Je eigen website, één van de eerste en meest logische stappen in het leven van iedere ondernemer. Toch lopen er in de realiteit vaak nog wat zaken mis. Welke zijn nu precies de 5 misverstanden bij het (laten) ontwikkelen van je bedrijfswebsite? Bloovi vroeg het aan hostingbedrijf TransIP.
Uit ons gesprek met Chef International Omar Benameur en International Marketeer Patrick Bosmann wordt snel duidelijk welke addertjes er onder het gras liggen op het gebied van professionele websites. We zetten de 5 grootste misverstanden op een rijtje en geven tips hoe je het wel aanpakt.
#1 Niet voldoende nadenken over het doel van je website
Maar al te vaak wordt het maken van een bedrijfswebsite vanuit een design-perspectief bekeken. Terwijl je als professional beter eerst nadenkt over wat je met je website wil bereiken. “Er zijn zoveel ondernemers die zonder goed nadenken van start gaan met het ontwikkelingsproces”, licht Bosmann toe. “Ze bekijken een aantal templates of mogelijke designs en kiezen er de mooiste uit. Pas nadien evalueren ze wat ze precies willen bereiken. Het werkt beter wanneer je eerst vaststelt welke doelstelling er achter jouw website steekt. Wil je enkel informatie delen? Wil je dat gebruikers contact opnemen? Of fungeert jouw website als webshop waarbij directe verkoop centraal staat? Maak je doelstelling scherp en richt je website in volgens datgene wat je wil bereiken.”
“Breng één krachtige boodschap over op je website en verwoord die kort en krachtig. Ieder woord moet raak zijn richting dat ene doel.”
Daarom is het aangewezen om zeker één enkele boodschap over te brengen op je website. “Als je bijvoorbeeld een webshop hebt, is het doel allicht om producten te verkopen”, illustreert Benameur. “Lever je een service, dan wil je waarschijnlijk dat klanten contact met je opnemen voor een prijsaanvraag.”
#2 Te weinig vanuit de klant denken
Het feit dat flink wat ondernemingen geen eenduidige doelstelling vooropstellen, is volgens Benameur en Bosmann te wijten aan het feit dat veel bedrijven communiceren vanuit hun business en niet vanuit de klant. “Dat is precies het probleem,” gaat Benameur verder, “ondernemers zetten op niveau van hun online aanwezigheid hun klant onvoldoende centraal.” Producten/services worden eenvoudigweg tentoongespreid, terwijl de focus zou moeten liggen op welke oplossing het product of de dienst biedt.
“Vind een sweet spot tussen jouw aanbod en de noden van je klanten”
“Je kunt het je eigenlijk niet langer permitteren om de klant niet als uitgangspunt te gebruiken van je website”, beaamt Bosmann. “Dus probeer die sweet spot te vinden tussen jouw aanbod en wat je klanten nodig hebben.”
#3 “Ondernemers hebben geen website nodig”
Sommige bedrijven geloven nog steeds dat ze geen website nodig hebben, al lopen ze zo het risico om klanten te missen. Zij gaan er namelijk nog van uit dat de klanten hoe dan ook de weg naar hun bedrijf zullen vinden. BE.STAT stelde dat in 2016 27% van de Belgische bedrijven online niet aanwezig is.
Bron foto: Shutterstock
“Vooraleer je van start gaat met je bedrijfswebsite, moet je goed en wel beseffen dat het dé manier is om jouw unieke propositie over te brengen”, vertelt Bosmann. “Voor veel bedrijven is het een online visitekaartje waarmee ze hun zaak in de kijker zetten. Online aanwezigheid is anno 2017 zo onmisbaar geworden, dat klanten van jou verwachten dat je een eigen website hebt. Elke onderneming heeft dus een website nodig.”
#4 Websiteonderhoud kost veel tijd
‘Een website onderhouden? Dat is niet aan mij besteed!’ Sommige ondernemers geloven dat een eigen website ook betekent dat ze worden belast met het technische onderhoud ervan. Een misverstand dat Benameur en Bosmann graag uit de wereld helpen.
“Je hoeft ook het onderhoud van je website niet uit te besteden: dure designers of ontwikkelaars zijn heus niet nodig”, duidt Bosmann. “Bij TransIP vinden we dat de veiligheid en een goede werking van je site niet jouw bekommernis hoeven te zijn. Onze in-house experts waken 24/7 over een onberispelijke technische webervaring.”
#5 Een professionele website is duur
Een goede website hoeft zelfs niet duur te zijn, of dat is hoe Benameur en Bosmann erover denken. Ze vinden het jammer dat zoveel ondernemers zich blauw betalen aan hun online aanwezigheid.
“Natuurlijk moet er een degelijke prijs-kwaliteitverhouding zijn,” staaft Bosmann, “maar het vinden van de juiste partner is soms echt een uitdaging. Zeker in België staan we nog vaak versteld hoe duur internetdiensten kunnen zijn.”
“Zelf geloven we het verschil te maken met een aanbod waarbij je voor enkele euro’s per maand een krachtige website hebt”, knikt Benameur. “Dat bespaart jou als klant veel zorgen. De kosten voor de hosting zijn laag, terwijl je dankzij enkele handige web building tools zélf zeggenschap bewaart over je website. “
Ook benieuwd hoe TransIP haar overtuiging vertaalt naar haar aanbod? Ontdek vandaag nog hoe gemakkelijk het is om je eigen bedrijfswebsite op touw te zetten!