Katrien Vermeire, zaakvoerster van John & Jane
Voor Katrien Vermeire, zaakvoerster van het evenementenbedrijf John & Jane, waren 2020 en 2021 uitdagende jaren. Tijdens de pandemie lag haar bedrijf 2 jaar lang zo goed als stil. Nu alles weer op volle toeren draait, klopt de economische crisis aan de deur, waardoor mensen weer op de rem staan. Sporten helpt haar om mentaal en fysiek sterk te staan en om vooruit te blijven denken, ook als het moeilijker gaat. “Ik ben blij dat ik, in het midden van de coronacrisis, de keuze heb gemaakt om mij fysiek te laten begeleiden. Ik merk dat het mij een pak sterker maakt als ondernemer. En dat geldt ook voor mijn medewerkers.”
John & Jane is een audiovisueel bedrijf gespecialiseerd in high-quality installaties en technische producties op vlak van klank, licht, video en decor. De focus ligt op corporate events, high-end privéfeesten, festivals & beurzen, van ontwerp tot afwerking. Als partner voor eventbureaus, beurzen, festivalorganisaties, cateringbedrijven en particulieren gaat John & Jane met een team van hoog opgeleide technici voor de ultieme klantbeleving.
Verliefd op licht, geluid... en Katrien
Als kind had Nico Lameire (47) een grote passie voor lampen, boxen en video. Hij was er continu mee bezig op zijn kamer, vastberaden om er ooit zijn beroep van te maken. Aangezien zijn ouders niet stonden te springen voor al dat licht en lawaai in huis, week Nico uit naar de garage en zag Deltarent het levenslicht. Al snel huurde hij een magazijn waar hij ongestoord zijn ding kon doen, gevolgd door een verhuis naar een groter magazijn. Gaandeweg kwamen er (even gepassioneerde) medewerkers bij, wat in 2016 leidde tot de oprichting van John & Jane.
“Nico Lameire begon een bedrijf vanuit zijn grote passie. Maar met passie alleen geraak je er niet…Hij leerde mij kennen en werd even verliefd op mij als op dat licht en geluid waar hij zo van hield”, lacht Katrien Vermeire (39). Samen met haar echtgenoot en met hun business partner Lieven Tacq groeide John & Jane op 25 jaar tijd uit tot een solide audiovisueel productiebedrijf met 30 enthousiaste ‘John & Jane believers’, want zo worden de medewerkers genoemd.
Één grote familie
“Ik zeg altijd: ik ben maar een eenvoudig meisje van de zee, afkomstig van Oostende”, zo stelt Vermeire zichzelf voor. “Ik ben maatschappelijk assistent van opleiding. Ik heb dit maar 6 maanden gedaan, het was niets voor mij. Daarna gaf ik meer dan 5 jaar les aan het VTI in Oostende. Dat deed ik ontzettend graag. Ik had een leuke band met mijn leerlingen, stuk voor stuk getalenteerde jongeren.”
"Omdat ik voelde dat het onderwijs mij beperkte in mijn ambities, ging ik fiscaliteit en boekhouding studeren. Het doel was om het boekhoudkantoor van mijn ouders verder te zetten. Maar dan leerde ik Nico Lameire kennen, en hij vroeg mij om mee in zijn bedrijf te stappen. Ik twijfelde geen seconde”, vertelt Vermeire, die een complementair duo vormt met haar partner in crime. “We vullen elkaars passies aan. Ik doe: algemene leiding, strategie, organisatie, planning en financieel. Terwijl Nico zich focust op zijn specialiteit: audiovisueel materiaal, en zijn kennis, samen met Lieven doorgeven aan onze medewerkers.”
De naam ‘John & Jane’ is afkomstig van John Doe en Jane Doe, de benamingen die gebruikt worden voor mensen die geen identiteit hebben. “Onze mensen zijn voor, tijdens en na een event altijd zeer druk bezig. Ze zijn meestal herkenbaar omdat ze kledij dragen met onze naam en logo op. Toch worden ze vaak niet gezien door de aanwezigen. Daar verwijst onze naam naar. Door hen een plaats te geven in de naam van het bedrijf, tonen we meteen dat zij ons grootste kapitaal zijn. Zonder hen zijn we niets”, legt Vermeire uit, die duidelijk bijzonder fier is op haar hechte en getalenteerde team.
“We zijn zoals een grote familie. We gaan voor elkaar door het vuur. Daarom proberen we zoveel mogelijk kleine momenten samen te delen, zoals samen te lunchen. Dat is zo belangrijk. Onze believers krijgen ook de kans om opleidingen te volgen, zodat ze zich zichzelf blijven ontplooien. Als bedrijf kunnen we daardoor ook de lat hoger leggen en samen toewerken naar de ultieme klantbeleving.”
Net als de volledige audiovisuele sector werd de John & Jane familie hard getroffen door de coronacrisis. “Je kan je niet voorstellen wat zoiets met je doet tot je er zelf in zit. Het kwam totaal onverwacht en we gingen heel snel in survival modus. We hebben er meteen voor gekozen om te blijven communiceren en gingen op zoek naar mogelijkheden om de crisis te overbruggen”, vertelt Vermeire over deze moeilijke periode, waarin haar bedrijf veel medewerkers en dus ook een pak waardevolle knowhow verloor.
Geschikte medewerkers vinden is een uitdaging; ze moeten niet enkel de juiste technische maar ook goeie soft skills hebben
Intussen draait de sector weer op volle toeren maar het blijft moeilijk om alle vacatures ingevuld te krijgen. “Geschikte medewerkers vinden is een uitdaging; ze moeten niet enkel de juiste technische maar ook goeie soft skills hebben. Bovendien zijn velen tijdens corona noodgedwongen in een andere sector gaan werken met regelmatigere uren, geen avond- en weekendwerk. Veel van die mensen zien we niet meer terug in de eventsector, hoe jammer dat ook is.”
Breek de stilte
Toch vindt Katrien de coronaperiode een bijzonder leerrijke periode. “Het klinkt vreemd, maar ik wens elk bedrijf zo’n crisis toe. Het liet ons toe om vooruit te denken. Als je continu bezig bent en alles goed draait, sta je niet stil bij: ‘wat nu?’ Corona liet ons toe om te werken aan onze visie, USP’s en doelen. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt als toen, zowel voor John & Jane als voor de sector met Sound of Silence.” Die campagne zette Katrien samen met 7 andere eventbedrijven op en kreeg heel wat media-aandacht.”
Corona liet ons toe om te werken aan onze visie, USP’s en doelen. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt als toen
“We wilden onze sector verenigen en een stem geven, de stilte doorbreken”, vertelt Vermeire. “Onze vraag was dubbel: gehoord worden en perspectief krijgen. België behoort tot de absolute wereldtop in het organiseren van evenementen. Onze sector blééf maar in lockdown zitten, terwijl andere zaken zoals een vol vliegtuig nemen wél konden. Dat frustreerde ons mateloos, vandaar onze oproep op sociale media om een oranje kruis over je profielfoto te plaatsen met daarop de tekst ‘sound of silence’, niet toevallig ook de noodkreet ‘SOS’. Ik vond het een hele eer om het woord te mogen voeren voor dit initiatief. Ik ben ervan overtuigd dat we onze sector meer op de kaart hebben gezet, al is er nog werk aan de winkel.”
België behoort tot de absolute wereldtop in het organiseren van evenementen
Corona liet littekens na, dat kan haast niet anders. “Ik leerde toen enorm veel bij, maar die periode deed ook pijn en het zal nog wel even duren voordat die helemaal genezen is”, zegt Vermeire. “Onlangs vroeg iemand me wat ze mij mochten toewensen als ondernemer. Ik antwoordde: veel werk, natuurlijk. Toen besefte is dat ik liever eens enkele jaren zonder crisis wil.”
“Onze sector is sinds maart 2022 weer open, maar veel bedrijven staan op de rem door de economische crisis die nu aan de gang is. Ze besparen op marketing en dat voelen we in de eventsector. Het blijft dus uitdagend, maar voor mij is het glas altijd halfvol. Ik geloof 100 procent in belevingsmarketing en daar drukken wij met John & Jane onze stempel: unieke belevingen creëren voor en met mensen.”
Geen excuus
Vanaf de begindagen van corona laat Katrien zich begeleiden. “Mentaal weegt zo’n crisis en ik vond begeleiding belangrijk. Ik ben er zeer open over, want ik vind dat zoiets ook voor bedrijfsleiders bespreekbaar moet zijn.” Vermeire besloot ook om zich fysiek te laten begeleiden. “Tijdens een debat op de Arteveldehogeschool, waar ik spreker was, kwam ik iemand tegen van PEAK Coaching. Ik schonk op dat moment nog niet veel aandacht aan beweging.”
“Kort daarna ontmoette ik Seppe, de eigenaar van PEAK Coaching en ik voelde meteen een klik”, herinnert Vermeire zich, die begon te sporten met PEAK in maart 2021. “Het was midden in corona en ik twijfelde of ik daar echt geld aan zou uitgeven. Maar ik dacht: komaan, ik doé het gewoon. Ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb. Het geeft mij een goed gevoel om bezig te zijn met mijn lichaam.”
Wat Vermeire zo waardevol vindt aan PEAK Coaching, willen we graag weten. “Ongetwijfeld het feit dat de trainers, stuk voor stuk mensen met veel kennis en ervaring, aan huis komen. Ze staan letterlijk voor de deur, dus ik kan geen excuus meer verzinnen om niet te sporten”, lacht ze. “Ik train 3 keer per week met PEAK om half 7 ’s morgens. Voor mij is dat het ideale tijdstip, voor mijn man en kinderen wakker zijn. Ik heb geen 9-to-5 job, dus ’s avonds is er vaak geen tijd om nog te sporten en in het weekend wil ik er zijn voor mijn gezin.”
Op haar veertigste verjaardag in december 2023 – “ik kijk daar enorm naar uit!” - wil Vermeire graag 40 kilometer lopen. Haar coaches helpen haar om dat doel te bereiken. “De intervaltrainingen, die ontzettend belangrijk zijn om vooruitgang te maken, doen we altijd samen.”
Het is veel meer dan enkel fysieke coaching, het helpt mij ook mentaal vooruit. Twee voor de prijs van één!
“Naast de personal trainingen maakt een endurance expert van PEAK Coaching een gepersonaliseerd loopsschema op en gebeuren er de nodige meten samen om me voor te bereiden. Want als ik dat alleen moet doen, dan weet ik dat ik het niet doe. Ik heb een goede band met de trianers. Naast sporten, babbelen we ook veel. Het is veel meer dan enkel fysieke coaching, het helpt mij ook mentaal vooruit. Twee voor de prijs van één!” klinkt het met een knipoog.
Plezier van afzien
“Als ik ’s morgens gesport heb, voel ik mij een totaal ander mens dan op dagen waarop ik niet sport. Ik heb meer rust, ik kan helderder nadenken, ik voel me gewoon beter”, aldus Vermeire, die zich ook als onderneemster sterker voelt door te sporten. “Ondernemen is een topsport, zeker in deze tijden. Ik ben een zeer positief persoon, maar in onze sector moet je mentaal en fysiek je mannetje staan. Door mij te laten begeleiden door ervaren trainers weet ik dat ik sowieso drie keer per week kan sporten en dat het op een gezonde manier gebeurt met de nodige uitdagingen.”
“De mensen van PEAK Coaching laten mij afzien en ik vind afzien plezant, het houdt mij scherp op alle vlakken. Ik vind het ook leuk dat ik tijdens de trainingen naar hen moet luisteren, want anders zijn het altijd anderen die naar mij moeten luisteren. De rollen zijn eens omgekeerd”, lacht ze.
Vermeire is hoopvol en ambitieus voor de toekomst. “Ik ben ervan overtuigd dat we verder zullen groeien met John & Jane. De grootste willen we niet zijn, wel de beste. Ik geloof in het enorme potentieel van onze sector en van ons bedrijf. Wij creëren herinneringen voor mensen, dat is toch het mooiste wat er is? Als ik op een event van ons sta, begin ik soms te wenen van geluk. There’s no business like showbusiness: voor mij bestaat hier geen twijfel over.”