Tot voor kort ging meer dan 16 % van de totale West-Vlaamse export naar het Verenigd Koninkrijk. Het Vlaamse aandeel export naar het Verenigd Koninkrijk ligt met 6,2% een stuk lager. Voor West-Vlaamse bedrijven is het dan ook cruciaal om de Brexit op de juiste manier aan te pakken. Brouwerij De Brabandere uit Bavikhove, intussen geleid door de vijfde generatie, toont de weg.
Brouwerij De Brabandere uit Bavikhove, bekend van merken als Bavik Super Pils, Kwaremont en Petrus, bestaat al sinds 1894. Het bedrijf brouwt jaarlijks 180.000 liter bier en is daarmee een van de grootste familiebrouwerijen van het land. Een groot deel van die productie gaat naar het buitenland, vertelt CEO en brouwer van de vijfde generatie, Albert De Brabandere: “Momenteel zitten we aan 65 % export. Het Verenigd Koninkrijk neemt daarvan een groot deel voor zijn rekening. Maar ook Frankrijk, Nederland, Rusland en de VS zijn belangrijke exportlanden voor ons bedrijf.”
37 noodplannen
Met het Verenigd Koninkrijk als belangrijk exportland werd het aanslepende gebakkelei rond de Brexit met argusogen gevolgd in Bavikhove. “Toch hebben we de kat wat uit de boom gekeken”, geeft Albert De Brabandere toe. “Je kan 37 noodplannen opmaken, om dan te merken dat je ze toch niet nodig hebt. Wij zijn een heel flexibel bedrijf. Wanneer nodig vormen we ons in een week tijd helemaal om, maar we moeten natuurlijk eerst zekerheid hebben. En dat was net het grote probleem van deze Brexit. Het duurde tergend lang eer we zekerheid hadden, waardoor we pas laat in gang zijn kunnen schieten.”
Van de ene crisis in de andere
“Het eerste wat we gedaan hebben, is ons magazijn afstemmen op het VK, zodat we als een trusted depot worden beschouwd en zelf kunnen uitvoeren”, blikt Albert De Brabandere terug. “Daarnaast hebben we ook een nieuwe partner moeten zoeken voor onze inklaringen, want onze vorige partner had zelf te veel werk aan de extra administratie van zijn eigen transporten. Daarna kwamen we in een vreemde situatie terecht, waarbij de ene crisis de andere heeft overvleugeld.”
“Door de coronacrisis viel het risico van de Brexit ineens volledig weg. Er was plots helemaal geen business meer met het VK. We hebben dit jaar nog geen enkele verscheping gedaan naar de UK, want er is eenvoudigweg geen afname. Dat zal pas terug aanzwengelen eens de horeca opengaat. Momenteel staat dat ingepland op 14 april. In afwachting hebben we stelselmatig nieuwe pistes kunnen onderzoeken.”
Gateway to Europe
Om die nieuwe pistes te onderzoeken, ging Albert De Brabandere te rade bij POM West-Vlaanderen, het provinciaal agentschap voor ondernemers. Samen met Flanders Investment & Trade, VLAIO, Voka West-Vlaanderen, UNIZO West-Vlaanderen en TUA West, heeft POM West-Vlaanderen het online platform www.gatewaytoeurope.be opgericht. Gateway To Europe verzamelt alle informatie, partners, webinars en events die ondernemers nodig hebben om zich een weg te loodsen door de Brexit.
Er valt zoveel papierwerk in te vullen, dat je je eenvoudigweg geen fouten kan veroorloven. Opleidingen zijn dus echt cruciaal
“Onze logistieke medewerkers hebben alle mogelijke opleidingen gevolgd en zich goed geïnformeerd bij de POM, bij VOKA en andere instanties. Want er zijn toch altijd details waar je geen rekening mee houdt. Zeker in de Brexit. Er valt zoveel papierwerk in te vullen, dat je je eenvoudigweg geen fouten kan veroorloven. Opleidingen zijn dus echt cruciaal.”
Tienduizenden euro’s puur verlies
Albert de Brabandere illustreert het belang van opleidingen met een voorbeeld: “In de brouwerijwereld werken we met accijnzen, maar als we naar het buitenland trekken, gebeurt dat accijnsvrij. Op voorwaarde dat het juiste kentekennummer op de papieren ingevuld staat.”
“Het is ons al overkomen dat we het kentekennummer van de tractor hadden ingevuld, in plaats van dat van de aanhangwagen. En als de Franse douane lastig doet, dan blijft je aanhangwagen daar twee weken staan in de hitte, en is je volledige lading waardeloos. Dat zijn tienduizenden euro’s puur verlies.”
The devil is in the details
Naast veelvuldige opleidingen hamert Albert De Brabandere sindsdien op testbestellingen. “Brazilië is het moeilijkste land ter wereld om producten binnen te krijgen. Als je dat kan, dan is de Brexit heel gemakkelijk. Maar the devil is in the details. Het papierwerk is telkens anders. Elk land heeft zijn eigen monkey rules, zoals wij dat noemen. Als je naar India trekt, zijn de regels helemaal anders dan in de Filippijnen.”
Elk land heeft zijn eigen monkey rules. Het papierwerk is telkens anders
“Dan moet je bereid zijn om met je neus tegen de deur te lopen en eens goed te vloeken. Maar dan leer je vooral bij, en zet je wat je geleerd hebt meteen op papier zodat het nooit meer voorvalt. Daarom sturen wij nooit meer volle containers van de eerste keer op. We beginnen met twee palletjes. Komen die er niet vlot door, dan doen we opnieuw een testbestelling. Pas als alles vlot verloopt, gaan we opschalen.”
Het nieuwe China
“Om die reden zijn we nu al begonnen met de eerste verschepingen naar de UK”, legt Albert De Brabandere uit. “Om testen uit te voeren, de logistieke flow te controleren en zekerheid te hebben. Ik heb liever dat er nu één vrachtwagen stilstaat aan de grensovergang, dan straks vijftien. Tot nu toe hebben we niets onoverkomelijks gevonden, net omdat we al zoveel ervaring hebben met het verschepen naar landen buiten de EU. Want eigenlijk is de UK gewoon veranderd van een EU-land naar een niet EU-land.”
“Ik kan me voorstellen dat deze verandering voor veel bedrijven die altijd binnen de Europese grenzen hebben verscheept, een grote schok is. Voor ons is de UK gewoon een nieuw China geworden, of India of Brazilië. We weten dat er meer papierwerk gaat zijn, dus rekenen we onze partners een beperkte administratieve fee aan.”
“De grote vraag is nu vooral of ze die extra administratie in de UK aan gaan kunnen. Als de economie terug aantrekt, dan staan er wekelijks tien van onze vrachtwagens aan de grens, en hopelijk bij onze collega’s ook. Dan hou ik toch wat mijn hart vast of de UK die instroom gaat aankunnen.”
Een positieve verschuiving
Ziet Albert De Brabandere ook opportuniteiten in de Brexit, willen we tot slot weten. “Onze insteek is: het is wat het is en we maken er het beste van. Als er importtaksen komen of de pond-eurowaardering gaat helemaal de foute richting uit, dan zitten we natuurlijk in grote problemen. Maar als de UK en bijgevolg de pond het goed doet, dan wordt ons product veel interessanter voor importeurs.”
Onze insteek is: het is wat het is en we maken er het beste van
“Daarnaast is er een positieve verschuiving gaande. Vroeger gingen onze producten naar onze partners in de UK en werden ze van daaruit verdeeld over heel Europa. Nu is dat door de Brexit niet meer het geval, integendeel. Onze partners uit de UK vragen nu om onze én hun producten van bij ons te verdelen naar hun klanten op het Europese vasteland. Dankzij de Brexit zijn we dus een belangrijke hub aan het worden.”
Heeft jouw bedrijf in West-Vlaanderen vragen over internationale stappen of ben je op zoek naar nieuwe partners en opportuniteiten? Kijk op www.gatewaytoeurope.be voor boeiende webinars, informatie en evenementen rond internationalisering!