Netflix en Spotify zijn de meesters van de recommendation engine. Ze weten welke muziek en welke series op je lijf geschreven zijn, ze lijken je beter te kennen dan je jezelf kent. Willow doet hetzelfde met content voor sociale media. De Vlaamse/Amerikaanse kmo creëert, publiceert en optimaliseert content voor andere kmo’s op zijn eigen digitale platform. “We zijn de missing link tussen strategie en executie, tussen persoonlijk advies en technologie”, zeggen oprichters Ludwig Dumont en Steven van Kerkhoven, die sociale media de komende jaren nog belangrijker zien worden. “Vroeger waren ze de toegangsweg naar de website of e-shop van je bedrijf. In de toekomst worden ze zelfs de eindbestemming.”
Willow helpt kmo’s om online zichtbaar en vooral relevant te zijn, legt Dumont uit. “Kmo’s hebben de laatste jaren massaal geïnvesteerd in hun digitale transformatie. Ze hebben alles wat onder de motorkap zit geautomatiseerd: boekhouding, facturatie, stockbeheer,… Wij digitaliseren en automatiseren de etalage, het stuk dat de klanten zien.”
“We focussen ons vooral op wat we de ‘professionele dienstverleners’ noemen: advocatenkantoren, accountants, de hele HR-wereld,… We richten ons op sectoren waar thought leadership het verschil kan maken met de concurrentie. Sommige klanten zijn gewoon op zoek naar een accountant waar ze elk kwartaal hun btw-bonnetjes kunnen droppen. Maar er is ook een groep klanten die zoekt naar een accountant die bijvoorbeeld alles weet over auteursrechten. Sociale media zijn dan een uitstekend instrument om te tonen dat je dat domein door en door kent, dat je helemaal mee bent met de nieuwste trends en evoluties. Sociale media zijn de perfecte etalage om je expertise te tonen.”
Platform en recommendation engine
Voor elke kmo maakt Willow eerst een profiel op, dat de basis vormt voor het content plan. “We vertrekken van het objectief van de aanwezigheid op sociale media, zegt van Kerkhoven. Is dat merkbekendheid? Lead generation? Employer branding? Als we het zwaartepunt bepaald hebben, kunnen we een content mix samenstellen en gaan we op regelmatige basis relevante content voorstellen aan de klant. We kijken ook naar de kanalen die relevant zijn. Een advocatenkantoor moet vandaag niet op TikTok zitten. Kill your darlings: misschien volstaat LinkedIn wel voor sommige kmo’s? Beter één kanaal echt domineren dan slappe content te publiceren op zeven verschillende kanalen. Ik zie agencies die hun klanten aansporen om op zoveel mogelijk kanalen aanwezig te zijn, enkel en alleen om dan Instagram-posts van 500 euro het stuk te kunnen verkopen.”
Kmo’s laten vaak mooie strategieën en plannen opmaken, maar die blijven even vaak dode letter. Wij maken de plannen niet alleen op, we voeren ze ook mee uit
Het platform Willow Home fungeert als draaischijf voor alle sociale mediakanalen. Kmo’s kunnen content maken, plannen en publiceren op de centrale hub. Ook het verzamelen en analyseren van data gebeurt daar, zodat gebruikers hun content voortdurend kunnen optimaliseren. “We zijn hybride, Willow is eigenlijk zowel een agency als een product”, legt Dumont uit. “Daar was echt nood aan op de markt. Kmo’s laten vaak mooie strategieën en plannen opmaken, maar die blijven even vaak dode letter. Wij maken de plannen niet alleen op, we voeren ze ook mee uit. We zetten niet gewoon op papier op welke dag je op welk kanaal content moet posten, we publiceren die content ook automatisch. Compleet met captions en hashtags.”
“Voor veel kmo’s is inspiratie het grootste probleem. In Willow Home zit een content recommendation engine. Die beveelt content aan op maat van jouw bedrijf en wat vandaag leeft in je industrie. Voor HR-bedrijven zal onze technologie bijvoorbeeld voorstellen om tips te delen om vanop afstand te rekruteren.”
“Voor een advocatenkantoor kan het bijvoorbeeld gaan over de privacy issues rond de tracking apps voor Covid-19. Kmo’s hebben niet de tijd of de middelen om zelf voor watchdog te spelen.”
Jane Doe en John Doe
Willow is ontstaan in San Francisco en heeft er nog altijd een aanwezigheid. Dumont ziet vanuit de VS een paar trends overwaaien die ook bij ons sociale media zullen beïnvloeden. “Personal branding wordt steeds belangrijker voor bedrijfsleiders. Consumenten willen geen reclamecampagnes meer. Ze hechten meer belang aan een review van Jane Doe of John Doe. Ze geloven geen merken, ze geloven mensen van vlees en bloed. Als bedrijfsleider kan je daarop inspelen.”
Personal branding wordt steeds belangrijker voor bedrijfsleiders. Consumenten willen geen reclamecampagnes meer
“Het gaat dan niet over à la Steve Jobs op een podium kruipen om voor een volle arena een revolutionair product voor te stellen, maar over relevante content delen op je persoonlijke kanalen. Dan ga je bijna één op één aan social selling doen. Mensen als Peter Hinssen van nexxworks, econoom Peter De Keyzer van Growth Inc. of jurist David Dessers van Cresco doen dat heel goed. Hun persoon en hun bedrijf vallen samen, hun personal branding heeft een rechtstreekse impact op het succes van hun bedrijf. De early minority is al mee, en ik zie meer en meer bedrijfsleiders hun schroom overwinnen.”
“Niet alleen het gebruik van sociale media evolueert volop. Ook hun rol verandert. Jarenlang, sinds dag één eigenlijk, moesten sociale media bezoekers naar de website of de webshop van een bedrijf halen. Ze waren een opstapje. Dat is niet meer zo, websites worden steeds minder belangrijk. Nu kan je rechtstreeks op Instagram verkopen of kan je rechtstreeks op LinkedIn rekruteren. Sociale media zijn geen toegangsweg meer, ze zijn de eindbestemming geworden.”
In zee met Google
Eind vorig jaar investeerde technologiereus Google in Willow. “We maken de digitale marketingdiensten van Google vlotter toegankelijk voor de kmo-markt”, legt van Kerkhoven uit. “We zijn zelf een kmo. Het is de wereld die we het beste kennen. We begrijpen waar kmo’s tegenaan botsen, want we hebben dezelfde groeipijnen. We delen dezelfde mindset en vaak ook hetzelfde traject. Iedereen kent Google, maar voor een kmo is dat een anoniem en onbereikbare mastodont. Wij overbruggen die kloof.”
“Duurzaamheid is erg belangrijk voor Willow. Kmo’s willen in zee gaan met een gezond, duurzaam bedrijf waarvan ze zeker zijn dat het blijft bestaan. Dat betekent ook dat we kritisch zijn voor onszelf. We willen kmo’s helpen om online succesvol te zijn, dat is onze missie. Vandaag zijn sociale media onmisbaar om die doelstelling te realiseren. Als Google Ads bijdragen aan dat online succes, dan omarmen we die oplossing. Maar we zullen altijd persoonlijk advies en expertise combineren met technologie. Dat is waar kmo’s naar snakken.”
Ken jij de social media succesformule al? Willow bundelde 10.000 uren B2B social media advies in een 70 pagina’s tellende no-nonsense gids. Die kan je hier gratis downloaden.