Virginie Dardenne & Esther Van den Eynde
Je bedrijf, je activiteiten of jezelf promoten via social media is moeilijker dan je denkt. Waar blijf je de inspiratie halen om regelmatig te posten? En hoe maak je posts die scoren? Bij Willow vond je al een scheduling tool en coaching om daarbij te helpen. Sinds kort heeft het succesbedrijf daar ook een kennisluik aan toegevoegd: Willow Academy. Extra goed nieuws: alle Willow Academy blogs en e-books over social media zijn gratis online beschikbaar.
Willow ondersteunt ondernemers met een betaalbare dienstverlening voor social media. Naast de slimme social media tool en de coaching services, opent Willow Academy nu de deuren naar een schat aan informatie over social media. Alles is gebaseerd op de interne expertise die Willow doorheen de jaren heeft opgebouwd. De nieuwe informatiehub is toegankelijk voor iedereen.
Geen tijd voor social media
“Ondernemers hebben meestal zelf weinig tijd voor en kennis over social media”, verklaart Esther Van den Eynde, creative marketing specialist bij Willow. “Dat is zeker zo voor servicegerichte ondernemers zoals boekhouders, vastgoedmakelaars of juristen. We merken dat veel klanten worstelen met bepaalde aspecten van social media. Dat zorgt al voor drempelvrees om eraan te beginnen, maar ook wie de sprong wel waagt, merkt vaak dat het posten na verloop van tijd naar de achtergrond verschuift. Vandaar dus dat we de kennis van Willow nu online bundelen.”
Ondernemers hebben meestal zelf weinig tijd voor en kennis over social media
Praktijkkennis voor elk niveau
Zo vind je via Willow Academy een zeer praktisch gericht e-book over ‘Social Media Fundamentals’. In 10 hoofdstukken krijg je een stevige basiscursus over social media: hoe bepaal je je social media strategie, hoe doe je je publiek groeien, hoe ontwerp je templates voor beelden en video’s, hoe krijg je je medewerkers aan het delen, en wat moet je weten over Analytics, LinkedIn Ads, Google My Business en SEO? Kortom, verplichte kost voor iedereen die professioneel online actief is.
Virginie Dardenne, social media expert bij Willow: “Een ander e-book gaat over ‘6 Pillars to Social Media Success’. Goed voor 70 pagina’s met een zes-stappenplan om succesvol te zijn op social media: Consistency, Value, Content mix, Engage, Personality, en Organic versus Paid content.”
De e-books over social media fundamentals en social media succes had Willow eerder al samengesteld. Speciaal voor de lancering van Willow Academy werd daar nog een derde e-book aan toegevoegd: het Personal Branding Playbook. Ook dat geeft antwoord op heel wat prangende vragen. Waarom is Personal branding belangrijk? Waarom kan het echt een meerwaarde zijn voor je onderneming? Wat zijn goede voorbeelden van personal brands?
100 blogposts over social media
En er is meer, véél meer zelfs: ruim 100 blogposts over social media met specifieke info voor elke lezer – van kmo’s en ondernemers tot HR-professionals en consultants. “Het gaat in totaal over zo’n 12 uur leesvoer: 5 uur e-books en 7 uur blogs - and counting”, zegt Esther Van den Eynde. “Daarbij zit er voor elk wat wils, van beginner tot ervaren social media-gebruiker. Alles is door onszelf geschreven vanuit onze eigen expertise. Het project wordt volledig op afstand uitgebouwd en opgevolgd door het Willow Academy projecteam: Virginie, ikzelf en Bert Beauprez, onze Product Manager & Designer die werkt vanuit Noorwegen, waar hij woont. Bij Willow is flexibel en remote werken al van bij de start een bewuste strategie. Tegelijk is die flexibiliteit een van de sterktes van onze klantenservice.”
Social media posts plannen, posten en opvolgen
De klanten van Willow kunnen ervoor kiezen om alleen de tool te gebruiken. Daarmee kunnen ze hun posts plannen en krijgen ze inspiratie en kant-en-klare artikels om te delen op basis van hun interesses. Bovendien hebben ze heldere statistieken over het bereik van hun posts, zoals het aantal likes, comments en shares. De Willow tool evolueert nog voortdurend, onder meer op basis van de gebruikersfeedback.
Coaching door social media experts
“De coachingklanten nemen een extra service: ze krijgen elke maand een persoonlijke sessie met een van de Willow social media experts”, legt Virginie Dardenne uit. “Ook via e-mail of livechat kunnen ze altijd bij ons terecht met hun vragen. We houden altijd rekening met hetgeen ze in elke fase nodig hebben.”
Bij het schrijven van de teksten voor Willow Academy komt de praktijkervaring van de coachingsessies zeker van pas. Virginie Dardenne: “Mijn collega’s Mirelle, Jessica, Laura en ikzelf staan elke maand in contact met verschillende Willow-klanten. Samen bekijken we hoe ze het maximale uit social media kunnen halen. De vragen en onze adviezen die daarbij aan bod komen, hebben we verwerkt in Willow Academy. Zo gaan we dieper in op de hindernissen die onze klanten ervaren en ook voor veel anderen herkenbaar zijn.”
Employer branding
Volgens de experts van Willow valt er nog veel te leren. “Het grootste probleem is dat ondernemers niet weten wat ze kunnen posten”, zegt Esther Van den Eynde. “Veel klanten willen bijvoorbeeld geen persoonlijke dingen op LinkedIn zetten. Nochtans is een persoonlijke toets – ook op LinkedIn – toch belangrijk, onder meer om nieuwe medewerkers aan te trekken.”
Veel klanten willen geen persoonlijke dingen op LinkedIn zetten. Nochtans is een persoonlijke toets – ook op LinkedIn – belangrijk, onder meer om nieuwe medewerkers aan te trekken
“Als je een vacature hebt, moet je kandidaten het gevoel geven dat ze je bedrijf online al wat leren kennen en op basis daarvan graag bij je team willen komen. Social media is dan ook cruciaal voor employer branding. Dat is een van de mogelijke doelstellingen van een social media-strategie. Leads genereren of meer brand awareness creëren zijn ook mogelijke doelen. De eerste stap in een social media-strategie is dan ook om te bepalen wat je wil bereiken.”
Buzz en zichtbaarheid
Al zijn niet alle doelen haalbaar, en daar is Willow ook duidelijk in. “Het gaat bij ons niet over betalende campagnes maar om het organische bereik van social media. Daaruit haal je niet rechtstreeks een berg nieuwe leads”, legt Virginie Dardenne uit. “Je moet het sowieso altijd op langere termijn bekijken en eventueel de twee combineren. Via organische social media kan je in ieder geval extra ‘buzz’ en zichtbaarheid creëren, ook al is dat niet meteen meetbaar. Een goede raad: staar je niet blind op de likes!”
Een goede raad: staar je niet blind op de likes
Geduld is een schone deugd, ook bij snelle social media. Het duurt makkelijk een half jaar voor je een behoorlijk aantal volgers hebt. Gelukkig hoeft het niet allemaal tegelijk te gebeuren. “Het ideale scenario is meerdere posts per week maar als dat startende klanten afschrikt, adviseren we om rustig te beginnen: dat is altijd beter dan niets. Want als je helemaal niet aanwezig bent op social media, is dat zeker een zwakke plek. Potentiële werknemers of klanten zullen je altijd online gaan opzoeken en als ze niets vinden, geeft dat een slechte indruk.”
Kwaliteit boven kwantiteit
Zomaar ‘posten om te posten’ kan je ook beter vermijden. “Het is beter om drie keer per maand goede content online te zetten dan helemaal niets te posten of heel vaak berichten zonder inhoud te maken”, luidt de tip van Esther Van den Eynde. “Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Begin er dus gewoon mee zodat je gaandeweg bijleert. Als je het goed aanpakt, kom je veel te weten over je klanten. Probeer daarom zo vaak mogelijk in interactie te gaan: social media is tweerichtingsverkeer.”
Thumb-stopping content
Hoe doe je dat dan, en hoe maak je een bericht dat aanslaat? Virginie Dardenne :“Veel ondernemers hebben de neiging om te ‘posten voor zichzelf’ zonder na te denken over hun doelpubliek. Bij onze coachingsessies bekijken we bij elke klant ook wie dat doelpubliek is. Daar moet je altijd rekening mee houden – zelfs bij personal branding post je niet alleen wat je zélf leuk vindt.”
“De uitdaging is om de ‘sweet spot’ te vinden waar je eigen passies samenvallen met de dingen die je doelpubliek belangrijk vindt. Dat is de basis voor succes op social media, samen met voldoende interactie, het uitdragen van je expertise en het posten van gevarieerde en originele, ‘thumb-stopping’ content.”