-ups en scale-ups kunnen sneller groeien.”
Bizidee is de organisatie achter de jaarlijkse Ondernemingsplanwedstrijd, en hielp de voorbije vijftien jaar duizenden ondernemers in spe om hun ideeën in concrete ondernemingsplannen te gieten. “We merken dat een samenwerking met een groot bedrijf start-ups enorm kan helpen bij het schalen. Ze krijgen plots toegang tot klanten of tot data waar ze nooit op eigen houtje aan zouden geraken. Of toch zeker niet zo snel.”
Combinatie van innovatie en schaalvoordelen
Een mooi voorbeeld van corporate venturing is volgens Philip Peeters de samenwerking tussen de stad Antwerpen en de Antwerpse start-up Poppy. “Poppy brengt duurzame auto’s en scooters in het verkeer, met een nieuw business model uit de deeleconomie. Je betaalt per gereden minuut. Je bent als gebruiker ook niet gebonden aan vaste staanplaatsen, je kijkt gewoon op je app waar de dichtstbijzijnde Poppy geparkeerd is.”
"Pas op, niet alle start-ups zijn klaar voor corporate venturing"
“De stad Antwerpen wil op haar beurt het autobezit verlagen, en zet bijvoorbeeld in op het mobiliteitsbudget. Ze wil ook werken aan schonere lucht. Door Poppy te faciliteren helpt ze die doelstellingen dichterbij brengen. Die combinatie van innovatie en schaalvoordelen is precies wat corporate venturing zo aantrekkelijk maakt.”
“Pas op, niet alle start-ups zijn klaar voor corporate venturing. Je product of je service moet op punt staan, je moet een proof of concept hebben. Je moet ook in staat zijn om te schalen: het is één zaak om een paar klanten te bedienen, het is nog een ander paar mouwen om dat product tot bij duizenden klanten te krijgen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar de ideale partner voor corporate venturing is een start-up die net zijn tweede financieringsronde achter de rug heeft, en op het punt staat om echt te beginnen schalen.”
Mindswitch bij grote bedrijven
KPMG – dat al jaren partner van Bizidee is – heeft tonnen ervaring met het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Het internationale adviesbureau ziet aan de kant van de bedrijven een duidelijke mentaliteitsverandering. Ingrid Stoffels, director marketing and sales bij KPMG: “Ook bij KPMG stellen we onszelf voortdurend in vraag. Een concreet voorbeeld: onze auditdienstverlening. Een auditor of een bedrijfsrevisor wordt misschien eerder gezien als een heel traditioneel beroep. Vandaag zien we dat deze dienstverlening in volle ontwikkeling is. Data-analyse zal ertoe leiden dat we – in realtime– kunnen auditen. De auditor van morgen is dus radicaal anders dan die van gisteren. We zitten dus mee op de eerste rij van de disruptie. Wat we zeggen aan onze klanten, doen we dus ook zelf”.
Ook Philip Peeters zie een duidelijke mentaliteitsverandering:“Zeker traditionele familiale groepen hebben zich lang eerder conservatief opgesteld tegenover start-ups en scale-ups. Maar in dit digitale tijdperk – waar steeds meer technologieën steeds sneller op hen afkomen – beseffen ze dat het onmogelijk is om alles alleen te doen. Ik heb de laatste jaren een echte mindswitch gezien.”
"Corporate venturing is efficiënter en betaalbaarder dan een eigen R&D-departement in het leven roepen"
“Grote bedrijven hebben een bepaalde cultuur. Die is langzaam maar zeker gegroeid, daar is veel tijd overgegaan, dus die verander je ook niet van vandaag op morgen. Start-ups en scale-ups zijn snel en wendbaar, en daar ligt hun toegevoegde waarde voor grote bedrijven. Ze zijn ideale partners om nieuwe innovaties uit te testen.”
“Bekijk het als een pilootproject. Grote bedrijven kunnen via start-ups en scale-ups snel experimenten op de rails te zetten. Ze kunnen nieuwe innovaties uittesten, zonder dat ze die eerst door hun vaak logge en trage interne procedures moeten loodsen. Ze kunnen experimenteren. Zijn de resultaten van de pilot goed en werkt de innovatie ook echt, dan kunnen ze die in heel het bedrijf implementeren. Zijn de tests niet bevredigend, dan hebben ze ook geen massa’s tijd en geld verloren. En dan zetten ze gewoon een nieuw experiment op.”
Op het lijf van kmo’s geschreven
Philip Peeters benadrukt dat corporate venturing niet enkel voor grote bedrijven een troef is, maar ook voor kmo’s. “Zéker voor kmo’s. Een grote multinational kan het misschien nog wel aan om al die nieuwe technologieën op te volgen, om mensen en teams de middelen te geven om zich daarin te verdiepen. Voor een kmo is dat veel moeilijker. Corporate venturing is dan efficiënter en betaalbaarder dan een eigen R&D-departement in het leven te roepen.”
“Ik ben er ook van overtuigd dat corporate venturing bij kmo’s tot nog betere resultaten kan leiden. Ze zijn op zichzelf al wendbaarder, ze moeten geen tientallen departementen aligneren, ze kunnen innovaties nog sneller integreren. Dat maakt samenwerken met start-ups en scale-ups ook voor kmo’s bijzonder interessant.”
Toch vergt corporate venturing zeker een inspanning, van alle betrokken partijen. “Corporates en start/scale ups zijn anders gestructureerd, hebben andere stakeholders en andere communicatiemethoden. Samenwerken vergt zeker energie. Daarom dat we inzetten om deze samenwerking te professionaliseren en te begeleiden”, aldus Ingrid Stoffels.
Wie wordt de eerste Vlaamse ‘Bizon’?
KPMG en Bizidee gaan nu samen op zoek naar de allereerste Vlaamse Bizon. Start-ups of scale-ups aan de ene kant en grote bedrijven of organisaties aan de andere kant kunnen samen een dossier indienen om de allereerste Corporate Venturing Award in de wacht te slepen. De jury – met naast een vertegenwoordiger van KPMG en Bizidee onder andere ook Omar Mohout (Antwerp Management School) en Koen Dejonckheere (CEO van de GIMV) – zal de projecten beoordelen op een aantal criteria, zoals het innovatiegehalte, de intensiteit van de samenwerking en het potentieel voor de toekomst. Ook een aantal meetbare resultaten zoals omzetgroei, tewerkstelling en klanttevredenheid zullen meespelen in de keuze van de jury.
“Het doel van de award is vooral om de bekendheid van corporate venturing te vergroten”, legt Philip Peeters uit. “Dat is niet alleen goed voor de start-ups, de scale-ups en de grote bedrijven, maar ook voor de innovatieve regio die Vlaanderen wil zijn. Corporate venturing kan een manier zijn om innovatieve bedrijven hier in Vlaanderen te houden. Als start-ups en scale-ups hier voldoende groeikansen krijgen en als grote bedrijven hier voldoende innovatieve ideeën en talent vinden, dan hoeven ze niet naar het buitenland te trekken. Dan zitten ze nergens beter dan in Vlaanderen.”
Wil je als start-up, scale-up of groot bedrijf meedingen naar de Corporate Venturing Award? Op de website van Bizon vind je alle praktische informatie, alle vereisten om te kunnen deelnemen, en de data voor de pitches en de prijsuitreiking.