Morgane Leten (© The Eden Stories)
Vrouwen hebben herhaaldelijk aangetoond dat zij het talent, de vindingrijkheid en het doorzettingsvermogen hebben om een idee om te zetten in een bloeiend bedrijf. Ze bedienen niches die vaak over het hoofd worden gezien, putten uit eigen ervaringen en komen tot succesvolle zakelijke ideeën aangezien ze herkenbaar, persoonlijk probleem proberen oplossen. Dit geldt ook voor Morgane Leten. Wat in 2016 begon met het stoppen van de pil, resulteerde in 2021 tot een ondersteunde community en succesvolle supplementenlijn om vrouwen te helpen leven volgens hun cyclus. “Wij zijn de Nike voor de vrouwelijke cyclus”, aldus de founder van Guud Woman.
Ontsnappen uit de gouden kooi
Om haar grote ondernemersdroom waar te maken, moest Leten wel eerst haar gouden kooi verlaten. Ze had namelijk een goedbetaalde job in HR bij een groot baggerbedrijf. “Wel was er altijd al de ambitie om ooit een eigen bedrijf te starten”, zegt ze eerlijk.
“Dat maakte dat ik als loontrekkende werkte alsof het voor mezelf was.” Ze was altijd heel gepassioneerd, betrokken en toegewijd, klinkt het. “Tot ik na mijn zwangerschapsverlof terugkeerde naar het werk. Ik voelde het opeens niet meer. Ik ervaarde een vreemd gevoel en begon me af te vragen of dit het was wat ik heel mijn leven verder wou doen.”
Het ontslag
“Mijn partner en ik spraken wel vaker over het plan om samen een onderneming op te starten. Vooral tijdens onze vakanties borrelden talrijke business ideeën op”, vertelt Leten enthousiast. “We kochten dan allerlei url’s om later mee aan de slag te gaan. Alleen gingen we daarna gewoon weer aan het werk en kwamen al die ideeën niet meer ter sprake.”
“Toen het vuur op mijn toenmalige job stilaan, uitdoofde, begon ik na te denken of dit dan het moment was om een eigen bedrijf uit de grond te stampen.” Leten volgde haar intuïtie en diende prompt haar ontslag in. “Toen ik die avond thuiskam, vertelde ik mijn partner meteen het nieuws. Nu was het zijn beurt. Alleen duurde het nog enkele weken vooraleer hij de stap durfde nemen - hij deed zijn job wel nog graag.”
“Ik vreesde al dat hij niet mee all-in zou gaan”, lacht Leten. “Maar uiteindelijk heeft ook hij de sprong gewaagd, hebben we ons huis verkocht en zijn we op reis vertrokken.” En deze keer kwamen Morgane Leten en haar partner Jan Deruyck wel terug met een concreet businessplan. Het Guud Woman-avontuur kon eindelijk uit de startblokken schieten!
Onzekerheid in de startfase
Toch voelde het voor Leten niet onmiddellijk aan als ondernemen. “In het begin van mijn ondernemersavontuur voelde ik me super onzeker”, klinkt het openhartig. “Mijn zelfbeeld was naar min 20 gezakt. Wat ik totaal niet had verwacht. Ik had tien jaar in HR gewerkt en een bepaalde positie opgebouwd. Als je dan ineens zelf een bedrijf opstart, heb je zoveel verschillende zaken die je moet doen en daar was ik heel onzeker in.”
“Bovendien zijn we meteen ook begonnen met een community uit te bouwen”, vervolgt Leten haar verhaal. “Omdat er toen nog geen omzet was, had ik moeite om mezelf als ondernemer en Guud Woman als een volwaardig bedrijf te beschouwen.” De lancering van de producten voelde voor haar als de échte start van een nieuw avontuur. “Ik denk dat dit zo een typisch verschil is tussen man en vrouw, want mijn partner noemde zich wel direct ondernemer”, glimlacht Leten.
De kracht van het netwerk
Dat Morgane Leten de kracht van het netwerk heeft ervaren, is overduidelijk. “Ik heb snel besloten om een therapeut te zoeken en zo aan mijn onderzekerheid te werken. Voor mijn professionele uitdagingen heb ik een business coach gezocht en ook Start It @KBC heeft een belangrijke rol gespeeld in de startfase van Guud Woman. Als ondernemer kom je altijd bepaalde challenges tegen op je parcours, zowel professioneel als persoonlijk, maar die kan je altijd oplossen met een goede entourage.”
Als ondernemer kom je altijd bepaalde challenges tegen op je parcours, zowel professioneel als persoonlijk, maar die kan je altijd oplossen met een goede entourage
Zichzelf omringen met de juiste mensen, deed Leten ook bij de ontwikkeling van de supplementen. “Vanaf dag één hebben we mensen met een wetenschappelijke achtergrond aangetrokken. België heeft veel kennis op het gebied van farmaceutica. In onze scientific board zetelt onder andere een gynaecoloog, een functionele arts en enkele vroedvrouwen. Natuurlijk heb ik zelf ook mijn achtergrond in voeding en fertiliteit. Zo zijn we 100% zeker dat we producten creëren die effectief inspelen op de klachten van vrouwen.”
“En natuurlijk mogen we onze sterke community niet vergeten”, zegt Leten met veel trots. “Dankzij hen had ik het gevoel een hele tribe achter mij te hebben en verkeerde ik in de mogelijkheid om de combinatie van intuïtie en data in te zetten om de producten van Guud Woman te ontwikkelen en lanceren. Wat een bijzonder krachtige combinatie is!”
De uitdagingen als female founder
“Wat momenteel een grote uitdaging is, is een goede balans vinden tussen werk en privé”, geeft Leten aan. “Ik ben iemand die super graag werkt, maar ik ken mijn grenzen daar niet altijd in. Als je je eigen bedrijf hebt, is die grens tussen werk en privé niet altijd even duidelijk.”
Wanneer we écht verandering willen creëeren, is het o zo belangrijk om ook mannen in ons verhaal mee te hebben
“Een andere persoonlijke struggle is delegeren”, vervolgt de co-founder van Gruud Woman haar verhaal. “Mijn onderneming is mijn tweede baby. Daarom vind ik het heel moeilijk om de juiste mensen te vinden die taken van mij kunnen overnemen. Gelukkig is mijn partner Jan daar helemaal anders in en helpt hij mij daarbij.”
“Daarnaast opereren we natuurlijk in Women’s Health. Wanneer we bijvoorbeeld een investeerder willen binnenhalen, moeten we ons harder bewijzen en volop in overtuigingsmodus gaan van het belang van Guud Woman. We hebben wel het geluk gehad dat we in de pre-seed fase Conny Van Den Driessche achter ons hebben gekregen.”
“Tijdens financieringsgesprekken wordt er hoe dan ook nog steeds vooral naar Jan gekeken. Aan de ene kant ben ik blij dat mijn partner erbij is voor de extra overtuigingskracht, aan de andere kant voel ik me dan in de schaduw gezet. Anderzijds: wanneer we écht verandering willen creëeren, is het o zo belangrijk om ook mannen in ons verhaal mee te hebben. Women’s health is everyone’s health.”
Healthy women are the future
Women’s health zit duidelijk in de lift, een megatrend die maakt dat volop ontwikkelingen aan de gang zijn om de gezondheidszorg voor vrouwen te verbeteren. Toch denkt Leten dat we nog we maar aan de start van die grote evolutie staan. “Alleen al het puur onderzoek naar de gezondheid van vrouwen zit nog in de beginfase. Ik verwacht dat steeds meer bedrijven op de kar gaan springen.”
Ons doel is om women’s health mainstream te maken: 90% van de vrouwen ervaren klachten, maar de meerderheid weet nog niet dat ze daar iets aan kunnen doen
“Ons doel is om women’s health mainstream te maken: 90% van de vrouwen ervaren klachten, maar de meerderheid weet nog niet dat ze daar iets aan kunnen doen. Wij willen vrouwen wakker schudden en ervoor zorgen dat ze hun cyclus in hun voordeel gaan gebruiken. Nike heeft ook mensen moeten leren joggen. In die zin zijn wij de Nike voor de vrouwelijke cyclus”, zegt Morgane Leten vastberaden.
“Bovendien pleiten we voor een preventief gezondheidsysteem, in plaats van het curatief systeem dat we vandaag kennen. Daarom gaan we met Guud Woman nog meer inzetten op support, kennis en supplementen. We willen zoveel mogelijk vrouwen helpen zodat zij zich gesteund voelen en volledig in hun kracht kunnen staan."