Wat hebben gerenommeerde succesvolle ondernemers gemeen? Een steeds groeiend eigen vermogen. Verder hebben ze allen van nul een imperium uitgebouwd. Maar vooral: enkele zeer specifieke eigenschappen, volgens high-performance coach Ilse Jaques. “Wat opvalt bij succesvolle mensen is dat ze gedragseigenschappen hebben die maken dat ze het zo ver schoppen. Wil je ook je bedrijf exponentieel laten groeien en de resultaten behalen van die top 1%, dan moet je je dus het gedrag van die 1% aanmeten”, klinkt het.
Ilse Jaques noemt meteen een eerste eigenschap die succesvolle ondernemers onderscheidt van anderen. “Ze ervaren en creëren allemaal urgentie”, zegt ze. “Ze beginnen veelal op jonge leeftijd te ondernemen omdat ze een opportuniteit zien en ze écht niet meer willen wachten. Ik had onlangs nog een gesprek met een MBA-student van de VUB die al twee bedrijven heeft opgestart en verkocht”, vertelt de high-performance coach. “Hij wil zijn MBA behalen, maar heeft net te horen gekregen dat zijn thesis pas volgend jaar kan ingediend worden, terwijl het anders gepland stond, en er eerder gecommuniceerd werd dat hij dit jaar zou afstuderen. Hij zei me dat hij daar niet meer kon op wachten, het zou hem dus nog een jaar kosten. Een jaar dat hij niet wil verliezen. Hij is van plan om die thesis zo te laten en een versnelde, gecomprimeerde online opleiding van Harvard te volgen in de plaats.”
Die daadkrachtige koe-bij-de-horens-vatten-mentaliteit is typisch voor succesvolle ondernemers. Ilse Jaques haalt er een quote bij van wijlen Steve Jobs: “Die zei ooit ‘If you’re not embarrassed by the first version of your product, you’ve shipped too late’. Met andere woorden: de zaken analyseren, afwachten en over alles lang nadenken, dat is niet aan die top 1% besteed. Ook al is hun dienst of product nog niet wat het moet zijn.” Dat brengt Ilse Jaques meteen tot de tweede karakteristiek die ze vaak ziet terugkeren bij topondernemers. “Ze zijn bereid om te falen. Ze hebben geen schrik om gezichtsverlies te lijden. Vallen en meteen weer opstaan, die drive hebben ze allemaal.”
Topondernemers zijn bereid om te falen. Vallen en meteen weer opstaan, die drive hebben ze allemaal
Succesvolle ondernemers zijn niet bang om hard te werken, want ze beseffen heel goed dat het niet vanzelf komt. “Als je iets wil creëren dat de moeite waard is, heb je discipline nodig. Succesvolle ondernemers bepalen hun targets en houden zich eraan”, zegt Ilse Jaques. “Wat ze doen, is dit: ze weten wat hun punt B is en rekenen dan terug tot punt A. Ze bekijken welke acties ze op korte, middellange en lange termijn moeten nemen om hun doel te bereiken. Ze lassen tijdig introspectiemomenten in: even vertragen en bekijken of ze nog on track zitten, met de bedoeling om net sneller te kunnen gaan. Mensen die hun plannen niet op die manier aanpakken, blijven al te vaak en te lang in de middelmaat hangen.”
Gevaarlijke blind spots
Voor alle duidelijkheid: die middelmaat is voor heel wat ondernemers prima. “Oh, natuurlijk. Er is niets mis met de middelmaat hé. Als je daar als ondernemer tevreden mee bent, why not? Maar er zijn veel ondernemers die in dat schuitje zitten en daar niet tevreden mee zijn. Zij willen meer, maar geraken er nog niet of niet snel genoeg omdat ze bepaalde blinde vlekken hebben die hen belemmeren.”
Iedereen heeft blind spots, benadrukt Ilse Jaques. Dingen die we niet zien van onszelf of onze omgeving. “Ja, natuurlijk, ook die super succesvolle mensen. Hoe groter het spel, hoe meer risico op het creëren van blind spots”, zegt ze. “Kijk, er zijn drie werelden van kennis: een wereld waarvan je weet dat je het weet, een wereld waarvan je weet dat je het niet weet, en een wereld waarvan je niet weet dat je het niet weet.”
Veel ondernemers willen meer, maar geraken er nog niet omdat ze bepaalde blinde vlekken hebben die hen belemmeren
“Die eerste twee zijn geen probleem. Als je beseft dat je iets wel of niet weet, dan kan je daar goed op inspelen. Simpel voorbeeld: spreek je geen Chinees maar moet je zakendoen in China, dan neem je een vertaler-tolk aan. Je weet dat je iets niet kan, dus los je het op.” Het is pas gevaarlijk wanneer mensen niet beseffen dat ze iets niet weten, meent Ilse Jaques. “Dat kan zich op verschillende vlakken manifesteren. Sommige ondernemers willen door iedereen aardig gevonden worden of voor alles goedkeuring krijgen, en passen onbewust hun communicatiestijl of strategie daarop aan. Ze duwen die verandering of die investering niet door omdat ze schrik hebben van de reacties. En ze beseffen niet dat ze het doen; het zijn patronen die zich onbewust vormen.”
Practice what you preach
Brutaal eerlijk zijn met jezelf om je blind spots aan te pakken, is cruciaal, maar niet makkelijk of vaak zelfs onmogelijk in je eentje. “De meest succesvolle mensen hebben coaches om hun groeipad mee te begeleiden. Om tot die top te behoren, is het dus slim om je ook te laten coachen”, klinkt het. De high-performance coach beseft dat ze misschien wat bevooroordeeld is — “Het zou raar zijn mocht ik zeggen dat mijn rol als coach niet belangrijk is, hé”, lacht ze — maar Ilse Jaques spreekt vooral uit ervaring. “Ik laat mij ook coachen door de besten ter wereld. Als ik dat niet zou doen, zou ik nog niet op dit level bezig zijn, noch zou ik zelf als ondernemer en investeerder met evenveel gemak doen wat ik nu doe.”
Ilse Jaques heeft net als haar eigen cliënten duidelijke redenen om zich door een topcoach te laten begeleiden. “Ik ben zelf ook ondernemer en investeerder. Mijn coachingbedrijf groeit excessief, we gaan verder internationaliseren en uitbreiden met een SaaS-bedrijf. Om te blijven groeien en dat ook snel te doen, is het goed om die sparringpartner te hebben die me helpt mijn competenties en gedrag te verbeteren. Natuurlijk wil ik ook vermijden dat ik zélf blind spots ontwikkel of patronen begin te draaien. Want als ik ze niet meer zie bij mezelf, kan ik het ook niet meer zien bij mijn cliënten.”
Practice what you preach dus? “Hell yes!”, zegt Ilse Jaques. “Ik doe voor mezelf wat ik van mijn eigen cliënten ook vraag. Op die manier ben ik er zeker van dat ik kwaliteit blijf bieden.” En die kwaliteit levert heel wat op, want in de twaalf jaar dat ze bezig is, heeft Ilse Jaques al honderden ondernemers naar hun hogere doelen begeleid. “Als ze er geraken, dan spring ik een gat in de lucht”, glimlacht ze. “Ik voel mij zo verbonden met die mensen en hun onderneming dat het aanvoelt alsof ik één van hen ben. Het geeft mij ontzettend veel voldoening om mensen hun doelen te zien bereiken. Het is telkens opnieuw een bevestiging: als je los kan komen van de toxische verslaving aan bijvoorbeeld goedkeuring, én je denken en je doen aanpast waar nodig, dan kan je ver geraken.”
Wil je sneller schakelen met jouw onderneming en je bedrijf exponentieel laten groeien? Contacteer het team van Ilse Jaques voor een gesprek met de high-performance coach.
Copyright foto’s: Annelore Desmet
---------------------------------------------------------------------
Wil je excelleren als ondernemer?
Schrijf je in voor de gratis online sessies die Bloovi organiseert en laat je inspireren door onze professionele ondernemerscoaches.
---------------------------------------------------------------------