Net als vele andere bedrijven ondervindt ook 9altitudes, expert in digitale bedrijfstransformatie, uitdagingen om goede mix te vinden tussen junior, medior en senior IT-consultants. Daarom leiden ze hen zelf op. “Na onze intensieve opleiding kunnen ze fulltime en op eigen benen de klant helpen”, vertellen Véronique Decoster en Esra Vermeersch.
Het Belgische Ad Ultima stond 20 jaar lang bekend als expert in de implementatie van ERP-oplossingen en beleeft de voorbije jaren een aanzienlijke groeispurt. In 2019 sloot het Nederlandse IT consultancybedrijf Pylades zich al aan bij de Ad Ultima Group.
In 2020 volgde het Nederlandse Cayentis en in 2021 het Deense Optimate, een specialist in de Microsoft Dynamics 365 markt in Denemarken, en vervolgens nog eens 5 extra overnames verspreid over België, Nederland en Denemarken. Om de samenwerking tussen al die verschillende bedrijven te consolideren en in heel Europa naar buiten te treden als de eengemaakte expert in Digital Business Transformation, koos de groep begin dit jaar voor een volledige rebranding onder een nieuwe vlag: 9altitudes.
We nemen bedrijven over om onze positie te versterken binnen Europa
“Samen met onze investeerder Waterland zitten we de voorbije tweeënhalf jaar inderdaad op een groeipad”, bevestigt HR Director Véronique Decoster. “We nemen bedrijven over om onze positie te versterken binnen Europa. Daardoor zijn we nu aan het evolueren van een kmo naar een grote onderneming. Intussen zijn we al met meer dan 500 medewerkers, maar onze groeiambitie ligt minstens dubbel zo hoog.”
Young Potential Academy
Om voldoende kwalitatieve kandidaten te vinden om die groei te ondersteunen, riep 9altitudes enkele jaren geleden de Young Potential Academy in het leven, een intensief opleidingstraject van drie maanden voor startende jonge werknemers. “De eerste drie edities heten nog Kickstart Academy, maar sinds de vierde editie in september zijn we overgestapt op de nieuwe naam”, licht Esra Vermeersch toe, employer branding & digital recruitment manager bij 9altitudes. “Zo willen we benadrukken dat niet alleen jong afgestudeerden in aanmerking komen voor de Young Potentials Academy, maar ook mensen die al tot twee jaar aan de slag zijn.”
Theorie en praktijk
De Young Potential Academy veranderde echter niet alleen van naam, maar ook inhoudelijk, benadrukt Véronique Decoster. “Tijdens de eerste drie edities waren onze kandidaten nog maar net afgestudeerd en staken we hen eigenlijk opnieuw in de schoolbanken door hen vooral veel theorie aan te bieden. Dat hebben we in de laatste editie helemaal veranderd. In de nieuwe formule is er nog altijd theorie, maar daarnaast ook veel praktijk.”
“Het is immers niet voldoende om over veel kennis te beschikken, je moet ook weten hoe je die kennis moet toepassen bij de klant”, voegt Esra Vermeersch toe. “Een goede consultant zijn, leer je immers niet aan de hogeschool of universiteit. Dat leer je op het terrein. Je mag ook niet vergeten dat we het hier voornamelijk over meer functionele profielen zoals IT’ers hebben. Die hebben veel kennis, maar weten bijvoorbeeld nog niet hoe ze dat naar klanten kunnen overbrengen in een presentatie.”
Ieder een buddy
Concreet bestaat de Young Potentials Academy in zijn nieuwste vorm uit verschillende elementen, vertelt Véronique Decoster. “Eerst en vooral wijzen we elke young potential een buddy toe, een soort mentor. Die zal hen begeleiden en met hen samenwerken op projecten. Daarnaast zal de buddy aftasten waar hun interessegebieden en potentieel liggen.”
Veel van hen hebben nog geen of weinig werkervaring en moeten dus nog veel ontdekken
“Sommigen pakken vooral een financiële rol op als consultant, terwijl anderen zich meer richten op bijvoorbeeld de supply chain of IoT. Op basis daarvan zullen we een specifiek programma voor hen samenstellen. Daarnaast organiseren we ook klantenbezoeken. Zo kunnen ze ontdekken hoe de day to day op de werkvloer verloopt. Veel van hen hebben immers nog geen of weinig werkervaring en moeten dus nog veel ontdekken.”
Klaar in drie maanden
Ten slotte voorzien we ook meer theoretische sessies, zoals een leertraject gericht op consulting skills. Dat traject bestaat uit acht modules die gelijk zijn voor iedereen, legt Véronique Decoster uit. “De eerste module is bijvoorbeeld ‘Ken jezelf’, omdat je inzicht in jezelf moet hebben om goed te kunnen communiceren. De tweede module bouwt daarop voort: hoe reageer ik op andere medewerkers of klanten?”
"”Daarnaast leren we hen ook timemanagement aan, of hoe ze boeiende presentaties kunnen geven. Die module organiseren we in samenwerking met Lisbeth Imbo die we onder andere kennen van de VRT. Tot slot voorzien we binnen het leertraject over de consulting skills ook een individueel coachingmoment, om in te gaan op persoonlijke vragen en werkpunten.”
“De opleiding is kortom heel breed”, vat Esra Vermeersch samen. “We bieden hen workshops over Linkedin en timemanagement, on the job trainingen, individuele coachings, klantenbezoeken …Na die drie maanden intensieve opleiding zijn ze klaar om fulltime en op eigen benen de klant te helpen.”
Een onmiskenbare ROI
De opleiding is een behoorlijke investering, geeft Véronique Decoster toe, maar wel een die zichzelf terugbetaalt. “Op korte termijn zijn die mensen natuurlijk niet billable, maar dat hebben we meegenomen in de berekening. En als je seniors moet aanwerven, zit je ook met recruitment fees en dergelijke meer. We zitten met een krapte op de arbeidsmarkt, dat weten we allemaal. Dus voor ons is het belangrijk om op verschillende vlakken te gaan sourcen. Maar ook om op de langere termijn te kijken. Wij willen inzetten op jonge mensen, omdat we ervan overtuigd zijn dat zij bij ons op middellange termijn kunnen uitgroeien tot seniors.”
De Young Potentials Academy biedt ons volop opportuniteiten om met ons verhaal naar buiten te treden op de arbeidsmarkt
Daarnaast leent de Young Potentials Academy zich volgens Esra Vermeersch zich ook perfect tot Employer Branding. “In België zijn we toch nog altijd gekend als de Ad Ultima Group en als expert in ERP. Terwijl we tegenwoordig zoveel meer zijn en we van naam veranderd zijn. De Young Potentials Academy biedt ons volop opportuniteiten om met dat verhaal naar buiten te treden op de arbeidsmarkt.”
Geen afvalrace
“Ik wil er nog even op wijzen dat onze Young Potentials Academy geen afvalrace is zoals bij sommige van onze concullega’s”, besluit Esra Vermeersch met een knipoog. “Wij laten geen honderd kandidaten starten om er dan uiteindelijk tien aan te werven. Neen, wij werken bewust met een kleine pool van tien à vijftien mensen. Die worden vanaf dag één aangeworven als volwaardige helden van 9altitudes. In die mensen gaan wij vervolgens echt investeren om op lange termijn met hen samen te werken.”
“Veel van onze buddy’s zijn trouwens voormalige alumni van het opleidingstraject die nu zijn doorgegroeid naar een functie waar we echt fier op kunnen zijn. Die hebben dat parcours zelf meegemaakt en willen die kansen nu aan anderen doorgeven.”